Hur ska golvet "prepareras under värmepumpen? Den ska stå i ett utrymme med klinkergolv. Räcker det med bara klinker på plattan eller ska det fuktskyddas eller dylikt på något sätt?

Fråga 2 är om man kan "fuska" och lägga klinkers på ytan där pumpen ska stå lite för tidigt, innan plattan har torkat 100 dagar - för att kunna få igång värmen så snart som möjligt. Vad kan hända? Något annat än att de får lite dåligt fäste, vilket väl inte gör så mycket under pumpen??
???
 
Ingen som vet något om detta? ???
 
Det är ju så att värmepumpar brukar ju hamna i tvättstugor eftersom man sällan bygger separata pannrum i moderna hus...så jag förutsätter att den ska stå i tvättstugan.

I tvättstugan finns värmepumpen, tvättmaskinen, säkert en tvättho, kanske inkommande vatten och fördelare också?
Jag skulle vilja påstå att tvättstugan är ett första klassens våtutrymme, och jag har också utrustat den därefter med samma fuktspärr som i badrummet.

Kort sagt - jag skulle definitivt vänta. Du nämnde "fuska" - fuska inte :)
 
Den ska inte stå i tvättstugan, utan i ett "eget" utrymme utanför groventrén.
Men OK - inget fusk... ;)
 
Jag gjöt en klack, 5cm hög, i blivande tvättstugan. Väggen bakom putsade och målade jag. Även golvet fick en skvätt färg.

Pumpen står där och puttrar sedan länge, tvättstugan bygger jag nästa är sannolikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.