Hej,

Akut problem med att min pump inte bygger upp tryck nog för att pumpa vatten från dräneringsbrunn. Någon som har en bra gissning vad det beror på. Pumphöjden är ca 2m och pumpen är en sådan här:

http://www.lantbutiken.se/butik/dra...tsvattenpump-drankbar-einhell-gh-dp-3730.html

Det är en PEM-slang ansluten som går upp till en koppling (och vidare till en stenkista). Lite Mac-Gywer lösning för att få flottören att fungera då brunnen inte är så bred men det är inte problemet. Pumpen går igång men den pumpar inte vatten. Så här ser den ut:

pump.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pumpen "fungerar" jag får den att snurra runt vatten bra då jag sätter den i en hink utan slangen. Den här pumpen är ganska billig och har inga problem att skaffa en dyrare om det är det som krävs. Pumpen fungerade bra direkt vid installation och har suttit i en månad men nu vill den inte av någon anledning. Tacksam för input på allt från installation, pump och anslutning. Jag vill ha något alltid fungerar!
 
peternicklas
Du måste låta den lufta av sig ordentligt. Har den väl börjat att pumpa så brukar de fungera. Har dock själv bytat 4 pumpar på 8 år de jordfelsbrytaren brukar lösa ut efter 2 år. Din stenkista kanske bygger upp för högt tryck. Prova med att lägga en slang uppe på gräset och se om den pumpar då. Det kan även vara att densläpper tillbaks vattnet när den står still och sedan bara pumpar luft.
 
Föklara gärna vad du menar med lufta av sig :) Men du menar att när man tagit loss den så måste den stå ett tag?

Det är snabbkoppling ur brunnen en bit upp så där går det att lyfta av den där så kan den spruta tillbaka vattnet i brunnen men just nu händer ingenting. Men du menar att det blir övertryck från stenkistan? Det är ju inte alls orimligt och i sådan fall skulle det hjälpa att sätta "ventilation" till stenkistan?
 
peternicklas
Lufta av sig är att man delar på en koppling ett par m. från pumpen och ser att den pumpar upp vatten. Dessa pumpar har problem att lufta sig själva, har den väl börjat att pumpa så brukar det fungera. Din pump är nog trasig. Pumpa till en stenkista skulle inte jag rekomendera. Man bör ha ett öppet flöde vid slutet på röret. Jag pumpar mitt vatten till en brunn 30 m. bort. Har en 32 mm. PEM-slang och c:a 2 m. tryckhöjd.
 
Jag förstår inte heller vad peternicklas menar med att lufta av sig :).........för den pumpen är en pump som är självsugande eftersom den står under vatten med pumphus och sin impeller. Så det kan du bortse ifrån.

Typen av pump är egentligen ganska dålig för den klarar inget nämnvärt mottryck, och det gäller alla av samma typ så det är inte bara din pump.

För att den skall fungera bra skall du helst ha ett fritt utlopp. Hur är den kopplad i utloppsänden?

De sämre modellerna och där får man nog räkna din pump klarar knappt ens slang av den typ som är platt utan måste ha en slang typ din pem hela vägen till fritt utlopp.

Har du kollat så att impellern/skovelhjulet sitter fast på sin axel och verkligen snurrar. Jag hade en billig Biltema pump som jag använde som isätare när det frös kring båten och där lossnade impellern/skovelhjulet efter en vecka och pumpen slutade fungera.

Du kan ju lätt prova dess funktion genom att koppla loss slangen och bara sätta på en kort bit slang och se om den fungerar. Om den fungerar då så har du problemet genom att den inte kan bygga tillräckligt tryck för din installation och det skulle inte förvåna mig, för din pump har inga stora marginaler att jobba med.

Beskriv lite hur den är inkopplad i andra änden av din pem slang så är det lättare att ge råd.
 
peternicklas
Pumpen klarar inte av att vara självsugande om PEM-slangen är för lång, då det i regel står vatten kvar i slangen. Som jag skrev innan så hjälper man den igång och sedan fungerar de bra. Det är en billig pump men de fyller sin funktion mer än väl.
 
peternicklas skrev:
Pumpen klarar inte av att vara självsugande om PEM-slangen är för lång, då det i regel står vatten kvar i slangen. Som jag skrev innan så hjälper man den igång och sedan fungerar de bra. Det är en billig pump men de fyller sin funktion mer än väl.
Jodå den är fortfarande självsugande oavsett 1000 meter slang, men den klarar inte mottrycket eftersom den har en pumpkurva med en karakteristik där flödet faller snabbt med ökat mottryck. Självsugande eller inte har att göra med dess konstruktion inte huruvida den har tillräcklig lyfthöjd.

(Jag förstår vad du i princip menar och just nu är det väl mest ordvrängning) ;)
 
Problemet är att alla dessa billiga pumpar har som både jag och "peternicklas" skrev dålig pumpförmåga. Om det är ett dräneringssystem som du har för ditt hus och det är en permanent lösning så skulle jag aldrig själv känt mig säker på dessa billighetspumpar.

I min värld finns det egentligen bara de hederliga Flygt pumparna som klarar detta. Dom har i princip ett evigt liv och klarar stora lyfthöjder med bibehållen kapacitet men priset åket snabbt upp och installationen blir ofta mer komplicerad med lösa nivåvippor och styrutrustning.

Grundfos har några bra pumpar men även här åker priserna upp snabbt.
 
Tack för alla svar. Den dyraste pumpen jag kunde hitta på kort tid var inte farligt dyr så vi får se hur länge den håller. Än så länge känns den förtroendeingivande:

http://www.jula.se/drankbar-pump-twin-140000-premium-250l-min-950w-731085

Den har förutom bättre pumpförmåga konduktiv nivåvakt så man slipper den eländiga flottören. Jag har även grävt ned lufthål till stenkistan för att det inte ska bli övertryck i den. Stenkistan ligger ganska nära pumpbrunnen vilket såklart inte är optimalt men jag provar med den här lösningen nu.

Tack för hjälpen!
 
Hur gör ni för att få upp era pumpar?
Jag tänkte byta min pump som gått i graven, men slangen den pumpar vidare till tar emot och jag får inte upp pumpen utan slangen knäcks.
 
  • Gilla
FirebladeZ
  • Laddar…
wallejr skrev:
Hur gör ni för att få upp era pumpar?
Jag tänkte byta min pump som gått i graven, men slangen den pumpar vidare till tar emot och jag får inte upp pumpen utan slangen knäcks.
Kan bara svara för hur min ser ut. Den har en snabbkoppling där den går ur brunnen. Kopplingen har spår som den glider i som man drar helt enkelt bort ena delen av kopplingen.

En sån här:

http://www.terana.se/category.php?id_category=1942

För övrigt har jag bytt till en al-ko pump där flottören sitter fast på själva pumpen och den har fungerat felfritt. Jag har dessutom gjort en "avluftning" till stenkistan så det inte blir något mottryck. Funderar på backventil oxå eftersom pumpen går onödigt mycket men vågar inte riktigt pga risk för problem när det blir kallt.
 
Redigerat:
Tack för svaret.
Jo det ser ju ut som det är någon liknande, det sitter en vajer att lyfta pumpen i. Men problemet jag har är att brunnen måste vara ca 3-5m djup minst och slangen som pumpar ut vatten går ut ur brunnen på ca 2m djup. Det vekar inte finnas någon extra slang på den som följer med upp när jag drar utan det tar tvärstopp.

Känns spontant som att jag måste gräva ner till nivån där slangen går ut på 2m djup för att försöka den vägen.
 
Om det är en likadan koppling som på min brunn så gängar man först i en stång (egentligen bara en koppling med gänga fäst på ett kopparrör) i kopplingen från ovansidan. Sen drar du isär kopplingen mha av den. Därefter är alltså slangen lös och sen använder du vajern för att lyfta upp pump och slang. Ena delen av kopplingen följer alltså med upp. Enkelt egentligen men svårt att beskriva i ord :)
 
  • Gilla
wallejr
  • Laddar…
aha, toppen tack för det svaret EWM.
Förstor precis hur du menar, inte fått det beskrivet så tidigare mer än att det är bara att lyfta upp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.