Hej!

Har köpt ett radhus på 3 våningar och renoverar en våning i taget (det kommer projekttråd såklart!)

Våra erfarenheter av renovering är obefintliga men vi (läs jag) har ett stort intresse av renovering. Vi är unga studenter så tid till renovering finns. Vi har börjat med övervåningen och vi behöver hjälp med badrummet. Vi har rivit ut det mesta på övervången och nu är det dags för uppbyggnad (se bilder nedan).

Planen är att vi ska ha marmor på golvet och kakel på väggarna, vattenburen golvvärme med elpatron.

Startar med bilder:

20131215_142958.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20131215_142912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140323_130555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140323_130602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140323_130614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140323_130625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140323_130633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140323_130654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140323_130718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140323_130708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här blir spännande. Vad är frågan ?
 
Som ni ser så har vi rivit en vägg - för att bygga upp den 10 cm längre ut (y).

Jag har tänkt att göra en inköpslista och skicka runt till olika byggvaruhus i närheten för en offert och behöver hjälp med att få ihop denna lista.

Börjar med några av alla frågor jag har:

1) Ska plasten bort mot ytterväggen?

2) Antar att jag behöver kortlingar mellan alla reglar? Sen plywood-våtrumsgips?

3) Ser rören OK ut? Huset byggdes 82 och allt är original. Behöver man vara orolig över fläckarna på bilderna under rören?

4) Är rören för nära väggen? Måtten är som det är just nu, antar att plywood+gips bygger några cm?

5) Vad gör man med taket?


Vi börjar med dessa frågor :D


Mycket tacksam för all hjälp man får på detta forumet!

//Gimmok
 
Noseone skrev:
Det här blir spännande. Vad är frågan ?
Jag trodde jag skulle hinna skriva innan någon annan kommenterade, men jag var för slö.. :(
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Googla lite på "våtrumsvägg 2012" så får du en del svar, t.ex att väggen bör reglas upp på max cc 45 cm, sedan 15 mm plywood och därefter våtrumsskiva. Det tycker jag är en bra grund.
I övrigt så bör du regla golvet cc 30 cm tycker jag, och med kortlingar så man kan skarva golvspån på regel. Ett annat alternativ är förstås att gjuta EPScement i bjälklaget.
Rören hade jag bytt, för det ser ut som de läcker lite i vissa skarvar, ja.

golvbrunnen byter du förstås till en ny och reglar upp den korrekt ( i en ram liksom, se monteringsanvisningarna), för som det är nu är det inte så lysande.

ja, och inkommande vatten får du fixa till, för du får inte ha skarv inne väggen utan att det går att inspektera.
 
Redigerat:
Jag gick och mätte avståndet mellan reglarna och här är resultatet:

20140323_150558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur löser jag detta? Tar jag bort plasten, isoleringen och sätter in en extra regel mellan alla reglar som är för långa?

Har googlat lite och fått lite ny information (y). 15 mm konstruktionsplywood sedan våtrumsgips. Vad jag hittade i några trådar här på byggahus som jag inte såg på säkertvattens hemsida var att plywood ska sluta 10 mm över golvnivå innan flytspackel.

Inkommande vatten tänkte jag att rörmockaren får fixa till i nedre vänstra hörnet så det är i väggen, ej ytterväggen. På andra sidan väggen är en klädkammare så jag tänkte öppna upp en inspektionslucka där. Täta detta "rum" så gott det går och ett skvallerrör ut från detta "rum" nere till vänster. Så långt från duschen som möjligt. Kanske finns bättre förslag?
Antar att man även drar dit radiatorrören och använder till vattenburen golvvärme.

Hoppades att jag kunde behålla rören, men kanske lika bra att byta. Ska jag såga upp lite mer ur golvet då så det blir lättare för rörmockaren?

Golvet, gör jag kortlingar mellan det befintliga reglarna med avstånd 30 cc? Ska kortlingarna vara 70*45 som reglarna i väggen?
 
Redigerat:
Om jag ska börja sammanställa en lista med material, är följande korrekt?

Våtrumsplywood, 8 st
T.ex.
http://www.beijerbygg.se/store/priv...våtrumsplywood-p30-15x2500x898-10222500089815

Våtrumsskivor, 8 st (vad är minsta godkända tjocklek?)
T.ex.
http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/våtrumsskivor/glasroc-h-ghoe-12-5x900

Golvspån, 3 st
T.ex.
http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/spånskivor/golvspån-v313-p5-fukttrög

Tätduk, 2 rullar
T.ex.
http://www.vellingetravaror.se/produkt/tatduk-750mm-rulle-10m/#.Uy89XU9OXIU

Primer, 5 kg borde räcka
T.ex.
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/mura-och-gjuta/tillbehor/primer-finja-100/p-216831-216817

Tätmembran
T.ex.
http://www.vellingetravaror.se/produkt/tatmembran-finja-16kg/#.Uy9DAE9OXIU

Flytspackel, armeringsjärn och manschetter tillkommer. 45*70 reglar och isolering även det.

Avloppsrör och golvbrunn tillsammans med golvvärme kanske är bäst att låta rörmockaren fixa. Det jag tänker på med golvvärmen är att använda LK Golvvärmerör PE-X 8. Funkar detta tillsammans med LK minishunt M 60, som om jag förstår det rätt även ger värme under sommarmånaderna?

Jag har säkert missat saker men ser det bra ut hittills?


//Gimmok
 
Jag har inte studerat listan för väggen.

Men jag tittade på bilden med golvbrunnen. Du är medveten om att den måste bytas?

Och att den inte sitter fast på ett korrekt sätt just nu?
 
Du länkar till Beijer bygg. Du bör nog kolla deras priser mot andra byggvaruhus. Beijer är en "proffsbutik", de ligger ofta 50 - 100% dyrare än Byggmax, Bauhaus K-rauta, Hornbach osv. De ger sedan kraftiga rabatter till hantverkare, så att priserna kommer ner i närheten av de andra byggvaruhusen, och det är inte alltid rabatterna sedan syns för beställaren...

Om du skall göra ett stort projekt (typ bygga ut 100kvm), då kanske du som privatperson kan komma ner i jämförbart pris där.
 
gimmok skrev:
Har googlat lite och fått lite ny information (y). 15 mm konstruktionsplywood sedan våtrumsgips. Vad jag hittade i några trådar här på byggahus som jag inte såg på säkertvattens hemsida var att plywood ska sluta 10 mm över golvnivå innan flytspackel.
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar, kan du länka till någon av dessa trådar? Du måste ju rimligen sätta plywood på väggarna innan du flytspacklar, så att inte spacklet rinner ut i isoleringen i väggen, och då kan det ju inte vara glipor i underkant.
(Undantag om du har tvärgående väggreglar precis vid golvet som kan stoppa detta, men tittar man på bilden med ditt WC-avlopp så ser jag ingen sådan i din yttervägg.)
 
Golvet: Riv upp allt golvspån. Byt till nya avloppsrör (är inte säker, men de där ser ut som den modellen man limmade i skarvarna, kanske därför de läcker lite?).
Montera tätare golvreglar (t.ex. 45x195) längs med (men mellan) de befintliga, så att du kommer så nära cc 30 cm som möjligt (avloppen går ju ganska mitt i idag, men det duger nog med cc 20 och cc 40 med tanke på att minimikravet är cc 60 (men rekommendationen är cc 30 cm).
Då måttet på ditt badrum (141 cm) är mindre än golvspånskivornas längd (180 cm) kanske du inte behöver skarva dem på längden alls, men OM du gör det (för att t.ex. snåla och återanvända 39 cm skiva på nästa rad...) så sätter du kortlingar på tvären mellan golvreglarna där skarvarna blir. Kortlingarna bör helst också vara av samma dimension som resten av golvreglarna.
Du kan förstås också lägga golvspånet på andra ledden. Du gör som du vill, bara du har en regel under varje skarv. (Det lär också finnas något märke av golvspån som får skarvas utan stöd av underliggande regel, men det är dumt att chansa i ett badrum...)
 
gimmok skrev:
1) Ska plasten bort mot ytterväggen?

2) Antar att jag behöver kortlingar mellan alla reglar? Sen plywood-våtrumsgips?
1) Nej, det behövs ej i din konstruktion.
2) Du tänkte bygga våtrumsvägg enligt säker vatten, den kräver cc45. Är det längre avstånd än så mellan reglarna så behöver du regla upp ytterligare. Det är alltså nya reglar, inte kortlingar.
 
1. Min snickare tog bort plasten mot yttervägg, han menade att man inte ska ha två tät-skikt, varför vet inte jag. Nog bäst om du kollar upp detta noga.
 
Det var ett problem med plast i de tidigare reglerna (före 2006- 2007 någonting), då var tätskikten täta, men inte lika täta som plast. Så ånga kunde sippra ut genom tätskiktet, men sedan kom den inte längre pga. plasten.

Nu är tätskikten tätare än byggplast, så den ånga som trots allt tränger igenom, ventileras ut genom byggplasten. Troligen är det bättre att ta bort plasten, för om man trots allt får en liten läcka, så skadar den mindre om vattnet kan ventileras ut.
 
b8q skrev:
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar, kan du länka till någon av dessa trådar? Du måste ju rimligen sätta plywood på väggarna innan du flytspacklar, så att inte spacklet rinner ut i isoleringen i väggen, och då kan det ju inte vara glipor i underkant.
(Undantag om du har tvärgående väggreglar precis vid golvet som kan stoppa detta, men tittar man på bilden med ditt WC-avlopp så ser jag ingen sådan i din yttervägg.)
T.ex. denna tråden står det:

http://www.byggahus.se/forum/badrum/217284-vatrumsvagg-2012-vid-renovering.html

"10 mm ovan befintligt golv är helt korrekt, du ska inte behöva gissa fram flytning etc. Det står specificerat 10 mm ovan undergolv vilket är menat som befintligt golv."

Jag kanske misstolkar något men det blir väl 10 mm ovan golvspånet?


Det går sakta framåt men här kommer lite bilder på vad som har hänt:


Behövde riva upp lite mer för att få stöd
20140422_191400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


cc 30 förutom vid avloppet
20140423_195543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plasten borta och väggen börjar ta form
20140426_195631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya avloppsdelar
20140503_114154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat lägga lite ljudisolering så man slipper lyssna på toalettbesök vid matbordet under
20140503_114158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nisch i duschutrymmet påbörjad
20140503_114219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


El framdraget till handdukstork och spegel
20140503_114226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten till blandaren
20140503_114213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny golvbrunn
20140503_114208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ungefär här är vi idag. Det börjar bli dags att sätta upp plywooden på väggarna och undrar hur jag ska göra? Ska jag låta de sluta 10mm ovan nuvarande golvspån?

Jag funderar på att sätta lampor i nischen men vet inte ens om det är möjligt när det ska vara i duschutrymmet? Någon som har gjort liknande?

Ser det bra ut annars? Lite lättare att göra om nu än när badrummet är klart. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.