Hej
vi är på gång att lämna in en bygglovsansökan på ett nybygge av fritidshus och enligt de byggnadsplanbestämmelser (det är den detaljplan som finns för vår fastighet) som vi har så står det inget angivet om hur brant takvinkel man får ha
Jag har kollat på en del nyare detaljplaner i samma område och där står det angivet max takvinkel som får uppföras och tolkar därför det så att eftersom det inte står något om takvinkel i vår byggplan så är det fritt fram att bygga med 45 graders taklutning

När vi pratade med kommunens handläggare så säger säger hon efter att ha kollat med sin chef att dom antagit en generell plan för hela området där dom godkänner 27 graders taklutning och då kommer förmodligen inte vår ansökan om 45 graders taklutning att gå igenom

Min fråga är gäller vår "detaljplan" över kommunens generella ändring att det skall vara lika för alla ?
eller kan kommunen ändra spelregler för alla oavsett byggplan/detaljplan och skulle det inte i så fall stått på vår byggplan eftersom dom ändrat för alla ?

det är ett fritidshusområde och vår fastighet ligger strandnära .
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
När jag byggde under liknade förhållande så gällde 45graders regeln...jag använde mig av en arkitekt som ritade....
 
  • Gilla
Zinkadus
  • Laddar…
Måste väl ändå vara detaljplanen som gäller.
Jag tror de försöker slingra.
 
  • Gilla
Zinkadus
  • Laddar…
Detaljplanen gäller, alltså ingen begränsning av takvinkel... Däremot kan en för brant takvinkel påverka grannarnas utsikt/skuggning mm och då kan det hända att kommunen kan kräva lägre takvinkel...

Är det en fritidsplan så är det ofta angivet att husen bara får inredas i ett plan och om så är fallet här kan man undra om varför så brant tak? ;-)
 
  • Gilla
Zinkadus
  • Laddar…
Tack för svar alla, jothaR jo så har vi också tolkat det och när jag begärde ut detaljplan av kommunen i slutet av sommaren förra året så stod ingenstans i dom papperna som jag fick att man bara fick ha 27 grader så vi har nu ritat ett hus med 45 graders takvinkel och får då besked att det är 27 grader som gäller vilket betyder att vi är mer eller mindre får rita om alltihop .
huset får bara inredas i ett plan men man får ha loft med förråd och den hustypen vi valt passar väldigt bra med brant takvinkel.
Grannarna har inte haft någon utsikt innan vi köpte tomten och tog ner alla träd/sly och det går att placera huset så på tomten så att dom får väldigt bra utsikt och visst vi skymmer men minimalt i förhållande till hur det såg ut innan vi röjde.
så jag tror inte att grannarna blir det största problemet utan hur skall man tackla kommunen för att få bygga med så brant takvinkel som möjligt ?
kommunen borde väl upplyst oss om detta initialt kan man tycka och definitivt skrivit in något om det på vår byggplan som vi fick av dom eller åtminstone muntligt som det är nu så får vi ju göra om ritningen totalt med en helt annan hustyp för att det skall bli bra.
en fråga eftersom du verkar insatt i ämnet ska man lämna in bygglov på 45 grader och vänta på att handläggarna kommer tillbaka med beskedet: "att detta måste upp i byggnadsnämden och vi tror inte att det går igenom pga av takvinkeln är för brant " "ni får chansen att ändra er innan vi tar upp det i nämden" .
Det var så kommunens handläggare beskrev att det kommer att gå till och man fick intrycket av att det finns chans att det kan gå och egentligen så har vi ju rätt så vi vill ju inte backa på det .
Eller ska man låta det gå till nämden och låta det bli avslag och ta det vidare "högre upp"
eller har du något annat tips hur man ska gå tillväga för att "få som vi vill"
kommunens handläggare nämde även att det är en stor detaljplaneändring på gång för hela området men det är ju ingenting som gäller nu när vi ska lämna in vårt bygglov men det kanske kan gå att väga in det när man "ligger på" för att få bygga med 45 graders takvinkel.
 
Finns det ingen bestämmelse om takvinkel så skulle jag absolut ta det till nämden och i kompletterande text till nämnden framföra mina synpunkter!
Är det som du säger att det inte finns någon bestämmelse om takvinkel så är ett avslag bara till att överklaga när det helt saknar grund = olagligt!
Be om att få info om vad den pågående planen kommer medge för taklutning, är den i rätt riktning för dig så skulle jag använt det som argument!

Du begränsas inte av nockhöjd, byggnadshöjd eller något annat sådant?

45º är dock en i mina ögon hiskelig taklutning, har det på mitt nuvarande hus och anser att det är grymt jobbigt så fort man behöver upp på det... På tok för högt och brant :)
 
  • Gilla
Zinkadus
  • Laddar…
Står det inte i detaljplanen, eller att där inte finns tydliga hänvisningar till andra övergripande planer, så finns det inte: Spelar ingen roll om man skrivit spaltmeter om husens utseende i detaljplaneprogram eller dylikt. Avslår kommunen ditt tak kommer de att få backning i högre instans. Man lever på att enskilda fastighetsägare inte har tålamod och vill få sitt hus byggt inom rimlig tid.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hej igen JothaR och tack för svar det låter ju bra det du skriver ska kolla upp vad den nya planen säger ang takvinkel
Det som begränsas är byggnadshöjd som är satt till 3,5 m men inget om nockhöjd

jo 45 grader är brant men det passar som sagt väldigt bra på det huset som vi ritat och i mitt förra liv så jobbade jag som plåtslagare så jag är inte rädd för höjder :)
 
Asgarvad skrev:
Står det inte i detaljplanen, eller att där inte finns tydliga hänvisningar till andra övergripande planer, så finns det inte: Spelar ingen roll om man skrivit spaltmeter om husens utseende i detaljplaneprogram eller dylikt. Avslår kommunen ditt tak kommer de att få backning i högre instans. Man lever på att enskilda fastighetsägare inte har tålamod och vill få sitt hus byggt inom rimlig tid.
nä som sagt det står inte i vår Byggplan/detaljplan kommunen hänvisar till att dom bestämt 27 grader för att det skall vara lika för alla (vilket det inte är eller har varit) . det som händer när vi överklagar är väl precis som du säger att det tar tid och att det kostar pengar (nytt bygglov ) och det vill man ju helst undvika därför så kanske många sväljer det kommunen säger
vi ska defintivt gå vidare med detta.
 
PBL (8 kap. 1§) ger faktiskt kommunen en liten möjlighet att påverka genom en skrivelse om att en byggnad ska ha "god form, färg och materialverkan".
Dock är ju detta subjektivt och jag tror kommunen får mycket svårt att hävda max 27º, generellt är det detaljplanen som gäller, finns ingen förbud skrivet där så får du (innom rimliga gränser) bygga som du vill.
Men jag är inte förvånad att höra din historia, kommunerna är överfulla med "småpåvar" som mer än gärna försöker tycka, lägga sig i och styra innevånarnas byggplaner, oavsett om de har rätt att göra så eller inte.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
TS talar om "byggplanebestämmelser". OM det inte är en detaljplan som finns i området, då kan kommunen mycket väl tillämpa lite olika nivåer av områdesplaner.
 
hempularen skrev:
TS talar om "byggplanebestämmelser". OM det inte är en detaljplan som finns i området, då kan kommunen mycket väl tillämpa lite olika nivåer av områdesplaner.
Byggplanebestämmelser som jag hänvisar till trodde jag var vår "Detaljplan" som gällde för vår fastighet det finns massor med detaljplaner i området på många olika fastigheter, eller menar du att kommunen kan tillämpa en generell detaljplan bara för att det finns så många olika detaljplaner med olika villkor ?
Klipper in info hämtat ifrån bygglovsguiden:
Planer före 1987-07-01 kallas för stads- avstycknings- eller byggnadsplaner. De gäller som detaljplaner, dock utan genomförandetid. En ny detaljplan eller en ändring av en detaljplan tas fram genom en lång process där bl a fastighetsägaren får möjlighet till inflytande på planens utformning.
 
OK, det låter som du har en gällande detaljplan. Det jag var ute efter är att det finns många varianter av områdesbestämmelser och liknande, i områden utanför detaljplanerat område. Och finns det ingen detaljplan så har man som fastighetsägare ingen "rätt" att bygga. Utan man kan få bygga, och bara så länge man håller sig till ev. områdesbestämmelser.
 
Det finns många kommunala exempel på områden som har en äldre detaljplan (som fortfarande gäller), men där bestämmelserna i den är så få eller vaga att kommunen har sett sig tvungen att lägga till "områdesbestämmelser" eller liknande (alltså ett helt eget dokument, det är inte en del av detaljplanen). Men om så är fallet här, borde du ha fått ta del av bägge!
 
Men det där är ju lite intressant. OM det finns en plan som formellt juridiskt har status "detaljplan", får det då verkligen finnas några överordnade regler som gäller utöver planen?

Jag har (felaktigt??) uppfattningen att detaljplanen är "helig", och det som inte står i planen, där gäller PBL. Typexempel är avstånd till tomtgräns, i de planer där det inte är specificerat, så gäller PBL (4,5m).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.