Vi gjorde en husbesiktning i samband med tecknande av en tilläggsförsäkring. Besiktningmannen anmärkte på att vi hade blandade rörsorter i källaren. Vi har vanliga hårda kopparrör i källaren som är kopplade till kromade rör som går till kök och badrum.
Hur ska man göra övergångar mellan olika rörsorter för att undvika galvanisk korrosion?
 
Övergång från kopparrör till kromade ska så vitt jag vet inte ge upphov till galvaniska strömmar. Jag trodde att det var helt OK att löda ihop dessa. Kanske någon annan vet om det är tillåtet eller ej. Det som kan vara problem är från galvade eller järnrör till kopparrör. Man brukar ha en mässingkoppling emellan
 
MartinT skrev:
Vi har vanliga hårda kopparrör i källaren som är kopplade till kromade rör som går till kök och badrum.
Dom kromade rören brukar vara av koppar, så det ska inte vålla något bekymmer. ;)
 
Ja, jag har också för mej att så är fallet, men blev osäker när en besiktningsman anmärker på detta. Jag har själv aldrig provat att sammanfoga koppar o krom med en lödkoppling, dock använt kromade och mässing skruvkopplingar utan problem.
Jag tycker att du ska be den här besiktningsmannen att motivera sig. Har han inget bra argument ska anmärkningen bort, den kan vändas mot er den dag något inträffar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.