Hej själv! Ljudisolering är en väldigt bra sidoeffekt av värmeisoleringen. I mitt fall (ganska tunn brädvägg) så är det extra viktigt. Det kommer naturligtvis sittas och ljugas en hel del...

Detta med luftspalt är jag inte helt på det klara med ännu. För min del lutar det åt en luftspalt, som jag dock inte kommer att ventilera (viss vintilation bör förövrigt ske genom brädväggen, annars vore ju vindpapp onödigt).
 
Hej,
jag funderar på att bygga en liknande friggebod som den du beskriver. Vad heter leverantören?

Har ej ännu hunnit djupdyka i alla detaljer kring ventiation och isolering, så jag kan tyvärr inte göra dig klokare där. Kommer väl att gå ner mig i bastuträsket riktigt illa framöver, med tanke på alla trådar som finns att läsa i ämnet... :)
 
Hej!
Boden heter Oskar och levereras av Trähuset i Tyresö AB.
 
Hej.. jag tror denna tråd funkar för min fråga.. :p

Frågan handlar om en fristående bastu och golvmattan i den:

Kan man lägga golvmattan mot väggreglarna direkt, eller bör man bygga upp en sockel som man sedan lägger golvmattan mot?

Jag antar att det sistnämnda är det mest riktiga..
men funkar det förstnämnda sättet? om inte, varför? vad är nackdelarna?


för ni som undrar "varför inte göra rätt direkt?" :):
det är en budgetbastu som det handlar om d^_^b
och sockel på ca 13 mm bidrar till att luftningen (dvs bastupanelens innerliv
till regel) blir 45mm.. dvs måste köpa mer material.. mer pengarslös.. q(;^;)p
det finns än längre förklaring, men då lämnar jag ämnet.. :|
 
Hej,

jag planerar att köpa en friggebod och bygga om till bastu med relaxdel utanför. Tänker inte isolera själva bastudelen iaf, ev relaxen.

Det jag mest funderar på efter att ha läst denna tråd är specialfönster som nämns, är detta nödvändigt?
Det sitter ett fönster högt upp på gaveln i den bod jag ev köper, vet inte vad det är för sort. Hade också tänkt sätta in fler fönster så man har något mer än hud att titta på när man bastar. Vi bor mitt i skogen så insynsskydd är fruktansvärt inaktuellt. Men om det krävs specialfönster kan jag tänka mig att det blir dyrt, man kan inte bara köpa första bästa fönster som passar måttmässigt på blocket då.
 
  • Gilla
Grodfoten
  • Laddar…
Hemmakatten
Du behöver inget speciellt glas, vanliga fönster går bra, såvida du inte planerar att ha stora fönster från golv till tak.

Hade förut en mycket enkel oisolerad friggebod med vedbastu i ena delen. (Andra delen hade en liten bänk och krokar för handduk.) Hade också fönster i själva bastudelen. Hade inget vatten i friggeboden så man fick springa in och duscha. Använde bastun även på vintern, gick snabbt att värma upp. Vi hade mycket skoj med den, ungarna (och jag), sprang ut och gjorde snöänglar och sedan tillbaka in i bastun.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Lasse N Lasse N skrev:
Har som så många andra läst så mycket jag orkat om bastubyggande, och bara blivit mer och mer förvirrad… Jag inser att det finns lite olika skolor vad det gäller diffusionsskydd, luftspalter, golv o.s.v. Vissa råd gäller för inomhusbastu, vissa råd sägs gälla ”alltid”. Som sagt, mer och mer förvirrad blir jag.

Trots att många (alla?) frågor har varit uppe i en eller annan form tidigare, så hoppas jag att så många som möjligt av forumets bastubyggare orkar kommentera mina byggplaner och gärna ge råd och tips.

Förutsättningar: Har köpt en 15m2 friggebod (ca 6x2,5 m) med ett tredörrars skjutglasparti på ena långsidan (ca 3m långt). Innanför skjutpartiet kommer vi att ha en relax på ca 10m2. Resterande 5m2 ska byggas till bastu, glasdörr mellan relax och bastu samt en Harvia 20 Pro ugn med vattenvärmare på skorstenen (golv- och väggskyddsplåtar från Harvia). Dessutom ett runt 18° isolerfönster i bastudelen (0,5 i diameter, ca 1 m från ugnen). Boden kommer inte att vara kontinuerligt uppvärmd (i en framtid kommer kanske relaxen isoleras och hållas frostfri).

Fundering 1, Golv; Jag vill ej använda tryckt virke. Jag planerar att bygga ett fristående bjälklag med golvtrall i bastudelen (dvs. golvtrallen går ej in under väggblocken, det kommer att finnas möjlighet att byta både golvtrall och golvbjälkar vid eventuellt behov). Jag kommer att ha 0,5cm springor mellan golvtrall. Frågan är om det kommer att torka upp bra av draget underifrån? Nästa fråga är om det kommer att bli problem att få upp värmen under vintern? Någon som har erfarenhet av liknande bastukonstruktion inkl ugn?

Fundering 2, Ventilation; Jag antar att alla springor i golvet räcker som tilluft? Hur är det med frånluften? Drar skorstenen ut tillräckligt med luft? Jag kommer att sätta en ventil uppe under taket för att torka ut efter bastubad, men den kanske även behövs under bad? Funderar på att sätta ytterligare en ventil under övre laven (finsk modell?) för att vid behov få mer värme på lägre nivå i bastun. Ibland läser man att frånluft ventil aldrig ska mynna i det fria, gäller det även vid en bastu av min typ? Ska ventilerna mynna i relaxen istället? Vad det gäller den lägre ventilen funderar jag på att bygga en luftkanal i väggen (upp till den övre ventilen, för att få drag). Kanalen tänkte jag bygga med reglar o bastupanel. Ger detta fukt- eller andra problem?

Fundering 3, Väggisolering; Väggens uppbyggnad utifrån och in: Ytterpanel-2cm luftspalt-vindpapp-45mm isolering-2cm luftspalt-bastupanel. 45mm isolering är ju ganska lite, men kanske ändå OK vid fristående vedbastu? Den inre luftspalten ventileras via springor i ök och uk av bastupanelen. Den yttre luftspalten kommer att vara tillsluten (pga. väggblockens konstruktion), behövs ventilation skapas till den yttre luftspalten? Hur i så fall?

Fundering 4, Takisolering; Takets uppbyggnad utifrån och in: Takpapp-råspont-2cm luftspalt- vindpapp-120mm isolering-2cm luftspalt- bastupanel. Här antar jag att det är viktigare att ventilera även den yttre/övre luftspalten (varm luft som stiger) tänkte borra hål i väggpanelen, på nivå över isoleringen. Synpunkter? Storlek och antal hål?

Fundering 5, 18° Isolerglas; Det kommer vara ca 1m mellan ugn och fönster (i tvärled). Finns risk att fönstret spricker? Kommer naturligtvis inte att kasta bad på fönstret, men temp skillnaden kommer ändå vara ganska stor. Vad jag förstår brukar det inte vara någon fara vid kopplade fönster, frågan är om ett 18° isolerglas (två glas med okänt innehåll i mellanrummet) är känsligare? Bättre att sätta det isolerade fönstet i relaxen, och köpa specialfönster till bastun? Härdat eller vanligt kopplat fönster i så fall? Önskar bibehålla det runda formatet på fönstret i bastun.

Fundering 6, Skadedjurstätt; Jag kommer att sätta metallnät (#5mm, t≥0,7mm) innanför de borrade ventilationshålen i ytterpanelen (se Fundering 4 ovan). Mer fundersam är jag m.a.p. min golvkonstruktion (se Fundering 1 ovan). Med 0,5mm mellan golvtrall så bör inte ens möss komma in (?). Mellan golvtrall och bastupanel tänkte jag täta med någon golvlist. Dock kommer jag att ha en öppning nerifrån/utifrån upp i luftspalten mellan bastupanel och isolering. Risk för skadedjurs intrång? Hur täta i så fall? Ser inte något bra sätt att applicera metallnätet jag talade om tidigare.
EDIT: Med skadedjur avser jag i detta fall råttor och möss.

Tar gärna emot synpunkter såväl på samtliga som på valda delar av mina funderingar ovan.
Hej Lasse! Såhär 12 år senare, vilken lösning valde du för ventilationen och hur bra funkar det? Sitter med EXAKT samma planlösning med Golvspringor och relaxrum intill basturummet. Tänkte först dra ut frånluften i det fria, men har just läst att det tydligen inte är någon bra idé. Bastuaggregatet ska placeras intill väggen mot relaxen eftersom bastudörren sitter på den väggen. Satte du frånluftsventilen på väggen ut mot relaxen? Mvh Patrik
 
Nu är det min tur!
Har ni någon erfaremhetsåterföring Lasse och Patrik?!
 
Hej Fabian! Kul med bastubygge👍

Tilluft: Springorna i golvet räcker definitivt som tilluft, det ger rikligt med luft, kaminen är mkt lätt att tända. Jag har ca 2-3m2 med springor, de går från fönstret till början av kaminen ungefär.

Bastu med stora fönster som blickar ut över en sjö och skog, vedeldad bastuaggregat i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frånluft: Jag beslutade mig för att börja med att testa om det räckte med endast skorstenen som frånluft och det gjorde det, det är bra luft i bastun, fin ventilation och lätt att andas. Skall nämnas att jag dock har ett litet öppningsbart fönster för utvädring. Bastun är också väldigt rymlig och har högt i tak samt är helisolerad. Detta bör inte inverka på ventilationen tänker jag, men nämner det ändå.

Ventilation i relaxen: här har jag kört det klassiska med en ventil i ena nedre hörnet och en i övre hörnet av rummet på motsatt sida. Då jag har två fönster och helglasad verandadörr så bildas mkt kondens (kondens bildas där varm luft möter kall luft/yta). Jag satte senare in en pax-fläkt men den orkar ändå inte med så jag har istället ytterdörren lite på glänt för att öka ventilationen när det behövs.

En sak som kan påverka kondensen i relaxen i mitt fall är att jag har spikat upp takpanelen innan jag byggde mellanväggen. Detta gjorde att det finns springor högst upp i taket där mellanväggen står där den varma luften kan rymma ut till relaxen.

Träpanel och lister i interiör, tak och vägg möts. Naturmaterial, grovt finishat, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta bidrar till kondensbildning i relaxen. Har försökt täta springorna med träfiberisolering men det funkar sådär. Det är inte bara av ondo då det blir en härlig lagom värme i relaxen, men irriterande med kondensen. Så se till att inte ha springor i mellanväggen helt enkelt, då kanske luften tar skortstensvägen istället (?). I efterhand skulle jag struntat i paxfläkten då den ändå inte orkar med och låter en del. I alla fall kan du vänta med den och börja utan tycker jag och testa. Jag har ju väldigt mkt fönster, så det behöver inte bli samma för dig. Bifogar några bilder så du får en tydligare bild med planlösningen.

Slutligen om isolering: jag helisolerade min bastu pga att jag hade någon befängd idé om att den kanske någon gång skulle göras om till sovstuga. Jag förstod snabbt att det aldrig kommer att hända 😉 kanske var det tur ändå eftersom min kamin är lite underdimensionerad och det är högt i tak. Men jag rekommenderar alla gånger takisolering om man ska basta på höst/vinter. Det kostar inte så mkt och är extremt jobbigt att göra i efterhand.

/Patrik
 
  • Ett litet svart hus i snöklädd skog med fotspår, klart himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av bastu med träväggar, bänkar, stenfylld ugn, hink och termometer/hygrometer på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett tomt trärum, solbelyst, med fönster, ouppvuxet trägolv, väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt trärum med dörr som visar utsikten över en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sjöutsikt, skog, skymning, ensam stuga, spegelblankt vatten, stillhet, fönster med reflektion, träbrygga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Guld!
Tack så mycket!!

Blir det drag mellan bastu och relax när du bastar?

Gjorde du någon extra tätning mot mössen?

Är golvet i relaxen isolerat?

Mvh Fabian
 
Fabian Ericson Fabian Ericson skrev:
Nu är det min tur!
Har ni någon erfaremhetsåterföring Lasse och Patrik?!
Fabian Ericson Fabian Ericson skrev:
Guld!
Tack så mycket!!

Blir det drag mellan bastu och relax när du bastar?

Gjorde du någon extra tätning mot mössen?

Är golvet i relaxen isolerat?

Mvh Fabian
- Inget märkbart drag

- ingen tätning, golvspringorna är max 1cm breda, mer behövs inte. Har haft den ett år år nu och aldrig sett spår av besök av möss. Finns inget ätbart i bastun direkt så tror inte det är intressant för dem.

- ja, golvet i relaxen är isolerat
 
Tack för dina svar. Får man lurvigt sällskap så får man helt enkelt lyfta dom till översta laven och ha en bastutävling! Vinnaren får bastun!
 
  • Gilla
Puttovich
  • Laddar…
P Puttovich skrev:
Hej Fabian! Kul med bastubygge👍

Tilluft: Springorna i golvet räcker definitivt som tilluft, det ger rikligt med luft, kaminen är mkt lätt att tända. Jag har ca 2-3m2 med springor, de går från fönstret till början av kaminen ungefär.

[bild]

Frånluft: Jag beslutade mig för att börja med att testa om det räckte med endast skorstenen som frånluft och det gjorde det, det är bra luft i bastun, fin ventilation och lätt att andas. Skall nämnas att jag dock har ett litet öppningsbart fönster för utvädring. Bastun är också väldigt rymlig och har högt i tak samt är helisolerad. Detta bör inte inverka på ventilationen tänker jag, men nämner det ändå.

Ventilation i relaxen: här har jag kört det klassiska med en ventil i ena nedre hörnet och en i övre hörnet av rummet på motsatt sida. Då jag har två fönster och helglasad verandadörr så bildas mkt kondens (kondens bildas där varm luft möter kall luft/yta). Jag satte senare in en pax-fläkt men den orkar ändå inte med så jag har istället ytterdörren lite på glänt för att öka ventilationen när det behövs.

En sak som kan påverka kondensen i relaxen i mitt fall är att jag har spikat upp takpanelen innan jag byggde mellanväggen. Detta gjorde att det finns springor högst upp i taket där mellanväggen står där den varma luften kan rymma ut till relaxen.

[bild]

Detta bidrar till kondensbildning i relaxen. Har försökt täta springorna med träfiberisolering men det funkar sådär. Det är inte bara av ondo då det blir en härlig lagom värme i relaxen, men irriterande med kondensen. Så se till att inte ha springor i mellanväggen helt enkelt, då kanske luften tar skortstensvägen istället (?). I efterhand skulle jag struntat i paxfläkten då den ändå inte orkar med och låter en del. I alla fall kan du vänta med den och börja utan tycker jag och testa. Jag har ju väldigt mkt fönster, så det behöver inte bli samma för dig. Bifogar några bilder så du får en tydligare bild med planlösningen.

Slutligen om isolering: jag helisolerade min bastu pga att jag hade någon befängd idé om att den kanske någon gång skulle göras om till sovstuga. Jag förstod snabbt att det aldrig kommer att hända 😉 kanske var det tur ändå eftersom min kamin är lite underdimensionerad och det är högt i tak. Men jag rekommenderar alla gånger takisolering om man ska basta på höst/vinter. Det kostar inte så mkt och är extremt jobbigt att göra i efterhand.

/Patrik
Har du kopplade fönster i bastun? Är det isolerglas?
 
Vad menas med kopplade fönster? Har ett litet öppningsbart tvåglasfönster från Bauhaus på sidoväggen, standard, inga konstigheter.

Ut Mot vattnet har jag ett Stort 150x180cm,
Ej öppningsbart. Det är också vanligt glas i det, fick det av mina föräldrar då de köpte fel.

Är verkligen ingen expert men Vad jag förstår så skippar många härdat glas och det går fint ändå. Klart det kan spricka om man har otur, men tror härdat glas är såpass mkt dyrare så de flesta chansar å kör vanliga glas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.