Jag håller på och renoverar mitt kök i min 2a och har slängt ut all gammal utrustning. Det jag glömde var att kolla hur många vatt som spisen hade dvs om den var 220 eller 400. I väggen sitter ett preiplex uttag och det ser ut som att 5 kablar är anslutna. Det verkar altså som jag har 3 fas 400v fram till spisen eller har någon annan ett tips hur jag kan se det?

Om det nu är så kan jag köra en 230v spis på ett sånt uttag eller måste jag fixa en 400v spis? Anledningen jag frågar är för jag har fått en hyfsat ny 230v spis.

Mvh
Martin
 
A
Kolla perilexen genom att mäta
5 kablar torde vara 3fas+nolla+jord
Dvs 230V spis hår att ansluta men dubbelkolla
 
Har du fem kablar framdragna till spisen är det trefas. Allt annat vore högst exotiskt. Det borde vara 16A också. Kolla i elcentralen vad det sitter för säkringar där.

Har du lust att fördjupa dig i ämnet så finns spisbibeln. Och kom ihåg att tacka författaren :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej,

Tack för snabba svar. Jag lägger in bilderna från elcentralen och det ser mycket riktigt ut som att det är 3st 16amp som går till spisen. Så kanske läge att fixa en 400v spis istället känns det som.

IMG_1956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp en 400V spis funkar.

Jag hade passat på och öppnat perilexuttaget för att kontrollera om det finns nolla framdragen eller inte, nu när du ändå håller på.
 
Så här ser det ut i dosan. 1 vit 1 röd och 3 svarta kablar kopplade enligt bilderna.

IMG_1961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror ett tips är att ringa in en elektriker nästa vecka så han kan ta ett span och mäta upp etc. Det hade ju varit kanon om jag på något sätt kan använda den 230v spis jag fått gratis men vi får se om det går :)

Tack för all hjälp! Kanon forum detta :)

Mvh
Martin
 
Det är helt klart att du har trefas 16A till spisen.

Till denna installation kan du använda en spis för en, två eller tre faser. Spisar som går på minst två faser, kan vara antingen 230V eller 400V. Det handlar om huruvida elementen i spisen internt är kopplade mellan två faser (400V), eller mellan faserna och nolla (230 V) i fallet med 230V elementspänning och flera faser så går vissa plattor på en av faserna, andra på en annan fas osv..

De flesta enfas spisar går att koppla om för två eller trefas drift. Brukar finnas en liten märkskylt om hur de skall kopplas, ibland finns den bakom en liten lucka där elkabeln går in i spisen.

OM du kör en 230V spis på enfas så brukar den kräva 20A säkring. Dvs. det är inte rekomendabelt i ditt fall, du har 3 x 16A. Men nyttjar du bara en fas så blir det max 16A. Det går inte att sätta större säkring utan att byta kabeln till en med grövre trådar.
 
Ser ut som det kan funka. Följande sittter på spisen :)

IMG_1971.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Det var en gammal installation!
Röd jord nästan 300 år sedan
Här kan man oxå se att olika elbolag hade olika standarder
Vit som nolla var inte vanligt och svart om fas, tvärtom var nog vanligare
 
Tror installationen är gjord 1999 men inte säker :)
Det år som står på den lilla bilden var de olika säkringarna går i lägenheten.
 
A
Röd jord gällde mellan 1960 och 1968 dispans till1972
 
oohh ja då har installationen sannerligen "några" år på nacken
 
A
Centralen är ju betydligt nyare
 
electroluxaren skrev:
Centralen är ju betydligt nyare
Bara för att centralen är nyare betyder det ju inte att kablarna är nyare.
 
A
Nä---visst eller vad då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.