Önskar lite hjälp om någon har en minut till övers. Vi önskar bygga hus i linköping. Vi har 3500000 att röra oss med, en jäkla massa pengar tycker jag men tydligen inte när man vill bygga.

nu till min fråga, någon som på rak arm kan tipsa om ett hus med sex rum, ett separat allrum till barnen, modern stil, energieffektivt som max kostar typ 2,8 mille? Helst mindre för vi vill ju ha carport, uteplats, uppfart och grejer också..

det tar ju tre evigheter om man ska ha möten med alla hustillverkare för att ens se vilket hus vi skulle ha möjlighet att bygga.

vore toppen om någon kunde svara:)
 
Marilis skrev:
Önskar lite hjälp om någon har en minut till övers. Vi önskar bygga hus i linköping. Vi har 3500000 att röra oss med, en jäkla massa pengar tycker jag men tydligen inte när man vill bygga.

nu till min fråga, någon som på rak arm kan tipsa om ett hus med sex rum, ett separat allrum till barnen, modern stil, energieffektivt som max kostar typ 2,8 mille? Helst mindre för vi vill ju ha carport, uteplats, uppfart och grejer också..

det tar ju tre evigheter om man ska ha möten med alla hustillverkare för att ens se vilket hus vi skulle ha möjlighet att bygga.

vore toppen om någon kunde svara:)
God afton 😃!

Finns hyfsat många leverantörer som du kan välja mellan för det priset.
Förstår fullt vad du menar att det är tidskrävande och omständigt att gå igenom alla husleverantörer men samtidigt är det väldigt lärorikt och bra på många sätt.
Om ni har någorlunda god uppfattning om vad ni önskar skulle jag skicka ut ett mail till de leverantörer som ni är intresserade av, beskriva på ett ungefär det hus ni önskar (gärna med en ritning) och be dem återkomma med förslag. Det blir lättare för er att jämföra så sätt.
För vår del (kommer att påbörja vårt husbygge om lite mer än en månad) var totalentrepenad ett måste. Andra faktorer som känns angelägna för oss är att det finns lokal representation, att komma väl överens med säljaren (kolla referenser), husleverantörens ekonomi samt husets konstruktion.
Du får ursäkta att jag svävar ut, men jag tror att ni har igen att göra lite research!
Vi kommer att bygga med Movehome och så här långt känns allt mkt bra 😊.
Om du går in på deras hemsida kan du titta på många olika modeller (innom er prisram) och se exakt vad som ingår i priset.

Lycka till!
😃 - hälsn C
 
Brorsan byggde 200 kvadrat (4 sovrum, stor hall, tvättstuga/grovingång, stort kök, vardagsrum, allrum, två badrum) plus carport med 30 kvm isolerat förråd med A-hus (Vendelsö, 2-plan) på Ekängen norr om Linköping för i runda slängar 4 miljoner.

Rätt mycket "döda ytor" tex den gigantiska hallen, ett gigantiskt badrum etc, så det går nog utan problem att kapa en halv miljon genom att minska lite på ytorna.
 
Jag förstår hur du menar. Vi hade ett första möte med a-hus i måndags. Jag har också möten med trivselhus och eksjöhus inbokade. Vi har också spanat in movehome. Skulle så önska att husleverantlrerna skrev ut deras absoluta lägsta startpris i katalogerna. På så sätt hade man ju väldigt snabbt kunnat sålla. Jag har också mailat och frågat om en prisbild på den typen av hus vi letar efter men jag känner att säljarna generellt är motvilliga till att ge ens ett riktpris via mail. Därför tänkte jag chansa och fråga lite här:)
 
Det är just Ekängen vi har varit och spanat på haha men tror vi kanske satsar mer mot Ullstämma. Vi får se:)
 
En sak de sparade mycket på var att stänga till en stor del av öppningen mellan hall och övervåning, de fick en arbetshörna, lättare att putsa fönstren och bra mycket enklare bjälklag. Lika mycket och av samma orsak (enklare bjälklag/takstolar) sparade de på att inte ha öppet i nock i övervåningens allrum, på köpet fick de ju mycket större vind. Exakta siffror minns jag inte.
 
Mikael_L
Jag har tyvärr inga handfasta tips om hus för er att kika på.

Men, jag känner instinktivt på mig att ChristinaH hade mycket smart att säga i sitt inlägg.
Det finns nog inte sådär jättemycket genvägar i ert ärende. Ni tänker satsa en herrejösses massa pengar i ert livs dyraste projekt. Det är nog bara och bita ihop och göra en ordentlig research.

Visst är det jättebra att ställa den frågan här, som ni ställt. Och jag hoppas verkligen att det flödar in tips och erfarenheter. Men på sista raden måste ni ändå sålla och göra ett jättejobb själva ifall ni inte är väldigt lagda och gambling på hög nivå. :)


Själv har jag länge haft ett ganska gott öga till planlösningen i Eksjöhus havsvik:
http://www.hus.se/husmodeller/eksjohus/havsvik/

Men hur Eksjöhus i sig är att göra med har tyvärr ingen aning om.


Men ärligt talat så måste ju tomtens förutsättningar vara med vid val av hus, eller hur?
 
Hej,

Det som ja tyckte va smidigt innan vi valde var att åka till husknuten.

Där får man direkt svar av säljaren vad det kostar.

Kolla www.husknuten.se
 
Redigerat:
  • Gilla
Marilis
  • Laddar…
Självfallet är tomten avgörande för vilket hus man dlutligen väljer, det skulle bara vara skönt att ha sållat ner till säg 10-15 hus som över huvudtaget är intressant. Vad har ni för erfarenhet av anebyhus? A-hus är helt avskrivet, vi gillar också prio 2 från eksjöhus.
 
Marilis skrev:
Självfallet är tomten avgörande för vilket hus man dlutligen väljer, det skulle bara vara skönt att ha sållat ner till säg 10-15 hus som över huvudtaget är intressant. Vad har ni för erfarenhet av anebyhus? A-hus är helt avskrivet, vi gillar också prio 2 från eksjöhus.
Hallå igen!

Mm, tomten kan ju många gånger vara helt avgörande! Jag hade tex föredragit ett två-plans hus men den tomten som vi har köpt (kommunal) får man inte bygga mer än 1 1/2 plan...😞

Vi var mkt nära att välja ett Eksjöhus, vi var och tittade på ett visningshus, tror att det var från deras Prio serie och det var ett mkt fint hus. Känns som de håller genomgående en mkt hög standard och att man får valuta för pengarna! Dock, tickade slantarna på även där då man började titta på tillval.
Som så många andra skriver om här på forumet, se till att ni har goda marginaler i er totala budget. Mkt kan hända på vägen tex schaktarbetet kan lätt dra iväg i kostnad. Vi åkte på en extra geoteknisk undersökning trots att kommunen redan hade gjort en men som tur var visade den inget 😝.
För vår del föll köpet pga att de inte erbjuder totalentrepenad och så finns inget kontor i närheten av vår kommun.
Lycka till med era möten!
/C
 
Vad innebär att de ibte utför helentreprenad? Vad måste man göra själv då?
 
Marilis skrev:
Vad innebär att de ibte utför helentreprenad? Vad måste man göra själv då?
Hej igen!
Jo, det finns ju många olika typer av entreprenadformer, total, delad och general (finns tom kanske fler).
Detta är lite av en het potatis och det är många företag som nu lanserar att de erbjuder äkta totalentrepenad då det är lätt att låta sig luras!
I det stora hela är det en juridisk och ansvarsmässig fråga. Vid totalentrepenad lägger du över hela ansvaret på husföretaget, du skriver endast ett kontrakt och du är inte involverad i att anlita och samordna entrepenörer.
Vid deladentreprenad har du ett helt annat ansvar och ffa mkt mera arbete. Du som byggherre anlitar och samordnar entreprenörerna som du också skriver kontrakt med.
Om du är väl insatt i byggbranchen, är kunnig och har gott om tid är denna entrepenadform nog att föredra. Många menar att du kan spara rätt många slantar, jag tror dock att det lätt kan bli raka motsatsen också...
Vi har valt totalentrepenad för att vi har tre små barn (dvs ingen tid 😉), samt för att vi är för okunniga 😝.
Jag har själv varit med om en säljare som stod och försökte ljuga mig rätt upp i ansiktet, det visade sig dock ganska fort att han inte kunde erbjuda den totala formen. Han återkom förvisso senare och menade att för ytterligare 80 000 kr så kunde han ge mig totalentrepenad.
Många företag jobbar också aktivt med att förmedla entrepenörer, ofta är det samma företag som har god erfarenhet av att uppföra husleverantörens hus och som säkert är mkt pålitliga men det är ändå du som skriver kontraktet och som får ta ansvar om det skulle inträffa ngt T ex konkurs eller något som är arbetsmiljörelaterat.
Du kan läsa mkt om de olika formerna här på forumet!
 
Redigerat:
Hej. Vi bygger nytt och vi har en totalbudget på 3.8.
Tar man bort kostnader för Tomt och VA/EL-anslutningar så landar allt på ca 2.8..

Vi bygger ett 1 3/4-Lågenergihus på 186kvm. Stort allrum på övervåningen på 34kvm och med ryggåstak.
Bergvärme samt FTX-ventilation.
 
Vad är det för hus?
 
Villa Varm är hustillverkaren. Dock så erbjuder dom bara delad entreprenad..
Har en liten projekttråd på forumet här, dock så har vi inte kommit så långt ännu.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/230211-bygger-ett-2-planshus-i-sodermanland.html

Ungefär såhär kommer huset att se ut:

villlavarm_nacksta1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Montering-takstolar1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.