Göran.W
Är det en källare finns inga krav alls på brandklassning om pannan är under 60 kw och inte ens om man har den knökfull med ved.
Står det källare på bygghandlingarna finns det inget krav på brandklassning men står det pannrum gäller dom fullt ut.
Så det är vad det står i byggnads handlingarna som styr.
Det ända som krävs är att det inte finns något brännbart i pannans omedelbara närhet dvs runt 1 meter.
Sen ska pannan så klart vara korrekt installerad.
Min sotare kommer inte skicka något till kommunen för han har inte mycket till övers för kommunens hanterande av pann byte.
 
Göran.W
Jo jag vet men förklara du det för byggnads ingenjören jag pratade med på kommunen.
Hon vägrade förstå att den skulle stå i en källare i ett hus byggt 1909 så det behövdes ingen brandklassning alls.
Sotaren som besiktigade det hela varnade mig för att skicka in något alls till kommunen för det hade blivit långdragna konflikter just när det gäller brandklassningen och brandcellers utformande.
Dom hade tydligen dålig koll på vad som gällde så dom hittade på egna regler.
 
Dom får inte hitta på egna regler......... Det tråkiga är att du kan komma att få byggsamktionsavgift och det känns lite onödigt. Prata med den hos räddningstjänsten som sotarn svarar mot, det är "den" som bestämmer!
 
Göran.W
Frågan är om jag egentligen behöver anmäla det för jag har inte gjort några byggnadstekniska ändringar.
Har bara bytt pannan rakt av precis som när man byter tvättmaskin.
Det ända som inte är precis som innan är rökröret som är 2 cm högre upp nu och det tycker jag är en mindre ändring som inte kräver någon anmälan.
 
Det är en justering ;)
 
Göran.W
Ja det måste det vara för rökröret passade inte :)
 
Som sagt, det är många som gjort det du gör utan att behöva göra bygganmälan, så kör på. Även om just din kommun skulle tycka att du borde gjort en bygganmälan kan de knappast bli tal om några avgifter i efterhand när andra kommuner hanterar frågan annorlunda. Annars är det bara att överklaga. Kommunernas dåliga kompetens och brist på korrekt byråkrati ska inte accepteras.
 
Bara man är medveten om att en anmälan är obligatorisk i dom allra flesta kommuner om inte alla till och med, dyrt om man blir påkommen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Har eldat i pannan sen torsdags så det är lite sen nu :)
Var lättare att besiktiga den tog typ 2 minuter.
En snabb titt och en fråga om vi ändrat något i skorstenen.
Det är så byråkrati ska funka.
 
Kul att bytet gick bra! :).Dock blir jag lite förvånad att pannmontörerna inte har mer koll, pratade med en här i stan och han hade ingen aning om att det var anmälningspliktigt heller, man kan ju tycka att dom om några borde ha koll på läget.
 
Föressten Göran, vilket år är ditt hus byggt??
 
Göran.W
Jo montören borde ha mer koll för jag som lekman ska inte behöva söka information själv.
Har för mig huset är byggt 1929 men inte helt säkert.
Så dom kan inte kräva någon brandklassning alls utan bara att det inte finns något brännbart i närheten av skorstenen och pannan.
Fick räkningen på besiktningen i dag 300 kr klart överkomligt men då tog jag inte den firman som har monopol på bsk utan en annan som får göra besiktningen som går utanför monopolet och då sparade jag minst 600 kr om inte mer för dom hade säkert tvingat på en bsk och sotning med för dom tänker bara på pengar.
Det har varit sån soppa här med sotningen.
Det går att läsa här http://www.sotaruppror.se/index.htm
Egentligen ska jag anmäla pannbytet till sörf som tagit över sotningen efter den upphandlade sotaren blev utkastad men det "glömmer" jag för gör jag det kommer en bsk som ett brev på posten fast den inte behövs för den utkastade sotaren har monopol på bsk än och han tänker bara på pengar.
 
Du har "rätt" att byta sotare, i alla fall i min kommun enligt räddningstjänsten som är uppdragsgivare åt sotaren. Jag valde dock att ha kvar min eftersom jag hyser stort förtroende speciellt efter att vi diskuterade fram och kom fram till att båda hade fel. :)
 
Göran.W
Byta sotare får man men jag valde egen sotning istället för jag sotade ändå själv.
Men när det gäller bsk kan man bara välja den som har monopol på det än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.