Hej!

Har börjat planera ett nytt kök och börjar nu ta in lite offerter för jobbet.

Vart dock väldigt förvånad över tidsåtgången för renoveringen.

Det dom ska göras är montera ett nytt Ikea kök, 6 underskåp, 8 överskåp, 3 högskåp för ugn, micro, kyl och frys. Måttbeställd bänkskiva med underlimmad ho och urfräst för häll. Nytt kakel ca 2kvm. Omdragning av köksfläktventilation.

Lägga nytt golv, ekparkett ca 30kvm och klinkers ca 2kvm. Ny sockel.

Riva en 2m lång bärande vägg och avlasta den med stålbalk.



Detta skulle alltså ta 200 timmar att utföra.


Tillkommer gör el och VVS arbeten.

Jag river ut det gamla köket, monterar ihop köksstommarna, river ut det gamla golvet med sockel.

Är detta vettigt eller är det någon som drar nytta av rotavdraget?
 
Redigerat:
Det är ju nästan omöjligt att bedöma utan att ha helhetsbilden.
Du beskriver ju även rent spontant ganska rejäla arbeten som att riva en bärande vägg.
Kanske finns det andra faktorer runt omkring som gör att det bedöms ta mer tid.

Ta in fler offerter och se om de övriga bedömer tidsåtgången i samma höjd.
 
Dom vill ha betalt för 200tim, arbetet tar väl knappt hälften av tiden. Ett exempel på utnyttjande av rot av företagen, då får stå för "hela kostnaden" och vi alla skattebetalare står för ytterliggare en arbetskostnad.
 
mangew skrev:
Dom vill ha betalt för 200tim, arbetet tar väl knappt hälften av tiden. Ett exempel på utnyttjande av rot av företagen, då får stå för "hela kostnaden" och vi alla skattebetalare står för ytterliggare en arbetskostnad.
Jag kan inte stilla min nyfikenhet i hur du kan veta, eller ens påstå att veta att det är så, med den information som trådstartaren lämnat.. ?
 
mangew skrev:
Dom vill ha betalt för 200tim, arbetet tar väl knappt hälften av tiden. Ett exempel på utnyttjande av rot av företagen, då får stå för "hela kostnaden" och vi alla skattebetalare står för ytterliggare en arbetskostnad.
Hur kan du veta att det bara tar halva tiden? Har du vart där och tittat eller fått mer att gå på än ts skrev.
 
Det är 2.5 vecka heltid för 2 gubbar. Det låter i mina öron som ganska mycket tid om inte den här väggen som skall rivas är extremt krånglig. Sen tillkommer ju som sagt de andra yrkesgruppernas tider. Hälften av tiden låter mer rimligt.
 
falkn skrev:
Det är 2.5 vecka heltid för 2 gubbar. Det låter i mina öron som ganska mycket tid om inte den här väggen som skall rivas är extremt krånglig. Sen tillkommer ju som sagt de andra yrkesgruppernas tider. Hälften av tiden låter mer rimligt.
Står ju också "Omdragning av köksfläktventilation" det kan va lite eller hur mycket jobb som helst man kan inte säga hur mycket tid det kan ta på den informationen vi har att gå på!
 
Personligen tycker jag att 200 timmar låter rätt rimligt för ett så pass omfattande arbete. Ni som tycker det låter hutlöst, missa inte att det skulle rivas en vägg och sättas in avbärare, troligen har de tagit till tid för att snygga till efter sig också. Kakling inklusive underarbete samt klinkergolv tar också sin lilla tid även om det är små ytor, och sedan är det parkett som ska läggas, inte klicklaminat.
 
Vilka arbeten förväntas göras på väggar och golv?. Nytt undergolv och gipsa/spackla/tapetsera väggarna? River man en vägg så kommer det ju behövas utföras något sådant för att få till ett snyggt resultat. Bara det är ju ett par dagars arbete.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.