Jag velar till tusen här över vilken värmekälla jag ska välja. De nya kaminerna värmer ju upp badvattnet galet snabbt, 1,5-2 timmar från 5 grader till 38 (enligt spec), men hur lätt/svårt är det att få rätt temperatur med vedeldning? Jag märker en rejäl skillnad på upplevd njutning i mitt nuvarande uppblåsbara utespa mellan 36-40 grader. 36-37 känns för kallt, 38-39 lagom och 40-41 för varmt.

Å ni som har kamin, hur ofta "spontanbadar" ni? Känns som om med vedeldning, så måste man planera badet och inte bara kunna hoppa ner i plurret när man känner för det.
Kör ni med elpatron också för underhållsvärme vintertid?
 
Hemmakatten
Vi har vårt spabad uppvärmt året runt. Elvärmare, patronfilter och cirkulationspump. Spontanbadar alltid, planerar bad endast ibland och då är det typ att städa, röja tomten och som belöning ett spabad. De bästa baden är dock när man kommer hem trött och sliten och bara sätter sig i badet för att varva ner. Vedeldat bad kräver mycket mer än man tror. Skulle aldrig fungera för mig.
 
Hemmakatten skrev:
Vi har vårt spabad uppvärmt året runt. Elvärmare, patronfilter och cirkulationspump. Spontanbadar alltid, planerar bad endast ibland och då är det typ att städa, röja tomten och som belöning ett spabad. De bästa baden är dock när man kommer hem trött och sliten och bara sätter sig i badet för att varva ner. Vedeldat bad kräver mycket mer än man tror. Skulle aldrig fungera för mig.
Tack, ja det är lite så jag tänker också att man kanske vill nyttja det. Känns som om vedeldat mer blir om man åker till en sommarstuga en helg o då eldar medan man är där.
 
Du har inte möjlighet att värma med husets värmepanna då :)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.