Anpassar huset från självdrag till FTX och skall dra ledningar från källaren till övervåning för att sedan förse två plan(ca 125kvm) med tilluft, frånluft samt ta in uteluft(~225l/h) samt eventuellt även avluft. 3-4 rör således. Problemet är att jag inte kan göra schaktet hur stort som helst.

Helst skulle jag dra 160-rör vilket mitt ftx aggregat ansluter emot men det är helt uteslutet. Även 125 blir svårt så jag undrar ifall det är möjligt att gå ner till 100 den korta stäckan genom betongbjälklaget ~0,5m (där dessutom rören måste snedda lite så de kommer få två 45-böjar vardera). Eller blir tryckfallet och oväsendet för stort?

Det är ganska många meter ledning efter denna flaskhals så eventuella oljud kanske kan reduceras på vägen. Om det är totalt omöjligt att gå ner till 100 för uteluft(/avluft) så kanske det går för från- och tilluft då de har lite lägre flöde iom att källaren räknas bort?

För övrigt skall jag tillsammans med dessa ventilationsrör dra avloppsledning till övervåningen, behöver man göra nåt för att förhindra att ljud fortplantar sig?
 
Hur har du det med flödena här egentligen? 225 l/h kan du lika gärna strunta i att Ventilera med... 225 l/s låter väl mycket för 125 kvm... 225 m3/h är också väldigt lite! Kan det vara 225 l/s för 2x125 kvm?
 
225m3/h ska det såklart stå. 62,5l/s med andra ord. Räknat på cirka 180 kvm inkl källare.
Flödet för till/frånluft är således lägre då det inte inkluderar källaren vilket avlyft/ uteluft gör.
 
Redigerat:
Kan du inte använda rektangulära kanaler då för att utnyttja arean/schaktet bäst?
 
Tjoa skrev:
Kan du inte använda rektangulära kanaler då för att utnyttja arean/schaktet bäst?
Jag är öppen för alla förslag. De enda rektangulära jag sett är vita av plast hos biltema och dimensionen var mindre än 125. Skall kika runt lite!
 
Förklara hur den ska se ut så gör jag en övergång åt dig för några hundringar men det verkar som du har aggregatet i källarplan? Det finns inget som hindrar att du hämtar in o utluft genom källarmuren.
 
exerg skrev:
Förklara hur den ska se ut så gör jag en övergång åt dig för några hundringar men det verkar som du har aggregatet i källarplan? Det finns inget som hindrar att du hämtar in o utluft genom källarmuren.
Tack för erbjudandet. Jag skall bila bort så mycket jag kan och ta lite mått så skall jag utvärdera alternativen. Att man skall ta uteluft så långt uppifrån man kan, är det en myt? Låter inte fläktarna en del ifall de sitter i marknivå jämte altanen?
 
Bor man inne i en stad kan föroreningar vara lite högre i marknivå och visst kan det brusa lite om gallret är lite trångt men med en ljuddämpare på avluften är det inte besvärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.