Hej!

Ska bygga ett skriv/dator-bord. Men jag har kört fast i tankebanorna och behöver lite hjälp.
Materialet är i huvudsak MDF, tycker det är bra att jobba med då man ska gå lös med överhandsfräsen.

1. Det mörkare partiet i mitten är en infällt skrivunderlägg. Jag hade tänkt att läder kanske fungerar, man måste kunna töja det med tanke på böjen i framkant. Försänkningen tänkte jag lösa med en tunn plywood limmad ovanpå MDF:en med urtag för lädret.
Tips på andra material? Ska fungera att skriva på och köra musen på.
Andra sätt att fälla in skrivunderlägget?

2. Färgsättning. Hade tänkt limma fast en tunn aluminiumlist i framkant, och lådorna under av aluminium. Tror det kan blir snyggt då skärmarna har aluminium i nederkant och fot.
Men vilken färg tror ni blir bra till resten då? Skippa aluminium iden?
Använder jag en plywood ovanpå bänkskivan kan man ju betsa, eller blir det dåligt?

Tacksam för all input här då jag känner att jag kört fast!!!

skrivbord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skrivbord2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skrivbord3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är du säker på att du ska ha två skärmar på det viset? Jag tycker det är irriterande att inte ha en hel skärm rakt framför mig => 1 eller 3 skärmar, eller en rakt framför + en på sidan......
 
Ja det har du rätt i.
Kanske kör på följande lösning istället?
skrivbord4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det tror jag på!
 
Kortar ner frågeställningen.
Hur löser jag situationen med skrivunderlägget? Som jag tänkt nu så ligger en 4mm björkplywood med urtag för skrivunderlägg ovanpå en 22mm spånskiva. Aluminium runt kanterna.
Men hur löser jag skrivunderlägget?

skrivbord5_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En annan vy.
Ös på med era tankar!

skrivbord5_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du inte tvunget vill ha björplywood som topp kan du väl fräsa försäkningen direkt i mdf'en?

Jag är smått skeptisk till den där alulisten, obehandlad alu är väldigt repkänsligt och anodiserad kommer ge sprickor om du böjer den. Sen tror jag det kan vara svårt att få alun att följa formen utan att det ser vågigt ut o ger lite glipor i böjarna. Finns det "stryka på med strykjärn" list med alulook tror jag det är lättare att få snyggt än massiv alu.
 
Javisst. Men det var för att slippa fräsa så mycket jag började fundera på alternativ.Får björkmönstret på köpet. Alu-listen blir en utmaning, helt klart. Har tillgång till hela skivor och tänkte göra en mall och såga ut vad som behövs. Blir ju en svängd sak. Sedan limmar jag fast den och skär rent. Sen borstar jag den för en matt yta. Och till sist klarlack. Tips på lack?
 
På jobbet har vi ett skrivunderlägg i läderimitation, fungerar inte alls att skriva på, det är för mjukt. Kanske är ett i riktigt läder bättre men det kan ju vara värt att kolla innan du bygger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.