Hej!

jag har ju bara problem med allt jag... undrar när turen ska vända...

hursomhelst... har helrenoverat en bil (Camaro 1969) under 7 år, den är rätt fin kan jag tycka

första provturen när den skulle registreringsbesiktas blev jag påkörd på bilprovningens parkering (y)

som tur var gick det på försäkringen min, vet ej vem som körde på den..

i fjol sommar blev den lagad av en erkänt duktig företagare, han får typ alltid priser på alla bilutställningar och skeppar över bilar till usa och vinner priser där etc.

MEN det var ju skitdåligt gjort, stora rinningar, en buckla kvar, sliprepor som syns genom lacken, fel kulör på bakskärm, man har skadat andra delar när kofångare plockas bort och sedan bättrat med pensel etc.

när jag hämtade bilen såg jag bara vissa av dessa skavanker och påtalade att det inte var bra gjort.
han muttrade och sa att han gjort det han kunde.

jag var även tvungen att ta hem bilen då eftersom han hade fullt i verkstaden...

har ringt han några gånger efter det men han ville inte fixa till det utan hänvisade till en besiktningsman, besiktningsmannen kom hem till mig och kollade på bilen, fick lite beröm för den var fin :) och tyckte att arbetet måste göras om.

men jag själv var återigen tvungen att kontakta verkstaden som nu sa att det var okej att återkomma med bilen,
jag frågade om inte han kunde hämta bilen men det kunde han såklart inte...


nu till frågan... måste jag själv frakta bilen tillbaka till verkstaden för att få den åtgärdad?

bilen är inte besiktad och är rätt dyr att köra plus att det tar av min tid.
jag har heller ingen trailer och får inte dra den lagligt på något vis.

MVH
 
Du har vissa möjligheter att få ersättning för transport etc när du reklamerar ett jobb som detta, ja.

Detta sagt måste jag dock mycket starkt rekommendera dig att göra det du kan för att vara smidig. Stå för transporten själv och lägg den tid det tar även om det innebär att du får ta lite ledigt från jobbet etc etc. Annars riskerar du att bilverkstan tröttnar och du får driva reklamationen rättsligt istället, ingen bra sits.

Vänd det till din fördel och förklara för lackeraren att du lagt ner mycket tid och pengar på att få detta fixat och att det är viktigt för dig att det blir bra!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
okej, kanske värt ändå att lägga denna tid på att frakta tillbaka bilen,

tack för rekommendationen!

MVH
 
Jo du har laglig rätt att få allt ersatt (ledighet, hyra av trailer, bil mm.) Sålänge du gör allt som står i din makt för att hålla priset så lågt som möjligt.
Dvs. Du får inte flyga dit bilen med helikopter och kräva lackeraren på betalning om det finns ett billigare sätt.
 
då skulle man ju kunna leja en bärgningsbil som kör dit den på trailer, och sedan fakturerar lackeringsfirman?
 
Ja det tror jag. Läs konsumentköplagen under "fel på varan" och "rätt till ersättnig"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.