Jag tittade på 6 kW:aren och den har en 3 kW elpatron inbyggd som går igång när värmepumpen inte orkar med. Det går säkert att koppla ur denna. I mitt fall så funderade jag på att använda styrningen för elpatron till att starta den befintliga gasbrännaren för tillskott.
 
Redigerat:
A
Hitintills skickade Jula med en lös genomströmningsvärmare, vet ej hur det är så nu, men troligtvis.
Denna värmare i alla fall är ointelligent och styrs ej från värmepumpen utan har en egen termostat.
Så du kan alltså köra befintlig gasbrännare utan att gå in i systemets hydrobox
 
A
Jag ser att den senaste 6kW modellen har styrning av eltillskottet inbyggt, det är för övrigt
En ny hydrobox och modern C-pump
Men nog borde det gå att mickla ihop gasbrännare i stället
 
electroluxaren skrev:
Hitintills skickade Jula med en lös genomströmningsvärmare, vet ej hur det är så nu, men troligtvis.
Denna värmare i alla fall är ointelligent och styrs ej från värmepumpen utan har en egen termostat.
Så du kan alltså köra befintlig gasbrännare utan att gå in i systemets hydrobox
Den som skickades med min 2011 styrdes av värmepumpen. Jag har däremot inte använt den alls.
Tänk på att pumpen är specad för max 42 grader. Den går att ställa upp till 50 på kontrollenheten men går då mycket hårdare.
Den cirkpump som sitter i pumpen väsnas och jag kan inte köra den när jag kör direkt mot radiatorsystemet på grund av oljudet. När jag kör pumpen mot acktanken kör jag dock orginalpumpen.
Besparing... jag är lite besviken men med -5/50grader kanske den ligger på COP 1,5(ej mätt).
När jag kör den mot radiatorsystemet så klarar den att värma kåken på 120kvm (22-23grader) ner till ca -10 utan tillskott.
 
A
Är din värmare inbyggd eller "vid sidan om" det verkar skilja på vilken pump det är,
Original C-pump är känd för att väsnas
Den kan nog få det tufft att komma upp i 50C vid -5C, 35C borde däremot gå.
 
Värmaren påminner om den som satt i min gamla husvagn. Dvs en helt separat enhet (tub) med röranslutningar.
Nog kommer den upp i mer än 35 grader vid -5 ute utan problem.
 
A
Men kopplar du in värmaren på elektroniken i hydroboxen är det inte bara en 230V stickproppen?
35C är ju det som TS önskar och är ju lagom till golvvärme.
 
En stickpropp och en styrkabel som kopplas in med snabbanslutning. Antar det sitter ett relä för till och frånslag för styrkabeln är väldigt klen.
 
Min far installerade en L/V pump från jula för snart 5 år sedan, och den gick inte få upp Fram L tempen, så fick montera en kran och strypa flödet genom värmeväxlaren på vatten sidan.. DÅ började det värma. å den fungerar än idag. Han kopplade INTE in elpatronen utan pumpen ska jobba så mycket den kan för att få ner pelletsförbrukningen som han vill uppnå, samt smidigt när han är borta flera dagar ibland.. OCh det gjorde han redan första året tjänade igen pelletsförbrukningen kontra installationen. Sen har han ett för stor hus i förhållande till pumpen , den klarar inte på långa vägar att värma det huset, men den går och jobbar tydligen ner till -15 då den stänger av.

Men om man nu är jute efter en BILLIG L/V pump så finns Lyfco som jag tror d heter, säljv på en site som heter outlet lr någe.. å dom är billiga, men har inte kunna hittat någe info om hur bra dom är från någon som installerat en.
 
Redigerat:
Min har jag haft i dryga 3 år nu, tuffar på utan problem :)
Bytt cirkpumpen på den annars inga problem med den
 
I Izvek skrev:
Min far installerade en L/V pump från jula för snart 5 år sedan, och den gick inte få upp Fram L tempen, så fick montera en kran och strypa flödet genom värmeväxlaren på vatten sidan.. DÅ började det värma. å den fungerar än idag. Han kopplade INTE in elpatronen utan pumpen ska jobba så mycket den kan för att få ner pelletsförbrukningen som han vill uppnå, samt smidigt när han är borta flera dagar ibland.. OCh det gjorde han redan första året tjänade igen pelletsförbrukningen kontra installationen. Sen har han ett för stor hus i förhållande till pumpen , den klarar inte på långa vägar att värma det huset, men den går och jobbar tydligen ner till -15 då den stänger av.

Men om man nu är jute efter en BILLIG L/V pump så finns Lyfco som jag tror d heter, säljv på en site som heter outlet lr någe.. å dom är billiga, men har inte kunna hittat någe info om hur bra dom är från någon som installerat en.
Hur gjorde ni då ströp ni både in och utvattnet ? Hur kopplade ni ur elpatronen som är inbyggd i inne delen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.