Hej.
Jag undrar hur ni andra med gamla hus gör när det gäller ytterdörren. Har ni bytt ut dörren mot en ny? Jag läser så ofta i gård och torp om att man ska isolera, man kan isolera väggar och vinden och golvet osv, men de nämner inte att den mesta kalluften kommer genom en otät tunn ytterdörr.

Jag bor i ett hus från 1800-talet byggt av timmer och jag tycker både golv fönster och väggar är täta nog, trots att det är orginal och inte tillägsisolerad nånstans. Däremot är det några minusgrader i hallen ifall det är -15 utomhus, eftersom det kommer in så mycket kallluft genom ytterdörren. Dörren är ca 3 cm tjock och öppnas inåt.

Vad har man för alternativ egentligen? Kan man isolera dörren, bör den bytas ut, ska man sätta dit en ny dörr utanpå ytterdörren? Är det kanske meningen att det ska vara kallt i hallen? Hur gjorde man förr?
bifogar bild på dörren.

PIC_0648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Vi har också en gammal dörr i huvudingången, den är dessutom en dubbeldörr och läcker...Vi har satt ett tjock draperi från golv till tak,så nu läcker det inte sååå mycke...men visst läcker det... Vår dörr går utåt... Man satte in ytterligare en dörr innanför ytterdörren....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jo, tjockt draperi och 'draft excluder' (lång sågspånsfylld kudde för att motverka golvdrag under dörren) var visan förr i tiden.
 
Har du bytt/satt dit tätningslist runt dörren? En gammal dörr brukar inte vara speciellt dålig så länge som det är tätt och inte drar in vid tröskel och karm.
 
Tack för svar. Dörren är faktiskt 4,5cm, jag mätte om. Och dörren som är mellan hallen och köket är faktiskt 5 cm tjock och den har jag jämt stängd och värmer bara upp kök och kammaren.

Ytterdörren är en dubbeldörr så jag har "fodrat" på sidan som inte öppnas genom att sätta upp några decimeter mineralull i ett påslakan samt en 2dm tjock frigolitskiva som sitter fast tillfälligt med några stolar som stöd.

Jo, jag har stoppat dit tätningslist på de lodräta sidorna men upptill fick jag ta bort listen för dörren gick inte stänga med dem. Det är stort mellanrum vid låset och där bli listen bara knölig så där har jag tagit bort en del. Jo, jag har satt dit en gardinstång ovanför och har ullfiltar som gardin som jag drar för när jag är inomhus, men jag kan inte dra för dem när jag går ut eftersom dörren öppnas innåt. Man kanske kan om man flyttar upp gardinstången?

Det där med en tjock kudde av sågspån var faktiskt ett bra förslag. Sen har jag tänkt på att i hallen finns ju en trappa till övervåningen och där borde man sätta upp något så det går att dra för så inte så mycket luft letar sig uppåt.
 
Jag undrar om det bara hänger på dörren om det blir minusgrader i hallen vid -15. Då måste det dra ordentligt från den. Att den är lite dåligt isolerad borde inte göra så mycket. Kan ju också vara så att farstun är byggd som kallfarstu och därmed oisolerad. Alternativt kan golvet vara ordentligt dragit även om det en gång isolerades.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
VI har två set av pardörrar.. som ingångar till vårt hus (1800-talshus också, men i sten).. men vi har också innerdörrar/pardörrar till dem.. vilket hjälper en hel del.. de är tätade med gummilister.. men de visslar och och det drar lite här och var ändå när det är kallt och/eller blåser ute..

Till vintern blir det nya gummitätningar och ev ett tyngre draperi också.. :)

Sen i sommar ska vi väl försöka räta till dörrarna, laga lite hål.. måla.. och se över dem allmänt (lite tärda av väder o vind..).

MVH Sandra
 
Macarus skrev:
Kan ju också vara så att farstun är byggd som kallfarstu och därmed oisolerad. Alternativt kan golvet vara ordentligt dragit även om det en gång isolerades.
Ja, det kanske är sämre isolerat underifrån. Väggarna torde vara lika eftersom inga väggar är isolerade utan det är vanliga timmerväggar och huset står på torpargrund men jag vet inte hur det ser ut under.
 
oliva skrev:
Ja, det kanske är sämre isolerat underifrån. Väggarna torde vara lika eftersom inga väggar är isolerade utan det är vanliga timmerväggar och huset står på torpargrund men jag vet inte hur det ser ut under.
Kan ni inte känna varifrån det drar? Golvspringor, väggar eller dörr? Tänk på att känna efter vid olika vindriktning eftersom det inte känns så tydligt om draget går "utåt". Tycker bara att det vore synd om ni byter ut dörren i tron att det är den som är problemet utan att det sen gör så stor skillnad.

En 5 cm tjock trädörr isolerar klart bättre än gamla kopplade 2-glasfönster så om det funkar väl i de andra rummen är det något annat som är problemet. Nästan garanterat drag av något slag.
 
Det ser ut som en riktigt fin dörr, man skymtar en skuren rombform nedtill…
Jag håller med vad som sagts om att först utesluta drag. Det verkar som om dörren är för skev för att tätas med t.ex. ullsnöre runt, så jag skulle låta en bra snickare som kan dörrar titta på om t.ex. gångjärnen behöver justeras för bättre kontakt mellan dörrbladen och mellan dem och karm. är de smide så kan de hänga ned sig, osv. Kanske behövs bara ngn bricka eller ståltråd för att höja ena dörren. Ev. kan ni behöva lägga till någon smal list runt karmen, resp. tröskel, mot vilken ni fäster tätningen, som man gör med innanfönster.
Först om detta inte gjorde susen och om golvet är ok, kan det vara idé att fundera på t.ex. ett utåtgående dörrpar ev. kopior av de befintliga, eller, ve och fasa, hänga om de befintliga till utåtgående och sätta ett nytt par innåtgående innanför.
 
Tack för svar. Ni har rätt, det kanske inte är en sån otät dörr som jag tror utan det kanske blåser in från andra håll. Dörren är ju vänd mot norr vilket gör det mer dragit och till nästa år ska jag lägga ut mer mattor på golvet och sätta upp nåt vid trappen och skaffa stora kuddar med sågspån och fixa ett bättre tjockare drapperi. Jag hade inte tänkt byta ut dörren eftersom den gör ganska mycket för husets utseende.
 
Du kanske kan vända dörren så att den öppnas utåt och sedan komplettera med en innerdörr?
 
Ofta var ju hallar faktiskt kallställda vintertid förr så det är inte alls omöjligt att det är så det varit i ert hus också.

Vi hade i vårt första hus en pardörr som gick inåt, den byggde vi vinterdörrar till som vi satte upp utanför och det gjorde stor skillnad.

Istället för kuddar med sågspån skulle jag gjort kuddar med sand. Sanden ligger still bättre och med tunt tyg formar den sig efter kanten och täpper till betydligt effektivare än vad spån gör. Spån är lätt och fluffigt och svårt att få att liksom täta till.
 
Sophie skrev:
Ofta var ju hallar faktiskt kallställda vintertid förr så det är inte alls omöjligt att det är så det varit i ert hus också.

.
Ja, jag läste i ett nytt nummer av gård och torp om en hall där det inte var isolerat under och därför kallt. Jag är ganska säker på att det måste vara likadant i min hall, dvs det är en kallfarstu och det är meningen att det skall vara kylskåps-kallt där. Det är liksom inte rimligt att det blir så kallt annars. Synd man inte kan krypa under och kolla. Att riva upp golvplankorna har jag ingen lust med.
Sandsäckar har jag många av så det blir till att ta in dessa till vintern, skaffa bättre skynke och tova cm-tjocka ullmattor till golvet.
 
Ja det var ju inte ovanligt att man la ut flera lager trasmattor på golven förr också för att isolera lite. Går det inte att komma in under alls så du kan se hur det ser ut?

Fast på det du skriver låter det onekligen som om du har en kallfarstu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.