Hej!

Jag blev 'inspirerad' när en kollega berättade att de har ett eluttag inuti deras badrumskommod. Tanken är att t ex ladda eltandborstar mm.

Vi håller nu som bäst på att förbereda ett bygge av ett duschrum och nu har min sambo dragit (spårat) fram elrör i väggen till en dosa där kommoden skall sitta. Dosan sitter ca 150 cm från duschhuvudet och ca 70 cm över golv.

Huset har en central jordfelsbrytare dit elen kommer att anslutas.

Nu har vi fått veta att det inte är tillåtet att placera eluttaget inuti kommoden, då uttaget ligger för lågt från golv och för nära handfatsblandaren. Stämmer det verkligen?
Är det tillåtet att använda IP20 i så fall eller måste det vara IP4x?

Min andra fråga är om det är tillåtet att i framtiden dra el (utanpåliggande) till handdukstorken som sitter ca 50 cm från kommoden? Måste anslutningspunkten vara 170cm ovan golv? Handdukstorken sitter ca 80 cm ovan golv och i Område 2 om man ser från duschhuvudet sett. Elpatronen sätts i nederkant på handdukstorken. Självklart anlitas behörig elektriker i så fall.

DSC_4876 Elrör.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det låter som att ni har fått gamla fakta.
Jag vet att det är fel som hen har sagt, men jag kan föreskrifter/lag för dåligt för att säga vad man får respektive inte får.

Man får göra mycket mer i våtrum nu än förr, så länge man har jordfelsbrytare.
 
Ja jag är ju inte elektriker men jag vet ju hur mina duktiga elektriker gör och då sätts det ibland t.o.m uttag på väggen över vasken t.ex men då det oftast är ganska fult så hamnar det inte sällan i kommoden.
Spegelskåpen har ju infällda uttag allt som oftast också.

Så det där får du nog kolla upp bättre... :)
 
Hej.
Jag har eluttag i lådan under kommoden i nya badrummet och elektrikerna såg inga problem med det. Så dubbelkolla reglerna.
 
  • Gilla
Pusskas
  • Laddar…
Närhet till handfatsblandare är inget man har regler för. Höjd över golv är jag lite mer tveksam över. Det finns en regel om höjd, som jag tror (jag är inte elektriker) är en utförande standard som inte har med elsäkerhet att göra. Utan en regel mer i klass med att det i nybygge skall finnas ett uttag per x meter vägg, alltså mer en bekvämlighetsregel.

Det har funnits höjd regler även i säkerehetsreglementet, det var då före jordfelsbrytarens intåg. Då var uttag överhuvudtaget förbjudet i våtrum, och de fasta installationer som fanns (typ tvättmaskin) skulle vara inkopplade på viss höjd.
 
Sedan skal man komma ihåg att reglerna är inte heltäckande, utan den viktigaste regeln är sunt förnuft. Dvs. en elektriker som sätter ett uttag direkt i anslutning till en handfatsblandare bryter mot regelverket, även om det inte står explicit.

Men ett uttag inne i en kommod är med sunt förnuft inget problem, ur vatten synpunkt.

Det finns dock ett annat problem, och det är risken för värme. Om man ex. har en hårfön, eller annat med värme permanent inkopplad i en utdragbar låda, som jag vet att en del har. Då uppstår brandrisk. Man kan tänka sig att apparaten lämnas i påslaget läge i lådan som stängs. Ex. i samband med ett strömavbrott (olyckor beror nästan alltid på flera samverkande faktorer).
 
Redigerat:
Vi ska ha ett uttag i kommoden samt ett vid strömbrytaren som sitter vid dörren några decimeter från kanten av tvättstället så jag har kollat regler som sjutton. Inte hittat något som hindrar
 
Fundera i samma banor med uttag i komoden, men vill såklart krångla lite och ha uttaget i bakkant på den översta utdragbara lådan. Har för mig jag sett någon tillverkare som hade det i sin komod med en spiral kabel för att ta upp rörelsen på lådan. Någon som vet mer och har koll på vilket uttag det är och/eller tillverkare av möbeln?
//Jante
 
Jante skrev:
Fundera i samma banor med uttag i komoden, men vill såklart krångla lite och ha uttaget i bakkant på den översta utdragbara lådan. Har för mig jag sett någon tillverkare som hade det i sin komod med en spiral kabel för att ta upp rörelsen på lådan. Någon som vet mer och har koll på vilket uttag det är och/eller tillverkare av möbeln?
//Jante
Jag tänkte göra exakt samma sak själv faktiskt, fast i framkant så man lätt kommer åt den
 
M
Sätt ett uttag med timer så är risken med att glömma en laddare rätt liten.
 
OK, tack för alla bra svar och "att tänka på". Vi har haft behöriga elektriker här för att dra elen till nämnda uttag och de hade inget att anmärka på.

Vi har köpt en Exxact timerkontakt som vi tänkte låta elektrikern sätta in i uttaget inuti kommoden. Det finns dock risk att den bygger ut för mycket så det blir svårt att sätta i en kontakt, men i så fall så sa elektrikern så får man dra elen utanpåliggande. Svårt att veta eftersom kommoden inte sitter där den ska än.

Vi valde också att förbereda för ett eluttag invid handdukstorken.

Postar en bild på aktuellt område.

(1) Här skall eluttaget i kommoden installeras
(2) Här är det förberett för el till handdukstorken

DSC_6581 vägg med eluttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.