Min markfirma har precis börjat röja på min tomt. I samband med det har man upptäkt att marken har dålig bärighet. Jag måste därför beställa en geoteknisk undersökning.

Men vad konkret innebär att marken har dålig bärighet? Eller rättare sagt, vad behöver göras rent praktiskt för att kunna bygga på platsen?
Att påla är ju svindyrt vad jag vet. Vilka andra alternativ kan vara aktuella?
 
Anna1984 skrev:
Min markfirma har precis börjat röja på min tomt. I samband med det har man upptäkt att marken har dålig bärighet. Jag måste därför beställa en geoteknisk undersökning.

Men vad konkret innebär att marken har dålig bärighet? Eller rättare sagt, vad behöver göras rent praktiskt för att kunna bygga på platsen?
Att påla är ju svindyrt vad jag vet. Vilka andra alternativ kan vara aktuella?
Utan mer fakta kring markens beskaffenhet så är det mer eller mindre omöjligt att säga. Som du säger kan pålning bli rejält dyrt men beroende på markförhållandena är det inte alls säkert att det behövs. Det kan som i vårt fall vara den översta metern som var en blandning av jord och lera men när grävmaskinisten kom ner lite djupare så var varken av morän = mycket stabil.

För oss innebar detta lite merjobb med undangrävning + 700 ton bergkross men kåken står stadigt...

Ta dit en geotekniker och gräv några provgropar så kommer du få svar på vad som krävs i ditt fall
 
Skönt att höra att det kanske finns andra lösningar än pålning. Jag får vänta och se vad den geotekniska undersökningen säger. Hur mycket kostade ert merarbete med stenkrossen?
 
Tror det blev en merkostnad på 70-80000:- ungefär
 
Vi håller just nu på med markjobben.
Vi åkte på att påla för att vi hittade grenar/organiskt material i marken under.

Vi var säkra på att slippa påla, då kommunen hade gjort gotekniska undersökningar över hela området.
Och sa att det inte behövde pålas då det inte fanns lera i marken, då vi bygger på en rullstensås.

Men som tur var så fixade markfirman allt med Pålplan och pålning utan att jag behövde ringa ett enda samtal.
Och enligt mig till ett bra pris.
 
Östlund skrev:
Vi håller just nu på med markjobben.
Vi åkte på att påla för att vi hittade grenar/organiskt material i marken under.

Vi var säkra på att slippa påla, då kommunen hade gjort gotekniska undersökningar över hela området.
Och sa att det inte behövde pålas då det inte fanns lera i marken, då vi bygger på en rullstensås.

Men som tur var så fixade markfirman allt med Pålplan och pålning utan att jag behövde ringa ett enda samtal.
Och enligt mig till ett bra pris.
Ok, vad landade kostnaden på?
 
Om vi hade landat på 9 meter per påle så blev priset 146000kr för 15st pålar.
Dock så snittade vi 14 meter ner till berg, så lägg på 10-15000kr på priset.

Grunden blir en helt annan. Det blir en vot vid varje påle samt en hel del armering och mera betong.

Ett alternativ till pålningen hade varit att schaktat ut massor ända ner på 1,5- 2 meters djup, och kört dit nya massor. Men det hade varit en mycket kostsam historia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.