Hej hej
Det blir mitt första inlägg det här, lite spännande.

Jag står i begrepp att bygga ett fristående gästrum i form av en friggebod vid vårt torp utanför Strömstad. Det kommer att användas endast sommartid och tanken är att bygga ett vackert sovrum med plats för en dubbelsäng och en liten barnsäng. Jag vill ha mycket fönster och har tänkt på att köpa en gammal glasveranda och använda. Dessutom har jag funderat kring att isolera golv och tak, men inte väggar. Det är något vackert med en enkel plankvägg där ena sidan av virket är inner- och den andra yttervägg, tycker jag. Plus att det verkar lite motsägelsefullt att ha isolerade väggar om nästan en långvägg kommer utgöras av englasfönster. Men jag kan inte så mycket om husbyggande, så jag undrar nu:

Är det helt vansinnigt att inte isolera väggarna? Kommer det bli som en bastu därinne med massa fönster i västerläge? Jag är mer orolig för att det blir för varmt än för kallt. Och hur fungerar det att isolera i efterhand, OM det av någon ännu okänd anledning skulle bli aktuellt i framtiden? Jag fattar ju att det är mycket krångligare än att göra det från början, men jag är verkligen sugen på att ge det oisolerade en chans.

Tacksam för all hjälp!

Jonas
 
Kan bli varmt, men även bli kondens och fuktigt beroende av ventilation.
Är ju också beroende av om den ligger i fullt solsken eller i skuggas av träd.
Vill man ha den som gäststuga skulle jag bygga den utifrån de kraven och då också isolera den.
 
Ligger den i solen kommer det bli fruktansvärt varmt där inne.
Du kan väl isolera väggarna och sätta någon rustik panel på insidan?
 
Tack för era svar! Inte helt oväntade förslag. Boden kommer ligga skuggad från öster men mitt på dan är det pang mitt i solen. Det kanske blir till att isolera ändå. Men hur ser ni då på att ha rätt stora oisolerade fönster?

Jonas
 
Stora oisolerade fönster borde inte vara några större problem. Se till att ha välventilerat i taket bara.
 
Kan det inte bli väldigt dragit med bara plank? Jag har hört att det kan blåsa en del på västkusten.
 
Om du har en glasvägg åt väster lär det bli bastu soliga eftermiddagar oavsett isolering. Visst kan man ha oisolerade väggar i ett hus som inte skall användas annat än sommartid, men att ha plankvägg som inte är klädd med något annat vare sig inne eller ute låter inte så lyckat. Om du klär den på insidan med papp och panel blir det mindre dragigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.