Jag trodde att nock- och valmtätning är något man skulle kunna lägga till, när det väl är dags för takbyte. Kan man inte kalla detta för nockvent, även om det inte förbättrar ventilationen jämfört med ingenting alls? Kanske tillförde jag mest förvirring genom att använda fel benämning tidigare?

Jag syftade i allafall på denna typ av produkt:
http://www.benders.se/ctxserver/pic...Produktblad_NockValmtatningsrulle_2013_LU.pdf
 
Swixalot skrev:
Jag trodde att nock- och valmtätning är något man skulle kunna lägga till, när det väl är dags för takbyte. Kan man inte kalla detta för nockvent, även om det inte förbättrar ventilationen jämfört med ingenting alls? Kanske tillförde jag mest förvirring genom att använda fel benämning tidigare?

Jag syftade i allafall på denna typ av produkt:
[länk]
Intressant, den där remsan hade jag inte läst om tidigare. Kan hända att det är överkurs, nuvarande nockbräda ligger fritt direkt under pannorna och har verkat klarat sig fint hittills, men när man ändå lägger om taket i framtiden kanske det är lika bra att gå All-in, för att verkligen få det ordentligt. Har ändå tänkt att bara lägga om ett tak under min livstid (som det ser ut nu), så alltid roligt att gå igenom alla steg även om just en sån där sak kanske är hängslen och livrem i "onödan".

Med nockventilation tänkte jag främst på det som kallas "Mögelstoppers", typ som denna:
https://www.wurth.se/Produkter/Prod.../VindskyddTackvavPresenning/Mogelstopper/?p=1

Någon som anser att sådant är angeläget att montera när man väl lägger om taket? (Har som sagt inga sådana ventiler nu heller...)
 
ancientacid skrev:
Med nockventilation tänkte jag främst på det som kallas "Mögelstoppers", typ som denna:
[länk]

Någon som anser att sådant är angeläget att montera när man väl lägger om taket? (Har som sagt inga sådana ventiler nu heller...)
En del "proffs" avråder att installera denna typ pga att de ligger under takpannorna och är svåra att kontrollera. Dom sätts igen av smuts och annat över tid och då försvinner den avsedda ventilationen.
 
roland53 skrev:
En del "proffs" avråder att installera denna typ pga att de ligger under takpannorna och är svåra att kontrollera. Dom sätts igen av smuts och annat över tid och då försvinner den avsedda ventilationen.
Då känns det hugget som stucket, kan lika väl skippa det även framöver då det verkar fungera tillfredsställande.

I övrigt när det gäller ventilation av vinden; Startade en tråd angående det FTX-aggregat jag har (och tänkt byta ut) i ventilationsforumet. Detta aggregat har en förbikoppling som möjliggör att friskluft tas från vindsutrymmet.
Någon här som har åsikter angående detta?
Här är det inlägget: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/231503-byta-ut-rexovent-fran-79-a.html
 
johan ivarsson skrev:
Är pappen bra under pannor så behövs det inte byttas än men huvarna ser ut att vara vänster plast och höger gummi. Om det är som jag tror behövs nog den till höger bytas och kanske den till vänster.
Tog till mig det du skrev om att se över huvarna, avloppsluftningen är av plast men jag kommer troligtvis ändå byta den då den verkar gjort sitt.

Dock blir jag tveksam till huven för ventilationsaggregatet, när jag kollar runt efter nya huvar (tex denna från Plannja: http://www.plannja.se/husfabriker/p...onshuvar/ventilationshuv-160125-betong-2-kup/
Så är dessa anpassade för att ta upp en takpanna.

Såhär är läget med nuvarande huv:
IMG_5288.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet är placerat mitt emellan två rader och påverkar totalt 4st pannor som synes.
Kanske enklast att höra med en plåtslagare om en lösning på detta, eller vet någon om det finns färdiga anpassningar som man kan ta del av?

I övrigt är huven ansluten till en metallstos, som ligger med överlappande takpapp i överkant (helt i enlighet med hur de nya huvarna ska monteras). Gummiseglet i sig känns förvånande fräscht tycker jag ändå, mjukt och flexibelt utan några tendenser till sprickbildning, så kanske ska följa uttrycket "Don't fix what ain't broken" och hålla lite extra koll tills det blir läge för ett komplett takbyte...
 
Redigerat:
Köp inga färdig tillverkade grejer kommer inte passa och blir väldigt mycket jobb om du ska bytta kontakta plåtslagare så du får riktig huv samma sak på avloppsluftningen. Det gummit brukar vara spruckit 9 av 10 gånger när man byter dom vi på firman har nog bytt minst ett 50 tal huvar med gummi och sprickor kan ibland vara svåra att se när den är monterad.
Men det är mycket möjligt att dom kan stå sej 5-10 år tills du byter tak är svårt att säga exakt livslängd på saker.
/plåtslagare
 
johan ivarsson skrev:
Köp inga färdig tillverkade grejer kommer inte passa och blir väldigt mycket jobb om du ska bytta kontakta plåtslagare så du får riktig huv samma sak på avloppsluftningen. Det gummit brukar vara spruckit 9 av 10 gånger när man byter dom vi på firman har nog bytt minst ett 50 tal huvar med gummi och sprickor kan ibland vara svåra att se när den är monterad.
Men det är mycket möjligt att dom kan stå sej 5-10 år tills du byter tak är svårt att säga exakt livslängd på saker.
/plåtslagare
Tackar ödmjukast, har förstått att plåtslageri är ett av få riktiga hantverk som återstår, och inget gemene man bör prova på själv (om man vill ha ett snyggt resultat) så jag får helt enkelt kontakta en firma och höra vad de säger.

Kanske kan passa på att fråga dig som jobbar i branschen, vad är ett normalt pris för huv till både avluftningen och ventilationen? Bara så man vet vad man kan förvänta sig...
För färdiga lösningar verkar det kosta kring 3-4000kr (avloppsluftning+ventilationshuv), och så tillkommer den mängden arbete som krävs för att få prefab-grejerna att passa som du nämner...
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Dom färdiga lösningarna är inte billiga är bara att kunden kan montera själv och då sparar pengar på montering.
Nu har jag inte bra koll priser och dom varierar över landet men kan uppskatta lite och har någon bättre koll än mej får dom gärna rätta mej.

Stospanna (avluftningen) : 1500-2500 kr

Ventilationshuv (övre del i plåts behövs nog inte bytas) : 2500-3000 kr

Skulle jag tänka mej måttat, tillverkat och monterat om det inte är lång resa från verkstad och före rot. Sen är ju inte alla plåtslagare så man ska helst ha referenser och jag vet inga där tyvärr.
 
johan ivarsson skrev:
Dom färdiga lösningarna är inte billiga är bara att kunden kan montera själv och då sparar pengar på montering.
Nu har jag inte bra koll priser och dom varierar över landet men kan uppskatta lite och har någon bättre koll än mej får dom gärna rätta mej.

Stospanna (avluftningen) : 1500-2500 kr

Ventilationshuv (övre del i plåts behövs nog inte bytas) : 2500-3000 kr

Skulle jag tänka mej måttat, tillverkat och monterat om det inte är lång resa från verkstad och före rot. Sen är ju inte alla plåtslagare så man ska helst ha referenser och jag vet inga där tyvärr.
Låter som ett bättre alternativ än att köpa färdiga grejer isåfall, sålänge det inte närmar sig 10k så känns det värt det (man har ju minst sagt en del utgifter när man är och river och rör i det mesta nu känns det som :))

En firma här i området som jag hört bra saker om är Franzén Plåt, har inga egna erfarenheter eller kontakter alls inom branschen så om du kan ge en personlig åsikt utifrån det man ser på deras hemsida vore jag mer än tacksam :)
 
Är ju bara att begära offert på jobbet innan får du vet exakt vad det kostar.
Franzén Plåt ser ju väldigt seriösa ut på sin hemsida vad man kan se är troligen ett seriöst företag.
Sen finns det ju såna firmor som inte vill jobba åt privat kund utan bara kyrkor eller stora jobb men det brukar man märka när man pratar med dom eller priset man får på offerten.
 
Redigerat:
Det där med att nockvent sätter igen med tiden kan vara sant, men det skulle även kunna vara en anekdot, baserad på en teoretisk möjlighet.

Jag har flera ggr hört att isodrän/motsv. Kan sätta igen, trots markduk. Dock har jag aldrig hört någon säga att de sett ett fall där detta bevisligen har hänt. Framtiden får väl utvisa, men när jag ska dränera om kommer jag att välja drän framför platon.

Åter till nockvent: Jag vill inte alls påstå att det behövs. När jag lade om taket hittade jag ingen som påstod att det var nödvändigt. Som jag minns det var enda anledningen för mig att lägga till detta att jag, den dag jag ska sälja huset, vill slippa nedslag i besiktningen, kring att nockband/nockvent saknas. Om detta sedan behövs och förbättrar funktionen är en annan fråga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.