B
Behöver ett doslock med ett kabelutlopp som passar en kopplingsdosa från 1939. Köpte en modell på hornbach men den var aldeles för stor, såg inga andra som var mindre avstånd mellan klämmorna så undrar nu var jag får tag på det jag söker.

Bifogar bild på den jag köpte.
 
  • 1395397198828.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Doslock finns vanligen i två storlekar. En större för kopplingsdosor, och en mindre för apparatdosor. Jag är ganska övertygad om att Hornbach har båda storlekarna även med kabelutlopp. Annars är det väl vanligast med kabelutlopp från kopplingsdosor.

Jag vet att de finns på Clasohlsson.
 
Problemet är att den storlek som gällde 1939 är mindre än dagens storlek på apparatdosor.

Jag är också intresserad av en lösning!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
limma fast små platta magneter på väggen bredvid dosan, och små metallbrickor på motsvarande ställe på insidan av locket. Klipp sen av klorna på locket. Hepp! :wow:
 
Då hamnar locket en bit från väggen, dvs så mycket som magneterna bygger...
 
Mikael_L
injonil skrev:
Problemet är att den storlek som gällde 1939 är mindre än dagens storlek på apparatdosor.

Jag är också intresserad av en lösning!
Riv huset och bygg ett nytt och bra ... :cool:
Med rätt storlek på dosorna ...


Men jag är intresserad av en öl, hur ser det ut i din kalender egentligen? :)
 
Mikael_L, ska ha ditt förslag i åtanke!

Jag är gärna med på pubkväll! Jag är flexibel!
 
injonil skrev:
Problemet är att den storlek som gällde 1939 är mindre än dagens storlek på apparatdosor.

Jag är också intresserad av en lösning!
Stämmer det verkligen? De ser små ut, men jag har lyckats få dit moderna doslock. Om de vore mindre så skulle det ju inte gå att sätta dit moderna brytare och uttag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Vet inte om det funkar, men ett förslag: köp doslock av den här typen:

[länk]

Värm "flärparna" med varmluftspistol och böj in dem lagom mycket.
De där brukar funka. Man kan t.o.m. behöva kapa "flärparna" om de blir för långa.
Alternativt om man utan risk för att nå kabelrören i väggen är att använda doslock med skruvhål och skruva fast dem i väggen (korta skruvar)
 
hempularen skrev:
Stämmer det verkligen? De ser små ut, men jag har lyckats få dit moderna doslock. Om de vore mindre så skulle det ju inte gå att sätta dit moderna brytare och uttag.
Hmm, ska kolla upp det lite bättre! :)
 
hempularen skrev:
Stämmer det verkligen? De ser små ut, men jag har lyckats få dit moderna doslock. Om de vore mindre så skulle det ju inte gå att sätta dit moderna brytare och uttag.
Det är väl en kopplingsdosa i plåt och de är små. Det passar inte med moderna apparater där.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
B
Har hittat ett doslock som passar den mindre dosan bra. Ända nackdelen är att den inte har något kabeluttag :(
 
  • 1395414365370.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.