En fundering bara, om man har hus med flvp är antagligen en sån här tumlare onödig?
 
Wertok skriver att han sparar 250-300 kr i månaden med en värmepumpstumlare när man tittar på skillnaden som tillverkarna säger så sparar man knappt 300 kw per år antingen har man en stor familj eller det stämmer inte man skriver här på byggahus
 
Redigerat:
Skumpen skrev:
Wertok skriver att han sparar 250-300 kr i månaden med en värmepumpstumlare när man tittar på skillnaden som tillverkarna säger så sparar man knappt 300 kw per år antingen har man en stor familj eller det är osanning man skriver här på blocket
Enligt "vår" säljare på Elon är jämförelsen enligt EU-norm. Använder man torktumlaren lite mer än normalt är det säkert inte omöjligt...

Edit - googlade på detta för skojs skull och hittade detta: "Årlig energiförbrukning för torktumlare är baserad på 160 torkcykler för standardprogrammet bomull skåptorrt vid full maskin"
 
Redigerat:
Som jag ser det är finessen med en VP-tumlare att den fungerar även i små tvättstugor i och med att den inte värmer omgivningen speciellt mycket..

Om det blir varmt i rummet, så försvinner kondenseffekten. Tumlaren tar in rumsluften för att kyla kondensorn, så att fukten från tvätten faller ut. Men om det är lika varmt i rummet som i tumlaren, så faller det inte ut så mycket fukt ur luften som används för att torka tvätten.
 
Tro inte att jag är emot vp-tumlare för det är bra att spara energi lika bra som att köpa kvalite så det är lönt att reparera så man inte belastar miljön så mycket men det wertok säger vad han sparar på en månad, säger tillverkarna att det sparar man på ett år, jag tror på tillverkarna i detta fallet, och under vinterhalvåret kommer värmen huset till godo om man har bra termostater.
 
Skumpen skrev:
Tro inte att jag är emot vp-tumlare för det är bra att spara energi lika bra som att köpa kvalite så det är lönt att reparera så man inte belastar miljön så mycket men det wertok säger vad han sparar på en månad, säger tillverkarna att det sparar man på ett år, jag tror på tillverkarna i detta fallet, och under vinterhalvåret kommer värmen huset till godo om man har bra termostater.
Förstår vad du menar.. :)
 
Jag kan inte säga exakta siffror därför att jag inte har mätaren på tumlaren. Däremot har jag kunnat gå 36 mån tillbaka i tiden hos min el-lev. och då ser jag denna skillnad i förbrukning. Vad som kan påverka möjligtvis är att vi inte kör 160 tork/år uppskattar det till det dubbla. Vidare tror jag att vår gamla kondenstumlare var en riktig energislukare som inte fick arbeta i rätt miljö. Efter ca 30 min tumlande så gick det inte att vistas i badrummet pga av fukt och värme. Så för att summera, jag ljuger i alla fall inte medvetet här men skulle samtidigt inte ta gift på mina egna siffror.
 
Hur tänkte ni gällande garanti? Jag kan köpa en Bosch för 6290 kr på tretti.se med ett års garanti. Samma Bosch i Elon-butiken på stan (brukar försöka gynna lokala butiker) för 8295 k och fem års garanti. Det tyckte butiksförsäljaren var värt 2000 kr. Hur har ni tänkt?
 
Vi köpte en Bosch på Elon, men denna modellen hade inte 5års garanti.
 
30% påslag för 4 års extra garanti? Knappast. Har man en bra hemförsäkring (Stor villa etc) så täcker den ju också.
 
tretti.se har precis fått en order. (y)
 
  • Gilla
thsrot
  • Laddar…
är det någon av er som har self-cleaning-tumlaren ovanpå tvättmaskinen?

Vi har tittat och hade väl i princip bestämt oss men så kommer vi på att behållaren man ska dra ut ju sitter där tvättmedelsfacket sitter på en tvättmaskin, dvs nästa 180 cm ovanför golvet. Är detta ett problem?
Jag är 1.60 lång.
 
Ja, vi har det så och det är inga problem. Men jag är två meter lång så det går kanske inte att jämföra...
 
ullberg
I vår familj är vi 1,70 & 1,80 - inga problem för oss. Men om jag fattade min granne rätt kunde de nya self-cleaning kopplas till avlopp (han köpte en nyare version av den siemens vi har), antar att den håller en volym och SEB bräddar till avloppet (eller så har han förstått fel)
 
ullberg skrev:
i vår familj är vi 1,70 & 1,80 - inga problem för oss. Men om jag fattade min granne rätt kunde de nya self-cleaning kopplas till avlopp (han köpte en nyare version av den siemens vi har), antar att den håller en volym och seb bräddar till avloppet (eller så har han förstått fel)
seb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.