Finns någon standard för hur man löser problemet med hur fönsterfoder ska spikas om man har bröstpanel. Vi har en ny vägg av plywood. 4 stora fönster som sitter lågt så bröstpanelen kommer att gå ca 300 mm ovan underkant på fönster. Pärlsponten ska avslutas med bröstlist och ovan den ska tapetseras. Dvs. på väggen uppstår en nivåskillnad
på 12 mm dvs. pärlspontens tjocklek.

Hur gör folk???

Scenario 1:
Man kan lägga en 12 mm gips ovan bröstlist. .
Fördel: Inga problem i mötet mellan fönster foder och vägg.
Nackel: Gipsen "bygger bort" bröstlisen. Känns som väldigt fult...

Scenario 2.
Man kan sätta foder innan man spikar pärlspont och skära ut pärlsponten "runt" fönster foder
Fördel: Samma som ovan
Nackdel: Fult? Pärsponten "bygger bort" kanten av fönsterfodret

Scenario 3.
Man spika pärlsponten o limma på en list på den delen av fönsterfodret som är ovanför bröstpanelen.
Fördel: Fodret ligger utanpå både bröstpanel och vägg ovan bröstlist
Nackdel. Fönsterfoder ovan bröstlist blir 12 mm grövre än den del av fodret som ligger på pärlsponten.
 
Alt 3 skulle jag valt
Blir nog snyggast
 
Alternativ 2 är ju vanligt om fodret redan sitter där. Jag har gjort så, med ok resultat. Det kräver förstås att fodret är av lite kraftigare dimension än pärlsponten - och så brukar det ju vara. Se bifogad bild - visserligen dörrfoder men samma princip.
 
  • PICT2901.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Alternativ två är jättevanligt. Man kostade inte på fin hyvlad panel där den inte syntes.
 
Det lutar nog åt alt 3 trots att det är lite mer jobb. De som ska leva med panelen vill ha kulo. Och då kommer nackdelen med alt 2 att bli ännu tydligare
dock ser ju alt 2 riktigt fint ut
 
Jag har nog sett alla varianter i äldre hus, men är inte riktigt hemma på sekelskifteshus och hur man gjorde då. Nu berättar du inte vad det är för hus ni har eller vilken stil ni försöker efterlikna, men bröstlister i äldre hus har ju oftast panelen mot "stommen", sedan klinat/putsat/etc mot detta och det tjocka fönsterfodren. Som Per_N har gjort. Kan tycka det ser lite fult ut när det blir väldigt tydligt att panelen "är ditsmäckad ovanpå väggen" alltså när den sticker ut tydligt mycket gentemot resten av väggytan. Så för mig går alt 3 bort helt.

1 är som 2 fast med gips? KAnske skulle välja nr 1, men det bygger på att du har lite dimensioner på listverket, eller bygger ut dem lite med tunna lister bakom, kanske bara i ytterkant mot gips/panel.
 
Vi har precis byggt om i vår förstuga. Vi gjorde som så att vi satte först dit fönsterfodret, men byggde ut det 12 mm runt om hela fönstret. Alltså pärlspontens tjocklek. Sedan har vi sågat ut pärlsponten runt fodret och spikat dit den. Med en bra såg och kantskena som gör att man kan såga rakt så blir det inte några fula kanter alls, Lite spackel på något ställe och sedan färg och det finns inte tillstymmelse till någon ful kant mellan pärlspont och foder. Om jag förstått det hela rätt så hade man ofta tjockare foder på den tiden.
 
Om jag förstår Astas rätt så är det i princip alt 3 som ni gjort. Skillnaden är att ny bygger ut fodret + sågar runt. Låter i så fall enklare att först spika pärlspont och sedan sätta foder som är påbyggda med en list. Som kanske med fördel tillverkas av pärlsponten.

Dr Jekyll: Lustigt. För mig känns det konstigt att man skulle "täcka in" bröstlisten ovanfrån.

Får grubbla vidare...men snart ere dags;-)
Tack för funderingarna
 
Glömde nämna att det är skillnad mellan 1 o 2.
I 1 så blir det ingen nivåskillnad på väggen ovan resp nedan bröstlist Vilket det blir i alt 2 eftersom man inte bygger ut ovan bröstlist.
Alltså i alt 2 så "försvinner" inte bröslistens ovansida under något material (gips el dyl) vilket det gör i alt 1.

Mot panelen;-) Vilket i stort sett ju innebär att det är alt 3 som gäller;-)
 
petemimo - jag TROR att det är alternativ 3 - men jag förstår inte fullt ut dina alternativ. Jag kan i vart fall säga att vi känner oss väldigt nöjda med det. Pärlsponten måste sågas runt fönstret hur man än gör - men så klart - gömmer man den under fodret är den absolut raka kanten kanske inte lika viktig. De som byggde här ville hellre sätta fodret först., men det får stå för dem. Det fungerar säkert vilket som
 
Gammal tråd men jag har en liknande fråga

1. Jag sätter up pårlspont golv till tak.
2. Jag vill ha en bröstlist på en 120 cm höjd for att avskilja den nedre panel från övriga väggen för att kunna måla panelen under bröstlisten i en annan färg än den över…. Grått och vitt tex.
3. Övre kanten av bröstlisten kommer då att ha glipor där sponten går under listen. Det kan bli fult. Eller?
4. Kanske detta med list på en solid spont panel inte funkar så bra? Har inte sett det.
5 Traditionellt so hade man väl en slät vägg över bröstlisten men jag vill undvika at tapetsera och slipa etc.
6. Lösning och idéer?
 
Alternativet är väl att ha en list med plan baksida och sätta panelen kloss mot listen på bägge sidor men det blir ju ett väldigt grannlaga jobb att passa in den utan glipor i ändarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.