Hej,

Helt okunnig, söker jag ett stycke virke-bräda som är mellan 70-100mm 'högt'(upp från golvet), och 300-350mm 'brett'(ut från väggen). 'Längden'(utmed väggen) kan vara mellan 1000-1200mm.

En fet bräda helt enkelt.

Tanken är att 'toppen' ska vara lite mindre bred än 'botten'.
Anläggande yta mot golvet måste alltså vara jämn - inga glipor.

Jag funderar även på efterfråga en bräda 'direkt' tagen ur en stam, med barken kvar.
Botten måste vara/jag få hyvlad fint jämn. Men då kan faktiskt toppen bara vara grovt 'plan', egentligen - ...är en tanke med ju...
Stammens rundhet skulle ju stämma in på mitt önskemål om en bredare botten, än topp.

Ingen bygghandel/brädgård vekar ha dessa dimensioner.
Så jag får väl försöka med ett sågverk...i Stockholm.
Vet någon något bra 'verk, och vad är det jag egentligen ska fråga efter?!

Tack.
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

Det du eftersöker finns i princip inte.
Inga sågar/brädgårdar/bygghandlare har sådana dimensioner på virke. Sågverken har en väldigt slimmad kostnads/vinst-optimerad process och har helt enkelt tagit bort möjligheten att hantera riktigt grovt virke. En som låtit sin skog växa lite för länge får problem att avyttra den.

Men det finns säkert någon liten möjlighet att dels finna ett ruggigt grovväxt träd som någon är villig att låta tas ner, och sen någon med ett stort bandsågssågverk som kan såga ut en jättestor "planka".

Men det kommer bli dyrt, myyycket dyrt. Och svårt att finna både träd och sågutrustning.


Alternativet sen är att använda limträskivor, eller låta ett snickeri göra en limträskiva i beställd storlek.
Eller att använda sig av andra slags skivor som du målar eller nåt.


edit:
Jag insåg nu plötsligt att jag trodde det gällde 70-100 cm, när det egentligen stod mm. :surprised:

Då blir det betydligt lättare ifall du kan tänka dig att ha fiberriktningen längs golvet.
Dvs det där naturliga avsmalnandet i en trädstam blir inte möjligt då.
 
Redigerat:
Råplan borde ju nästan finnas i dessa dimensioner, men då är det ju bara en sågad yta. Annars är det nog bara limträ som gäller
 
Det du letar efter finns, men det blir nog i så fall att leta hos någon som köper virke på hel stock som enbart är genomsågad. Den sågningen används nästan enbart för lövträ och annat ädelträ där det är vanligt att man köper stocken och efter köp och viss torkning bara får den genomsågad.
Dom jag vet som köper den typen av virke är båtbyggare typ några av de återstående på Orust och så möbeltillverkare som själv sågar upp sina bitar men dom har nog mycket kvartersågat så det är nog mindre chans.

Men som Mikael_L skrev så har du ett högt pris på en sådan planka. Att du inte hittar det på byggvaruhusen beror på att man inte sågar barrträ på det viset och ingen efterfrågar detta heller. Om du hittar ett litet sågverk med gammal utrustning så kanske dom kan köra upp lite plank till dig men då får du köpa en hel del för mycket jmfr med vad du behöver.

Kolla med någon båtbyggare för dom har ju mestadels genomsågat plank att utgå ifrån. Kolla lite med dom som håller på med gamla skutor i Stockholm för dom använder lite av det du letar efter men det är ofta typ ek eldyl som då blir lite dyrare.
 
Kom på att jag tror du har större chans att hitta någon med en träbit som du letar efter om du skriver på tex

trabatsakuten.nu

för det finns många som renoverar gamla båtar och skutor som kan ha en bit liggande.
 
Tack för alla svar.

Initialt så tänkte jag något som har formen av en step-up(redskap/låda).
Dock lägre och bredare, och med avfasade/sluttande sidor.
I och med att jag även tänkt lasera, så...funkar nog även limfogat.

När jag satt och författade mitt inlägg så kom jag på att det kunde vara rätt häftigt och ha en skiva ur en stam...- med bark...näver...på sidorna. 'Avfasningen' är ju då redan naturlig.
så länge ovansidan är någorlunda jämn så känner jag att ytan inte måste vara precist hyvlat/slipad.
Detta alternativ skulle då ej laseras.

Jag har fått ett tips att 'riktiga' brädgårdar(Bauhaus, Hornbach, K-Rauta avses tydligen ej här...) kan beställa in lite fritt önskat, och enstaka, 'virke'.

Barrträd var nog tanken, pga 'pris'. Men, ja...

Båtbyggare kan ju vara nåt...att följa upp.
 
Blocksågar timmer just nu, allt kan lösas
 
Mikael_L
Hehe.
Här verkar lösningen finnas bara ett PM bort ... :D
 
Hör med någon bonde/skogsägare i närheten där du bor (eller så nära som möjligt i alla fall), oftast så vet dom eller i alla fall har en aning om vem som kan tänkas ha en minisåg typ Solosåg eller liknande. Då bör du få hjälp.

Edit: Lite sen...
 
Redigerat:
Knut,

Var är du...'belägen'?

Sedan,
Jag ber om överseende för min okunskap,
Men du sågar alltså 'en' stam, just nu, i bl.a. block.
Och kan såga en skiva/bräda som är från 70mm och uppåt tjock, 300mm< tvärs mot/över fiberriktningen(djup?), och mellan 1000-1200mm 'lång'(eller är det 'bredden' på en bräda?)...?
- en, skitstor, och överdimensionerad, bräda...på ren svenska??

Har du möjlighet att bifoga någon bild på vad/hur det är du sågar?
För tyvärr har jag svårt att visualisera...
- så jag förstår rätt, och frågar rätt.

:/
 
du vill ha en tretums (2,75) bräda som är 30 cm bred o minst 100 lång?
har lite svårt att förstå vad du ska göra? kan du förklara de?

ganska ovanligt att man sågar så tjocka brädor. så tjockt brukar de vara stolpar man tar fram som då är 3-4 tum.
har 2 tumare (= ca 5cm) som ligger på torken som uppfyller dina önskemål.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.