Har en gammal arboga pelarborr som har en äldre trefashandske av aluminium som jag skulle vilja sätta en europahandske på. I den gamla kontakten har man kopplat 3 faser och jord och utelämnat blå nolla (den ligger lös i handsken med eltejp virad runt). Det jag undrar är då hur kopplar jag den nya europakontakten? Ska nollan utelämnas även där? Innebär den gamla kopplingen att maskinen inte behöver nolla eller används jorden som nolla? Har för mig att man gjorde så förr men att man numera håller jord och nolla separerade?
 
Trefasmotorer har ingen nolla. Så nollan kan utelämnas. Jag har precis gjort samma sak på alla mina maskiner.
 
Jag skulle gärna vilja se bilder på nuvarande 3fas handske (insidan med plinten) och även hur det är kopplat i maskinen.

Jag tror dock att man har 3 faser och skyddsjord och nollan är utesluten då en 3 fas motor inte har/behöver någon nolla. Dock kan det vara smart att kolla så att skyddsjorden sitter där den ska. Sen ska man givetvis kontrollera att man har rätt rotationsriktning på faserna i uttaget och att maskinen snurrar åt rätt håll. Det kan vara förrenat med livsfara om en motor snurrar åt fel håll.
 
Tackar för era svar. Kan återkomma med bilder dock har jag inte maskinen i närheten just nu. Ska kontrollera rotationsriktningen vid starten. Men hur menar du att maskinen kan bli livsfarlig vid fel rotationsriktning?
 
fritidsbyggare skrev:
Tackar för era svar. Kan återkomma med bilder dock har jag inte maskinen i närheten just nu. Ska kontrollera rotationsriktningen vid starten. Men hur menar du att maskinen kan bli livsfarlig vid fel rotationsriktning?
Nu gäller det inte alla men man har det som regel att de alltid ska snurra högervarv. Tex pumpar, fläktar mm kan bli överhettade. Är det mer avancerade maskiner så kanske några säkerhetsfunktioner inte funkar eller fästen/axlar mm kan vridas sönder då programmet och givarna säger en sak men motorn snurrar åt fel håll och kan så sett göra en felaktigt rörelse som kan resultera i att det finns risk för skador och klämrisker mm.

Jag bla har en 3fas klyv (egenbyggd - tror dock köpe varianten funkar likadant.) kopplar jag in den fel mot nätet så blir mitt dödmansgrepp inventerat och då risken är stor för klämskador så ska detta skydd inverka att maskinen gör backrörelse och inte längre kan göra en klämskada. Är rotationsriktningen fel så kan det bli så illa att motorn fortsätter att göra framåtrörelse fast att programmet som sådant läser av en sak men gör en annan.

Så det är väldigt viktigt att man har rätt rotationsriktning. Tex en spis bryr sig inte om rotationsriktningen men det gör en motor. Så det kan vara en bra idé att ha en fasvändar handske i en maskin som man ofta/ibland flyttar mellan olika byggnader/ställen för vem vet om Svensson eller elektrikern som var där innan verkligen testade så att man hade rätt rotationsriktning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.