Sturme skrev:
Fast allemansrätten gäller inte på tomtmark vilket man kan tycka att det är 2-3 meter bakom huset.
Vad är din definition på tomtmark?
 
Just det, allemansrätten gäller uttryckligen inte tomter. Dvs att det är uttryckligen inte tillåtet att beträda annans mark nära bostäder. Så bara att spärra av. Hur tänker de som promenerar 2-3 meter från ett köksfönster? Ingen respekt för andra låter det som.

Så jag håller med Protte, stängsla in din tomt (komfortzon) runt huset så folk lär sig att nu bor det någon här. Och se till att det ser ut som en tomt, dvs anlägg snygg gräsmatta och lite buskar. Sedan dra om skogsvägen på utsidan så folk har ett alternativ. Finns säkert dom som retar sig på detta men det finns alltid dom som retar sig på att dom inte får allt dom vill.
 
Om du vill ha bra relationer till folk trakten så tror jag på att göra så att det känns obekvämt att gå på vägen. Typ ställa ut trädgårdsmöbler, kanske en virkeshög som är lite besvärlig att passera. Man ska alltså direkt känna att ojdå, nu klev jag nog in i någons trädgård, när man går på vägen. Du kan ju ta det stegvis, typ en virkeshög nu innan sommaren, och så kanske en höststädning av tomten lite senare då du kan lägga lite rishögar o annat på vägen. Har du en båt eller husvagn som behöver uppställningsplats kan det ju också funka. Var kreativ!
 
Anders_Nilsson skrev:
Just det, allemansrätten gäller uttryckligen inte tomter. Dvs att det är uttryckligen inte tillåtet att beträda annans mark nära bostäder.
Dina två meningar hänger inte ihop. Den första är rätt, men den andra är inte alltid rätt.
 
Arne999 skrev:
njäden går ju mellan huset och bergssluttning, vi snackar ju typ 2-3meter från husets nordsida så det är lite trist.... nått får ju göras men som sagt vill ju göra det på ett populärt sätt:) när våren kommer misstänker jag att det blir ganska tätt med lv på sina ställen men.... ser ju gärna att den försvinner helt på något sätt...
Lite beroende på hur det ser ut:
Fäll/röj ett stråk från huset till traktorstigen, kör med jordfräsen över vägen, bygg ett "lusthus" eller liknande på/vid stigen, ev sätta något typ av staket över vägen. Allt för att det verkligen ska synas att ytan tillhör tomten, om ytan tillhör själva tomten.


Vi har något liknande "problem".
När vi köpte huset så fanns det inget staket runt tomten, på två sidor fanns/finns täta häckar, på ena sidan fanns det några rosbuskar längs tomtgränsen mot en allmänning, längs den fjärde sidan fanns ingenting, denna sida vätter mot en fem meter bred brandgata. Rosbuskarna tog vi upp, sedan satte vi staket längs bägge sidorna som saknade avgränsning. Efter att vi satte upp staketet så är det numera några som går på brandgatan utanför staketet, innan trodde dom att den ytan tillhörde tomten.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
@Injonil: Tomtmark är mark kring hus, bostadshus har större tomtområde (vidsträckt som naturvårdsverket skriver det) än säg, hölador eller förrådsbyggnader.
Ska alltså inte förväxlas med mark på fastighet. Tomtmark är alltid mark på fastigheten men inte alltid omvänt.
I min mening skulle tomtmarken för ett bostadshus sträcka sig så långt bort man kan se huset.
 
Börja med att blockera stigen så att det inte går att komma in på den stora stenar suggor eller nåt sen är väl det snabbaste sättet att få folk att sluta gå annars att du tar den del som är närmast "ingången" och plöjer upp och planterar potatis eller nåt det brukar inte vara så populärt att traska runt i slafsig jord direkt
 
Sturme, med den definitionen så håller jag med. Problemet är att vissa tror att bara för att marken ingår i tomten, dvs fastigheten, så gäller inte allemansrätten.

Att använda begreppet tomtmark på detta vis kan leda till en del missförstånd.

Om någon frågar: "Det går folk på min tomt, har de rätt att göra det med stöd av allemansrätten?" så kan man inte besvara frågan med ja eller nej; det beror på omständigheter som inte finns med i frågeställningen.

Sturme skrev:
I min mening skulle tomtmarken för ett bostadshus sträcka sig så långt bort man kan se huset.
Det stämmer dock inte alls med praxis kring allemansrätten. Det kan vara möjligt att se kilometer bort, allemansrätten sträcker sig på sin höjd hundratalet meter.

Nog OT!
 
Redigerat:
Om det är en bergssluttning 2-3 meter från huset och det är där folk går så är det jättelätt att lösa, bygg en friggebod vid berget, sätt upp en matsalsgrupp mitt i vägen på ena sidan, och ett par solstolar på andra sidan, också på vägen.
Då kan man ifrågasätta vad folk gör på tomten när man vill sitta och äta ifred, och frågan är om mopedförarna är sugna på att riskera utskällningen när de kryssar mellan matbord, friggebod och solstolar.

Ännu bättre vore det om ni har barn så ni kan sätta ut lekstuga och barnbord
 
Hade det stått några bikupor vid vägen hade iallafall jag tagit en annan promenadstig.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Det är väl mycket beroende på hur omgivningen ser ut.
Är det i ett litet fiskeläge med trångt mellan husen eller är det i utkanten av en by eller inne i en by?
Finns det alternativa vägar/stigar att använda?

Ja, för att ge ett råd får man nog tänka på hur omgivningarna ser ut.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
M
Arne999 skrev:
Hej

Jag har köpt ett hus nyligen med endel mark runt i tron att man skulle få lite lugn och ro...

Nu råkar det gå en traktorväg alldeles bakom huset (som tillhör min mark alltså..) som det går folk på hela tiden, rider hästar och även körs med moped på!

Jag vill ju inte bli inpopulär det första jag gör så frågan är vad man kan göra för att vägen ska bli mindre och mindre. Finns det något bra man kan odla som på sikt skulle "äta upp" vägen om man inte underhåller det åt det hållet?

Motortrafik kan jag ju med gott samvete sätta stopp för men att folk promenerar eller rider känns lite taskigt då det är en ganska trevlig promenadväg... Vill bara minska lite på frekvensen lite på något sätt...
Kan du inte öppna ett café istället? :)
 
  • Gilla
byggaombloggen och 3 till
  • Laddar…
ullberg
MaxPax skrev:
Kan du inte öppna ett café istället? :)
Ah, här kommer det laterala tänkandet, se möjligheter istället för problem, mycket bra! ;)
 
inte för mig olämplig iaf :) får la se hur jag gör... tycker det känns trist att alla tar förgivet att det är ok att rida och köra på "vägen"... så ja har väll viss rätt att vara "grinig" utan att bli alltför impopulär hoppas ja
 
oj.. misssa visst att det hade växt till 2 sidor med svar:)

Problemet är ju att det där en liten bergsnivå preciiis bakom huset upp till nivån där vägen går. Detta gör det svårt att baka in den i nån gräsmatta eller liknande... Bikupor va ju en kanonide! det har vi funderat på faktiskt så det hade ju helt klart löst en del av problemet, att folk kör med motorfordon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.