Hej,
Nu har våren nästan kommit och trädgården börjar hamna i fokus.. då detta är en ny trädgård med andra förutsättningar.. så söker jag lite tips :)

Vi bor på sluttande mark, liten dal, mot en snutt åkermark och naturlig damm.. vi har åkrar som sluttar mot vår tomt också.. och på sina håll verkar det vara väldigt "blött" (inga vattensamlingar utan bara blöt mark).. vad kan man plantera där? Gräsmattan verkar bete sig lite som sankmark.. och är inte så kul direkt heller..

..det finns redan några stora träd .. några fruktträd och en hel hög med björkar (antar för att just de dricker mycket..).. finns det andra dekorativa buskar .. träd eller blommor som trivs i (till o från) väldigt blöt mark? (det är sol mestadels av dagen däromkring..)

Många växter vill ju gärna torka upp lite mellan vattningarna, men jag vet inte om de någonsin händer på vissa håll..(speciellt fuktigt är det ju där vår tomt gränsar mot åkrarna)

Tips? tankar? (jag vet att man kan bygga upphöjda rabatter, men funderade mest på om man kan nyttja naturen som den är) :)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
geekling skrev:
Detta verkar vara en ganska utförlig lista att börja med.
Tackar, tar mig genast en titt :)
 
Ha, då kommer både jag och maken kunna bocka av ett par bra saker till trädgården! Jag hade redan skrivit upp häggmispel på min villhalista.. Och den stod med på listan du skickade :) och maken vill ha fläder.. :)

..ang blommor/perenna hoppas jag hitta några fler..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.