Hej! Vet inte om detta är rätt ställe att skriva på men jag är sugen på å starta en egen vvs firma vid sidan av. Jag jobbar i Norge som vvs montör. Och är sugen på att ta en del små jobb på helger. Hur skall man gå till väga? Är helt ny på det här. Är det F-skatt ja ska ansöka om då? Och har någon tips om grossister o handla material av? Och vad ska man ta för timpris m.m All tips och info uppskattas gärna:) MVH
 
Ja, starta en enskild firma eller ett AB.

Registrera dig för fskatt och moms.

Timpriset beror på vilka utgifter du Har och vilken vinst du vill ha.

Gör affärsplan och budget, tänk sedan ut hur du kan slå dig in på marknaden i din stad/närområde

Plugga på bokföring/anlita en redovisningskonsult


Lycka till.
 
D09
depalma9 skrev:
Hej! Vet inte om detta är rätt ställe att skriva på men jag är sugen på å starta en egen vvs firma vid sidan av. Jag jobbar i Norge som vvs montör. Och är sugen på att ta en del små jobb på helger. Hur skall man gå till väga? Är helt ny på det här. Är det F-skatt ja ska ansöka om då? Och har någon tips om grossister o handla material av? Och vad ska man ta för timpris m.m All tips och info uppskattas gärna:) MVH
Finns massa info på verksamt.se

Där kan du även få hjälp med att räkna ut vilken timpeng du behöver ha för att gå runt :)

Du kan starta en enskild firma till att börja med, vill du så kanske du ska skydda företagsnamnet etc

Tror jag betalade 800kr något för att registrera bolaget ( om jag inte minns fel ) så det är inga jättepengar.

Jag hade satt mig in i vad konkurrenterna tar för att veta att man inte går ut allt för billigt ( man kanske missat någon post ) samtidigt som man kanske är för dyr.

Själv har jag FA skattsedel men vet inte om det är annorlunda för dig om din anställning är i Norge

Prata med Skatteverket, dom har bra koll och är behjälpliga 👍

För att skydda ditt ordinarie jobb kan det vara bra att ha ett dokument från din arbetsgivare där denna ger sitt medgivande ( lojalitetsplikten ) så du inte får kicken därifrån :)

Glöm inte företagsförsäkring ifall något händer, en. Vattenläcka kan bli dyr.

Samt ha ett bokföringsprogram från start. Jag kör med speedledger för enkelhetens skull. Det finns en autokonteringsfunktion som gör att du behöver inte vara den vassaste i början.

Du bör ha en viss beläggning i grunden för att räkna hem alla kostnader dom det medför att ha företag. Räkna ut den så vet du om du ska köra på "hobby" nivå och ibland putta in pengar själv för att få det att gå runt eller om det ska vara en brutal vinstmaskin.

Själv så gick jag med vinst första året, andra året "tog" familjen och huset för mycket tid för att nå plussidan så det finns många faktorer som spelar in.

Gällande inköpspriser etc så får du nog vara aktiv och hälsa på dom stora samt förhandla, sen finns ju nätbolagen och dom verkar ofta ha lika bra priser.

Dvs Våga köra på dina idéer men var också realistiskt :) 👍

Lite ordbajseri mitt i natten
 
Okej. Utgifter blir det ju inte så extremt mycket. Jag har en arbetsbil och det mesta utav verktyg. ''Lagerlokal'' blir ju garaget hemma hehe. Så det mesta materiella har jag ju:) bokföring och sånt måste jag ju såklart plugga. För jag har ju inte full koll på det direkt.. Men det har alltid vart en dröm att ha en egen firma. Och jag får jobba vid sidan av tills jag får snurr på företaget är ju planen!
 
D09 skrev:
Finns massa info på verksamt.se

Där kan du även få hjälp med att räkna ut vilken timpeng du behöver ha för att gå runt :)

Du kan starta en enskild firma till att börja med, vill du så kanske du ska skydda företagsnamnet etc

Tror jag betalade 800kr något för att registrera bolaget ( om jag inte minns fel ) så det är inga jättepengar.

Jag hade satt mig in i vad konkurrenterna tar för att veta att man inte går ut allt för billigt ( man kanske missat någon post ) samtidigt som man kanske är för dyr.

Själv har jag FA skattsedel men vet inte om det är annorlunda för dig om din anställning är i Norge

Prata med Skatteverket, dom har bra koll och är behjälpliga 

För att skydda ditt ordinarie jobb kan det vara bra att ha ett dokument från din arbetsgivare där denna ger sitt medgivande ( lojalitetsplikten ) så du inte får kicken därifrån :)

Glöm inte företagsförsäkring ifall något händer, en. Vattenläcka kan bli dyr.

Samt ha ett bokföringsprogram från start. Jag kör med speedledger för enkelhetens skull. Det finns en autokonteringsfunktion som gör att du behöver inte vara den vassaste i början.

Du bör ha en viss beläggning i grunden för att räkna hem alla kostnader dom det medför att ha företag. Räkna ut den så vet du om du ska köra på "hobby" nivå och ibland putta in pengar själv för att få det att gå runt eller om det ska vara en brutal vinstmaskin.

Själv så gick jag med vinst första året, andra året "tog" familjen och huset för mycket tid för att nå plussidan så det finns många faktorer som spelar in.

Gällande inköpspriser etc så får du nog vara aktiv och hälsa på dom stora samt förhandla, sen finns ju nätbolagen och dom verkar ofta ha lika bra priser.

Dvs Våga köra på dina idéer men var också realistiskt :)

Lite ordbajseri mitt i natten

Tack för infon:)
 
depalma9 skrev:
Okej. Utgifter blir det ju inte så extremt mycket. Jag har en arbetsbil och det mesta utav verktyg. ''Lagerlokal'' blir ju garaget hemma hehe. Så det mesta materiella har jag ju:) ...
Är arbetsbilen och verktygen dina, tillhör dom inte det företag du jobbar åt?
Att använda någon annans firmas bil till sin egna firma blir struligt med bl.a. körtjonaler, skatt, försäkring, service, reparation mm.
 
Får man konkurrera med sin egen arbetsgivare?
 
D09
blackadder skrev:
Får man konkurrera med sin egen arbetsgivare?
Om arbetsgivaren tillåter det.

Annars brukar det vara tack o hej om det kommer fram.

Men hur ska man bokföra bil och verktyg som inte är ens egna, sånt kan nog Skatteverket reagera på.
 
D09 skrev:
Om arbetsgivaren tillåter det.

Annars brukar det vara tack o hej om det kommer fram.

Men hur ska man bokföra bil och verktyg som inte är ens egna, sånt kan nog Skatteverket reagera på.
För att inte tala om arbetsgivaren..........
 
Haha ja skulle aldrig använda min norska firmabil och verktyg. Och det är ju svårt att kalla det ''konkurrerande'' företag eftersom de ligger över 20 mil härifrån och har 40 anställda??
 
Tror det är lugnt, ni har ju olika geografiska områden. Men nog bäst att kolla iallafall. De flesta bolag har detta inskrivet i anställningsavtalet. Men man kan ofta prata med sin arbetsgivare om det. Tex när jag började på mitt nuvarande jobb så hade jag några kunder kvar, pratade med min arbetsgivare och det var inget problem att behålla dem så länge det inte störde den dagliga verksamheten eller konkurrerande på deras kundbas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.