Jag är i startgroparna för att renovera min mormors gamla lägenhet och tänkte höra om jag kunde få lite tips, idéer och hjälp från er här.
Det är första gången jag ska renovera en lägenhet, och har en hel del att kolla upp fortfarande. Är precis i startskedet.

Lägenheten måste totalrenoveras. i och med det så tänkte jag även passa på att ändra planlösningen genom att riva/bygga nya väggar.

Så det första jag skulle vilja ha hjälp med är att komma på en smart öppen planlösning som är praktisk med inbyggda garderober/hyllor m.m.

Tyvärr så har jag ingen bra planritning på den än. Men jag har gjort en egenritad som är skalenlig.
Men inga mått utsatta. vardagsrummet är ca 5*4,6m. Hoppas ni kan utgå från det.

Planen är väl att ta hjälp av någon (inrednings)arkitekt och anlita hantverkare till allt. Men jag vill gärna ha lite mer kött på benen när jag kontaktar dem.

Ett annat stort problem är att det ska bytas stammar i lägenheten om ett år. Hur ska man ta hänsyn till det?

Så först och främst, hur skulle eran drömplanlösning se ut? :)

IMG_1457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg att denna hamnat helt fel. Så mod får gärna flytta den till forum kategorin "planlösningar".
 
AnneFi
jag har bott i en ganska identisk lägenhet och var jättenöjd med planlösningen dock såg den ut såhär

väggen mellan kök och sovrum linjerade med garderoberna alltså flytta väggen mot sovrummet.
i sovrummet hade vi en dubbel garderob och i köket hade vi städskåp,
ingen klädkammare i sovrummet och ingen i hallen. och ett valv in i vardagsrummet.
ska försöka rita det.
 
Det var en smart lösning om man inte siktar på en öppen planlösning.
Hur hade du det med garderober i hallen?
 
Är det någon som har ett hum om vad det skulle kosta att be en inredningsarkitekt/inredare att ordna en ordentlig digital planritning och sedan skissa på några alternativ till planlösningar?
 
Om jag tolkar ritningen rätt så är det vara de skuggade tjocka väggarna som är bärande? Isf så har den här lägenheten många möjligheter. Du skulle lätt kunna göra om den till så du har 2 alt 3 sovrum och en öppen planlösning med hall/kök/vardagsrum i ett. Vi hade en liknade lägenhet som oxå var på 70kvm och vi lyckades att få in 3 små sovrum, stort badrum och kök/hall/vardagsrum i ett utan att den för den delen kändes trång
Nu har jag inte tillgång till dator så jag kan inte rita upp något.

En möjlig lösning är att riva väggen mellan kök och sovrum, riv även garderoben och klädkammare. Då är kök/vardagsrum klart.
Dela av vardagsrummet i två sovrum.
Sätt i en garderob med skjutdörrar modell pax i varje sovrum
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Du har tolkat ritningen helt rätt. De skuggade väggarna är 40-50 cm tjocka bärande väggar.

Glömde säga att jag är ute efter en planlösning med ett sovrum. Men det får gärna finnas i tankarna att kunna slå upp en vägg senare för att ha möjligheten att göra om den till en 3:a.
Badrummet vill jag också ha större.

Ja, för en öppen planlösning så måste man ju slå bort den väggen. Men vart blir bäst att ha sovrummet. Hur ska man göra med hall och badrum?
 
Stambyte innebär ju ofta total ombyggnad av badrum, och renovering av stora delar av köket, så det är lämpligt att ta reda på alla fakta om den biten. Ha sedan is i magen och planera din ombyggnad noga i väntan på stambytet.

En idé jag får när du nämner att du vill ha större badrum, om det är möjligt med hänsyn till stammar och ventilation:
Byta plats på kök och badrum. Om badrummet på det sätter blir FÖR stort kan nuvarande köksdörr leda till en klädkammare/kapprum, något som är bra att ha i anslutning till hallen.
Genom ytterdörren kommer man då rakt in i det öppna vardagsrummet/köket, där badrummet är idag ser man ett L-format kök, kanske med en köks-ö, eller ett U-kök.
Sovrummet är kvar på samma ställe, eventuellt lite modifierat avseende garderober och sådant.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Det här var riktigt intressant nytänk för mig!
Har inte haft en tanke på dessa eventuella möjligheter. Detta ska filas vidare på :)
 
uber skrev:
Du har tolkat ritningen helt rätt. De skuggade väggarna är 40-50 cm tjocka bärande väggar.

Glömde säga att jag är ute efter en planlösning med ett sovrum. Men det får gärna finnas i tankarna att kunna slå upp en vägg senare för att ha möjligheten att göra om den till en 3:a.
Badrummet vill jag också ha större.

Ja, för en öppen planlösning så måste man ju slå bort den väggen. Men vart blir bäst att ha sovrummet. Hur ska man göra med hall och badrum?
Använd ett rum som walkin closet med två ingångar, en dörr från hallen och en dörr från sovrummet. Då har du löst alla dina förvaringsproblem, rummet kan enkelt konverteras till ett till sovrum om behov uppstår.
Sedan ökar värdet mer på lägenheten om du har två sovrum ist för ett.

Kolla med föreningen ang stambytet, det kan vara så att om du byter alla rör i lägenheten när du renoverar så kanske det inte behöver göras några ingrepp i din lägenhet vid stambytet förutom fram till själva anslutningen till huvudstammen
 
AnneFi
Vi hade ordentligt med garderober i sovrummet och bara krokar och skoställ i hallen.

Vad säger föreningen om att riva väggar och/eller byta plats på kök o badrum? Hur kommer man då att få till avlopp och ventilation?
 
Dela av nuvarande vardagsrum i två rum, och öppna upp från kök mot nuvarande sovrum som då blir vardagsrum.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
AnneFi skrev:
Vi hade ordentligt med garderober i sovrummet och bara krokar och skoställ i hallen.

Vad säger föreningen om att riva väggar och/eller byta plats på kök o badrum? Hur kommer man då att få till avlopp och ventilation?
Borde inte vara problem IOM båda mest troligt redan har från-luft, avloppet kan ställa till det lite IOM att kök bara kräver 75mm rör och toa 110mm så man måste kolla upp avloppet ordentligt innan.
 
noone70 skrev:
Använd ett rum som walkin closet med två ingångar, en dörr från hallen och en dörr från sovrummet. Då har du löst alla dina förvaringsproblem, rummet kan enkelt konverteras till ett till sovrum om behov uppstår.
Sedan ökar värdet mer på lägenheten om du har två sovrum ist för ett.

Har väldigt dålig koll på walkin closet. Hur stor tänkte du dig att den skulle vara i så fall? Rektangulär och sträcka sig enda fram till fönstret?

Kolla med föreningen ang stambytet, det kan vara så att om du byter alla rör i lägenheten när du renoverar så kanske det inte behöver göras några ingrepp i din lägenhet vid stambytet förutom fram till själva anslutningen till huvudstammen
Angående väggar så har jag tillåtelse att riva alla. Men skifte av kök och badrum måste jag höra mig för med BRF.

Hade varit helt perfekt om jag kan lägga in nya rör nu och få det mesta överstökat tills stambytet. Ska forska noga i det.

Förövrigt så är det ett 1920-tals hus som totalrenoverades 1969. Sedan dess har inget gjorts i lägenheten.
Föreningen håller på att förhandlar om att dra in fiber i huset nu (tidigare finns comhem). Är det något särskilt jag bör tänka på angående det?
 
Redigerat:
AnneFi
När vi hade stambyte så räckte föreningens pengar till att renovera alla badrummen helt och hållet. Ville man ha annat dyrare material så fick man betala mellanskillnaden. Värt att kolla upp kanske. Mycket pengar att spara på hantverkare och material :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.