Bor i ett hus byggt 1979. Taket är valmat utförande, och allt är original från byggnadsår.
Uppbyggt med råspont, takpapp och betongpannor.

Då jag förstått att livslängden på betongpannorna troligtvis begränsar i detta fall, går jag och planerar ett komplett byte (papp och pannor) inom en 5års period.

Jag är mest orolig att min prioritering är skev i sammanhanget, har en del stora projekt inomhus men ställer mig frågan om taket bör vara prio ett (inom 1-2år snarare?) pga åldern.

Självklart förstår jag att det är svårt att ge något råd med den bristfälliga information jag ger, vet att det är mycket som påverkar, men vore ändå kul att höra om någon har tips och råd att ge.

Bifogar ett par bilder hur det ser ut i dagsläget:

valmat(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
valmat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
råspont.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
undertak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
takfot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blir även fundersam över ventilationen av vindsutrymmet. Det är friskluftsintag med insektsnät runt hela takfoten, dock hittar jag ingen ventilation vid nock när jag kryper omkring och letar? Användes inte detta kring tiden huset byggdes, och något jag bör komplettera med vid en framtida omläggning?
Det verkar ju uppenbarligen hållt sig bra hittills, råspont såväl som takstolar är kärnfriska överallt jag kommit åt och kollat/mätt.
 
  • IMG_5251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är pappen hel och av god kvalité så är mindre läckage genom pannorna inget problem.
När det regnar och blåser samtidigt är det ganska säkert att pannorna läcker igenom även om dom är nya. Detta läckage tas upp av pappen utan problem.
Jag bedömer enligt bilden att dina pannor håller 20-30 år till, men som sagt, det väsentliga är hur pappen ser ut.

Om du håller dom fria från mossa, som binder fukt, och ökar risken för frostsprängning så har du ytterligare några år.

Håll däremot ett öga på, och byt genast ut pannor som spruckit.
 
Sätt undan pengar så du kan byta om det behövs. Tak bör ju vara pro ett.
 
Tycker det ser bra ut på bilderna. Mitt tak är sen byggåret 1958 så du kan vara lugn:p
 
När vi letade hus för några år sedan, så var det ofta nerslag i besiktningsprotokollen över att nockvent saknas, så det kan inte ha varit vanligt tidigare. När du väl lägger om taket så är det en bra idé att komplementera även med detta.
 
Är pappen bra under pannor så behövs det inte byttas än men huvarna ser ut att vara vänster plast och höger gummi. Om det är som jag tror behövs nog den till höger bytas och kanske den till vänster.
 
Redigerat:
Det taket hade inte jag bytt. Och som du skriver själv så ser vinden kanonfin ut. Har dessutom inga problem med fukt och mögel uppstått på 35 år så skulle iaf inte jag öka ventilationen. Din variant kanske är ett vinnande koncept?
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Nockventilation behövs väl inte när du har en "riktig" vind. Den ventilation du har vid takfoten räcker gott.

Ventilerad nockbräda alternativt mögelstoppers sätter man då man isolerar hela vägen upp (minus en luftspalt), vid öppet upp till nock med snedtak invändigt!

Taket ser bra ut tycker jag. Vi bytte vårt tak förra året och det var samma konstruktion som ditt, byggt 1972. Såhär i efterhand hade det säkert klarat 25 år till då pappen var jättefin! Dock ser det ju lite trist ut när man fixat fasad och allt annat!
 
roland53 skrev:
Är pappen hel och av god kvalité så är mindre läckage genom pannorna inget problem.
När det regnar och blåser samtidigt är det ganska säkert att pannorna läcker igenom även om dom är nya. Detta läckage tas upp av pappen utan problem.
Jag bedömer enligt bilden att dina pannor håller 20-30 år till, men som sagt, det väsentliga är hur pappen ser ut.

Om du håller dom fria från mossa, som binder fukt, och ökar risken för frostsprängning så har du ytterligare några år.

Håll däremot ett öga på, och byt genast ut pannor som spruckit.
Låter betryggande, har skrapat mossa mekaniskt i höstas, och behandlat med Grönfri så ska göra vad jag kan för att underhålla tills det blir dags för ett byte. Men då kan jag med gott samvete avvakta åtminstone ett litet tag till som det känns.
 
Noseone skrev:
Sätt undan pengar så du kan byta om det behövs. Tak bör ju vara pro ett.
Självklart bör det s.k skalet vara prio ett, dock har grunden prioriterats som dränerades och isolerades utvändigt med Isodrän förra året. Näst på tur (som bedrivits under vintern) har varit att riva ut souterrängplan från tidstypiska träreglar direkt mot betongplatta/källaryttermur med invändig isolering, fuktspärr och hela den tidstypiska biten...

Då taket kändes OK när vi flyttade in lades fokus på grunden osv, och nu när källar/souterrängplan ska återställa dyker frågor upp om insidan (med ack så nödvändig tvättstuga osv) bör prioriteras eller om taket behöver sig en omgång före...
 
johan ivarsson skrev:
Är pappen bra under pannor så behövs det inte byttas än men huvarna ser ut att vara vänster plast och höger gummi. Om det är som jag tror behövs nog den till höger bytas och kanske den till vänster.
Pappen känns bra på de ställen jag kollat.
Angående huvarna är den vänstra avluftning till avlopp, och den är av plast. Avluftning 110mm avloppsrör (muffände stick upp genom tak).
Den högra huven är avluftning från FTX (Rexovent från byggnadsår), och huven är av metall, dock är det något gummiaktigt "segel" runtomkring huven.

Kanske läge att byta båda som förebyggande? Ser att pappen är lite sliten kring avluftningen, blir nog till att sätta ny stos runt det röret och kleta lite asfaltklister åtminstone...
 
Tack för alla svar jag fått hittills. Summerar det som att jag troligtvis kan avvakta ett tag till, ska dock hålla noga koll och byta/laga det som blir akut...
 
öringen skrev:
Det taket hade inte jag bytt. Och som du skriver själv så ser vinden kanonfin ut. Har dessutom inga problem med fukt och mögel uppstått på 35 år så skulle iaf inte jag öka ventilationen. Din variant kanske är ett vinnande koncept?
Låt hoppas att det är så väl. Dom kanske visste lite vad de gjorde på de glada 70-talet.
Man är lite mörkrädd och skeptisk till det mesta efter det jag stött på i souterräng/källarplan med de tidstypiska reglarna som beskrivits ovan...

Rent generellt känns allt så väldigt stabilt, välgjort och riktigt gjort på övervåning/vind. Sedan har källarmur/nedervåning varit i en lägre klass för sig. Precis som om två olika firmor gjort jobbet, eller också slängde de ner lärlingarna i källaren och satte de kunniga uppe i bygget, vad vet jag.
 
vectrex skrev:
Nockventilation behövs väl inte när du har en "riktig" vind. Den ventilation du har vid takfoten räcker gott.

Ventilerad nockbräda alternativt mögelstoppers sätter man då man isolerar hela vägen upp (minus en luftspalt), vid öppet upp till nock med snedtak invändigt!

Taket ser bra ut tycker jag. Vi bytte vårt tak förra året och det var samma konstruktion som ditt, byggt 1972. Såhär i efterhand hade det säkert klarat 25 år till då pappen var jättefin! Dock ser det ju lite trist ut när man fixat fasad och allt annat!
Aha, där ser man. Var osäker om just nockventilation och trodde det alltid behövdes, men det verkar ju som sagt uppenbarligen fungerat hittills så det känns ju bra.
 
ancientacid skrev:
Pappen känns bra på de ställen jag kollat.
Angående huvarna är den vänstra avluftning till avlopp, och den är av plast. Avluftning 110mm avloppsrör (muffände stick upp genom tak).
Den högra huven är avluftning från FTX (Rexovent från byggnadsår), och huven är av metall, dock är det något gummiaktigt "segel" runtomkring huven.

Kanske läge att byta båda som förebyggande? Ser att pappen är lite sliten kring avluftningen, blir nog till att sätta ny stos runt det röret och kleta lite asfaltklister åtminstone...
Det är oftast runt huvarna det brukar läcka in speciellt den till höger ring en plåtslagare och bytt ut dom så håller taket mins 5-10 år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.