Mikael_L
Då jag även har utvändig korsregling med 45x45 så gjorde jag fönsterhålet 90mm bredare och monterade en 120x45 så jag fick en rejäl regel att skruva i, inte att skruven hamnar precis i skarven mellan regelstomme och utvändig 45x45.
Se bilden i inlägg #4
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/152590-hur-jag-gor-vinklad-fonstersmyg.html

Nu gjorde jag ju detta för ett dubbelt syfte, att även göra vinklad invändig smyg, men men.

Hur som helst är det något att tänka på, att fönstret får något riktigt att skruvas i.
 
Jag satte fönstrena mitt för väggregeln, och i timmerstommen jäms med utsidan.
Sedan kom ju isolering och fasad så dom sitter ca 10cm in vilket jag tycker är snyggast. :)
 
Jag har monterat mina fönster där jag tycker det är snyggt och helt ignorerat övriga faktorer. Det betyder i mitt fall att fönstren sitter i liv med läkten på vilken jag spikar träfasaden. Räknat från utsida fönsterfoder är det 44mm till fönsterkarmen.

Det borde närma sig tio år sedan jag monterade de första fönstren på detta vis och jag ser inga negativa effekter (ej heller där jag lossat fasadbrädor av andra skäl och kunnat inspektera).
 
MathiasS skrev:
Jag har monterat mina fönster där jag tycker det är snyggt och helt ignorerat övriga faktorer. Det betyder i mitt fall att fönstren sitter i liv med läkten på vilken jag spikar träfasaden. Räknat från utsida fönsterfoder är det 44mm till fönsterkarmen.

Det borde närma sig tio år sedan jag monterade de första fönstren på detta vis och jag ser inga negativa effekter (ej heller där jag lossat fasadbrädor av andra skäl och kunnat inspektera).
Det är ju jättevanligt att man gör som du, det är ju dock fel ur energisynpunkt.
Ytterligare en aspekt är att tex dörrar och sidohängda fönster av treglas är så tunga att det kräver en extra infästning i den yttre delen av karmen. (tex extra skruv genom gångjärnet) för att förhindra framtida hängning. Sitter då fönstret eller dörren ute i luftspalten måste man fälla i någon form av regel så man har o skruva i.
 
Ja, som sagt, det är ett medvetet val jag gjort. Att det inte är optimalt är jag medveten om, jag har dock svårt att tro att ett annat montage skulle synas på elräkningen....

Det övervägande jag skulle göra är om huset var mer utsatt för väder och vind än vad det är, då skulle jag monterat fönstren längre in av det skälet. Det tror jag skulle löna sig på lång sikt, speciellt om man slarvar med underhållet.

Vad gäller det mekaniska så tycker jag du har en bra poäng, man måste förstås montera fönstren så dom sitter fast ordentligt. Mina fönster sitter i regelverket (tilläggsisolerat) och detta fick mig att fundera på om mina 44mm verkligen var sant. En kontrollmätning visar att angivet mått är 60mm, inget annat. Här har jag dock bara vridfönster så några specialare med extra skruvar behövs inte - fönstren sitter som berget med hylsor + skruv för detta.
 
Jag har liksom MathiasS medvetet satt fönstren enligt vad som är estetiskt. I mitt fall 45 mm från fasad. Har tilläggsisolerat hus (gammal revetering, luftspalt, 45 mm iso, tegel) där fönstren tidigare inte flyttats ut i väggen. För att få till fästet fick jag sätta mina fönster med spikbleck/plåtar för att ha kunna fästa fönstren i husstommen (och inte i luftspalt/tegel) . Som sagt, helt fel ur många spekter men estetiskt tveklöst rätt. Nu har jag fönsternischerna på insidan istället för utsidan.
 
Man kan ju även tänka praktiskt dvs att få en bra fästpunkt för karmskruven i de förborrade hålen samt att man kan klyva en bräda i standardmått till två smygar.

I mitt fall blev det 22x120 som klyvdes, resulterar i c:a 58mm djupa smygar på utsidan.

Och mitt tycke o smak anser att fönster helt i liv med panel inte är snyggt, samtidigt som det inte är snyggt när de sitter för långt in, 10cm är för långt in.
 
Troligtvis blir väggen av denna typ och då kommer de hamna en bit in.

panel
28x70 (eller till och med 34x70, överdrivet till stående panel med slamfärg?)
70mm Paroc klimatskiva
Distanskropp i plast för att bryta köldbryggan in i stommen.
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggande 45 + 45 MU + elrör och ev vattenrör.
OSB
Gips.
 
Hur resonerar ni om man har fasadtegel? Nu sitter mina fönster innanför teglet, i den stående brädväggen, Jag gillar att ha fönstrena i liv med väggen men hur ser det ut om man har tegelfasad?

Blir pvc-fönster så monteringstekniskt är det en fördel att få ut de från brädväggen en bit, fuktpåverkan blir mer eller mindre obefintlig då de är gjorda i plast.

Behöver man ha ett bleck över fönstret? om man sätter det 2 cm innanför teglet o sen mjukfogar borde man väl klara sig?

Såhär ser det ut idag:
28iazhs.jpg
 
Vad menar du med att fuktpåverkan blir mer eller mindre obefintlig? Tänker du montera fönstret utanför luftspalten, och utanför regelverket?

Det rekommenderas inte! Då blir det inte diffussionstätt och fönstret hamnar i den kalla delen av väggen, med kondens och fuktskador som följd. Fönstret ska monteras i regelväggen, innanför luftspalten och drevas mot träreglarna och utvändig smyg blir av plåt! Inte mjukfog.
 
Aha, min tanke med fuktpåverkan var alltså argumentet om att fönstret sitter mer skyddat från regn osv om man sätter det djupare in i smygen, Med pvc fönster gör det inte så mkt det regnar på det då hela konstruktionen tål vatten, hade inga tankar på kondensfukt.

Huset är inte diffusionstätt för övrigt, sitter en typ tjärpapp på insidan av den stående brädväggen men det är inte i närheten av tätt mot fönster osv, inga limmade kanter.

Det har funkat i snart 50 år så jag tänkte nog fortsätta på den linjen, Ändrar det mina förutsättningar?

Var ngnstans blir det kondens och fuktskador om man gör som jag har tänkt?
 
DSC06763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej, lånar tråden :) Så här ser det ut idag för oss. Byggarna har flyttat ut fönstren i linje med nuvarande fasad för att kunna slutföra invändigt så att målaren kan påbörja sitt. Det ska sedan tilläggsisoleras (fasadskiva 80 eller 100 mm) och ny panel (stående). Smyg invändigt blir på nuvarande sätt ca 15 cm. Känner oss dock lite tveksamma, vi känner nu att utvändig smyg blir för djup (kring 18 cm om vi fattar det rätt). Är det byggtekniskt okej (samt inte allt för svårt) att flytta ut fönstren en bit in i kommande tilläggsisolering för att minska utvändig smyg? Kan tillägga att vi installerar ett FTX system samt golvvärme. Behöver lite råd snabbt tack.
 
Det jobb målaren gör invändigt blir ju lite ogjort kan man tycka, om du flyttar ut fönstren i ett senare skede. Verkar bättre att montera fönstren på rätt ställe från början.
 
Så då är det med andra ord bäst att göra fasadändring först med fönsterflytt och sedan invändigt. Men vad sägs om att placera fönstret en bit in i utvändig tilläggsisolering? Exempelvis invändig smyg 20 cm, utvändigt 12 cm.
 
Ju längre in desto bättre för fönstret, men också fulare..... Jag monterar mina fönster långt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.