Hej!

Håller på att kolla lite hemautomationslösningar till vårt kommande radhus.
Som det ser ut nu så kommer det installeras spottar i hela nedre våningen,samt även badrum på övervåning. Dessa är dimbara.

Min fundering är om det finns något system som levererar möjligheten att byta ut de vanliga brytarna till kompletta dimbara som är fjärrstyrningsbara?
Jag har sett "puckar" som man kan lägga i dosan, men har svårt att se hur man kopplar dessa samman med en dimmer, samt om det överhuvudtaget får plats ?

Självklart är jag ute efter olika ljussenarion samt möjligheten att stänga av allt/Sätta på allt vid givna tidpunter eller med en brytare.
Självklart får det gärna vara utbyggningsbart för att täcka in massa andra intressanta lösningar på sikt ;)
 
Då kanske Z-wave är något för dig. Finns fler trådar om du söker här på forumet.
 
Kan man bygga in en "dimmer puck" bakom själva dimmerknappen i väggen med z-wave? känns inte som att det får plats?

Tänker mig nått i stil med denna, borde lösa mitt problem?
http://www.ljudfokus.se/produkt/nexa-vaggsandare-2-vags-lwst-605/4432/



ber om ursäkt för mina urkassa förklaringar, har svårt att hitta de korrekta orden för tillfället.... ;)
 
Felde skrev:
Kan man bygga in en "dimmer puck" bakom själva dimmerknappen i väggen med z-wave? känns inte som att det får plats?

Tänker mig nått i stil med denna, borde lösa mitt problem?
[länk]



ber om ursäkt för mina urkassa förklaringar, har svårt att hitta de korrekta orden för tillfället.... ;)
z-wave puckarna är såpass små att de oftast får plats bakom strömbrytaren i en vanlig apparatdosa. Om det mot förmodan skulle bli för trångt där så kan man ju alltid sätta dem i kopplingsdosan istället där det brukar finnas mer plats. De z-wave puckar som jag har använt kommer från Fibaro och de är bara 42x36x15 millimeter.
 
Janus, jag tolkar det som att Z-wave inte har en komplett lösning med dimmer/knapp för inbyggnad i apparatdosa utan man får i så fall lösa det med puck/egen dimmer och hoppas på att det får plats?
 
Felde skrev:
Janus, jag tolkar det som att Z-wave inte har en komplett lösning med dimmer/knapp för inbyggnad i apparatdosa utan man får i så fall lösa det med puck/egen dimmer och hoppas på att det får plats?
Använder du Z-wave och dimmerpuckar behöver du inga "vanliga" dimmrar. Du har bara en vanlig fjädrande lysknapp som du manuellt dimmrar på alt. styr via iPhone eller dator ...
 
Toppen, skall kolla in det ytterligare i så fall.
Varje dimmer kostar nästan en tusenlapp extra i huset, kan man lika gärna skita i det och lägga pengarna på Z-wave....
 
Felde skrev:
Janus, jag tolkar det som att Z-wave inte har en komplett lösning med dimmer/knapp för inbyggnad i apparatdosa utan man får i så fall lösa det med puck/egen dimmer och hoppas på att det får plats?
Z-wave är inte en produkt som Nexa utan bara en teknik. Det finns ett par tillverkare som har färdiga lysknappar och dimmrar med z-wave teknik men det vanligaste är att man köper en separat z-wave puck som man installerar bakom den befintliga strömbrytaren. Man kan då använda den befintliga strömbrytaren till att dimmra eller frärrstyra andra lampor i huset. Precis som KristoferL skriver så behöver du alltså inte köpa en Z-wave puck och en dimmer utan det räcker med enbart Z-wave pucken.

Om du är orolig för att inte få plats med en separat puck bakom strömbrytaren så kan du alltid lossa på den befintliga strömbrytaren och mäta hur djup dosan är. Jag skulle säga att om dosan är 50mm djup så är det inga problem alls. Är det grundare så får man använda finess eller lägga den i kopplingsdosan. Jag har bara några få z-wave prylar hemma men de är ganska jämt fördelade mellan apparatdosor och kopplingsdosor.

För att förtydliga KrostoferLs inlägg så går det även utmärkt att använda en Android mobil till att styra belysningen så det måste inte vara en iphone.
 
toppen, stort tack :)

Får spana in de olika möjligheterna och läsa trådarna
 
I mitt hus som är från 1972 var dosorna ganska små, men det har funkat i samtliga fall att få in en Aeon Labs dimmer-puck (Z-wave) i bakom ändå.
Självklart går det utmärkt med andra smartphones än iPhone :)

Kostnaden för en dimmerpuck från t.ex. Aeon Labs är typ 375 kr, sedan en fjädrande tryckknapp från t.ex. Schneider för en knapp hundring så har du en dimmer som kan fjärrstyras för under femhundringen styck!
Kom ihåg att du behöver en Z-Wave controller också, de ligger från ca 2000 kr och upp mot 5500 kr, finns billigare varianter också ...

Exempel på controllers är:
Fibaro Homecenter Lite
Fibaro Homecenter 2
Zipato Zipabox
Vera 3
Vera Lite
m.fl.

Sedan finns det en uppsjö varianter som körs som program i datorn och en USB-sticka.

Men som sagt, här på forumet finns både information och användare om du behöver hjälp!
 
  • Gilla
Janus82
  • Laddar…
Toppen info Kristofer!

Stort tack för den snabba genomgången. spara en 5 hundring per uttag jämfört med att köpa med dimmer i husbygget gör det onekligen extra intressant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.