När man ska ansluta 110 mm PP avloppsrör till stam (MA 110 mm) ska man montera en stödring i PP-röret innan jetkopplingen dras åt (på samma sätt som en stödhylsa i ett kopparrör innan man drar åt klämringskopplingen). Problemet är att stödringen passar inte i PP-röret, den är minst 5 mm för liten. Den kommer aldrig att ge något stöd åt PP-röret hur mycket jetkopplingen än dras åt. Hur är det tänkt?

DSC_0051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir skarven synlig och lätt åtkomlig?
I så fall så skulle jag dra ihop det utan stödhylsa.
Har dragit ihop en del sådana utan stöd utan läckage som följd.
 
Nej dold
 
Krilleman
Stödhylsan är tänkt för rör-ände! Sätt en muff på ditt gren med en snutt rör och stödhylsan i det så ska det passa bättre!
 
Men är det inte en rör-ände som TS visar i den bifogade bilden? Ändå verkar det glappa typ 5 mm.
 
Krilleman
Rör-ände och slät-ände på en detalj (böj eller grenrör) har inte samma godstjocklek. Röret har tjockare gods som då innebär mindre inner diameter och stödhylsan gör sitt jobb som det är tänkt.
 
Tack för svar
Ajdå, tänkte ansluta en PP-förgrening direkt på MA-röret. Kanske får tänka om där.

ma-pp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det var samma glipa med en rakdel. Men jag körde i den och skruva åt, så nu kan inget försäkringsbolag anklaga mig för att ha gjort fel om det läcker
 
Tryckte i en från bilen i en bit rör pp110x3.8mm skarven på stödhylsan är klockan 6.
Märket på stödhylsan är Jet 1246 HTA-LT ansl. 100

mvh
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
AndersMalmgren skrev:
Det var samma glipa med en rakdel. Men jag körde i den och skruva åt, så nu kan inget försäkringsbolag anklaga mig för att ha gjort fel om det läcker
Vad har du för märke på plasten? Det jag är ute efter är tjockleken på plasten!
 
Är inte i lgh så kan inte kolla, men inköpt på Bauhaus
 
Puttar in lite tankar i en gammal tråd.

Jag tyckte också det var knepigt att stödhylsan var så mycket mindre än rördiametern, när jag tittade på delarna på Hornbach. Som krilleman säger och spekerök visar så är det skillnad på godstjockleken på olika rör (och kanske olika dimensioner på detaljer (böjar/grenar) och raka rör?).

Effekten blir att de rör som behöver stödhylsan mest inte har någon nytta av den. Förmodligen borde Jet-koppling, avloppsrör och stödhylsa inte säljas ihop i de kombinationer som finns på Hornbach då?

Enligt Gustavsberg rörsystem (gustavsberg-ror.se) “skall” hylsan användas för PE, PP och PVC-rör, men det nämns inget om rörtjocklekar:
Diagram som visar komponenter för rörsammanfogning: ett PE/PP/PVC-rör, en instickshylsa och en JET-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(https://gustavsberg-ror.se/sv/sortiment/ma-system.aspx)

Wafix som är en kvalitetstillverkare av PP-rör anger att stödhylsan inte behövs:
“Anslutning mellan Wafix PP och gjutjärnsrör kan utföras med Jet-koppling (stödhylsa behövs ej) alternativt Frenco-koppling.”

Tittar man i Wafix tabeller för deras rör verkar rören vara 3.4mm gjodstjocklek. Hornbach-rören är “Ostendorf” 2.7mm godstjocklek.

Jag har en synlig koppling på ett någorlunda ok ställe, så jag kommer att montera Jet-kopplingen utan stödhylsan med mina hornbach-rör även om de inte är lika tjocka i godset.

Mitt gjutgärnsrör är 108mm och PP-röret 110mm i ytterdiameter. Hade det varit större skillnad kanske jag hade valt en Frenco-koppling istället. Jet-kopplingen känns väldigt mycket bättre i passform än Frenco kopplingen tack vare flänsarna i röret, och jag tycker Jet-kopplingen ser ut att bli bättre än en vanlig PP-rör skarv, så jag litar på att det kommer att hålla. Framförallt tror jag att Jet-kopplingen blir tätare med ett mindre tryck mot röret än Frenco-kopplingen, eftersom det på grund av flänsarna blir väldigt mycket mindre anliggningsyta och desto mer komprimerat tätande gummi i det området.

En ytterligare parantes är att jag läste någonstans att Jet-kopplingen skulle skruvas åt såpass att jetkopplingens bygel möter sig själv. Detta tror jag inte på alls, det tror jag krossar röret? Tillverkarens instruktion för Jet-B DN 100 Klass B är åtdragningsmomenten minst 8nm, max 15nm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.