Hej,
Jag undrar ifall jag har ett läckage på säkerhetsventilen till min bergvärmepump IVT Greenline HT Plus. Skvallerröret stannar en meter upp från golvet och det blir ganska så blött emellanåt varför jag hängde upp en dunk över röret. Det blir ibland upp till två liter vatten per vecka där, har inte kollat så noga hur ofta jag tömt. Är detta onormalt mycket? Är det någon packning som kan behöva bytas? Jag motionerar ventilen emellanåt, både med- och motsols så den spolar ut en deciliter vatten.

Alternativet är väl kanske att ta en slang och leda undan vattnet till en brunn. Men om ventilen behöver åtgärdas så vill jag ju fixa det också.
 
  • DSC_0137.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Bäst är att byta ventil
Slang till avloppet är ingen permanent lösning för få ser du inte hur mycket som läcker
Frågan är om det är tappvarmvattnets säkerhetsventil eller radiatorvattnet
Sjunker trycket på radiatorkretsens manometer?
Ökar trycket kan deg vara påfyllningsventilen dom läcker
 
electroluxaren skrev:
Bäst är att byta ventil
Slang till avloppet är ingen permanent lösning för få ser du inte hur mycket som läcker
Frågan är om det är tappvarmvattnets säkerhetsventil eller radiatorvattnet
Sjunker trycket på radiatorkretsens manometer?
Ökar trycket kan deg vara påfyllningsventilen dom läcker
Byta ventil - det läcker för mycket alltså? Borde jag inte kunna följa rören för att se vilken krets det är?
 
  • Gilla
Ludovigo
  • Laddar…
Om och när du byter säkerhetsventil, sluta med att "motionera" ventilen. Det är bara ett säkert sätt att få den att läcka.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Jasså. Ska man inte motionera dem? Jag har fått höra att man ska det så jag brukar talla på min ibland.
 
krille09 skrev:
Jasså. Ska man inte motionera dem? Jag har fått höra att man ska det så jag brukar talla på min ibland.
Vad skulle vara anledningen att man skall motionera säkerhetsventiler som är inslipade för att hålla tätt?
En vanlig ventil däremot, typ kul/sluss eller kägel är bra att motionera så den inte fastnar.

I större anläggningar kan det finnas krav på provtryckning och kontroll av öppningstryck vid jämna mellanrum men då får man ha rätt testutrustning och vara beredd att få slipa in ventilen om den inte håller tätt, men det är en annan historia.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Vad skulle vara anledningen att man skall motionera säkerhetsventiler som är inslipade för att hålla tätt?
För att säkerställa att den inte fastnat, vilket i värsta fall skulle kunna medföra en "sprängd" beredare. Sen om fördelarna med "motion" överväger nackdelarna vet jag inte. Här rekommenderas dock motion även om risken för läckage också tas upp.

http://www.luleaenergi.se/sv-SE/SparaEnergi/pysventilen.aspx?menuID=147
 
På min ventil står det en klisterlapp att man ska "motionera" den regelbundet...minns inte exakta ordalydelsen dock.

Vad är "normal" mängd vatten som läcker ur då? 1dl i veckan, 1L i veckan, 4L i veckan??? :)
 
Om jag nu ska byta ventil, vad är det för ventil jag ska leta efter på bilden ovan? (Alltså den med svart hatt). Jag ska nog klara av att byta en ventil själv, men vet inte vad ska leta efter eller var jag köper heller för den delen.
 
Att säkerhetsventiler i varmvatten-villa-system "läcker" genom säkerhetsröret är snarare regel än undantag, och beror på avsaknaden av expansionskärl i varmvattenkretsen. Dvs ventilen "läcker" inte utan öppnar som den ska pga att trycket blir för högt.
(Antingen pga temperaturhöjning vid stängda kranar, eller tryckstötar när kranar stängs "fort"). Är säkerhetsventilen "torr" för det mesta och bara "läcker" ibland, är det bara att gilla läget och se till att avloppet från ventilen hamnar där det ska (i avloppet) eller att installera ett (ganska litet) exp-kärl i vv kretsen. Ang "motionering" av säk-ventiler så brukar man rekommendera detta, men i det fall jag beskrev så motionerar ju ventilen sig själv s.a.s..
 
Ang motion för säkerhetsventiler så var jag på en utryckning för ngt år sedan där utalarmeringen var i stil med "explosion/gasutsläpp villa". När vi kom fram så var hela villan fylld av ånga och det visade sig att termostat/överhettningsskydd hade fallerat i kombination med att säkerhetsventilen satt fast. Vill dock minnas att det var ett antal klämringskopplingar som gled isär och inte själva beredaren som pajade. Det var ingen mysig upplevelse för familjen...
 
  • Gilla
Ephem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.