Jag funderar över att köpa ett hus byggt 1949. Kruxet är att jag är ensamstående mamma med tre tonåringar. Mina kunskaper om bygge är noll. Huset behöver renoveras då allt verkar vara 70-tal.
Vad kan det kosta att renovera ett sånt hus? Behöver ett nytt kök, nytt badrum, bygga en vägg i källaren så att vi får två sovrum där. Källaren är inte inredd. Behöver även fixa tvättstugan, måla och tapetsera lägga nytt golv osv. Huset är 72+72 m2.
Jag vet ju att det är väldigt svårt att ge ett exakt pris, men mellan tummen och pekfingret? Inklusive rot? Det är ju mycket kringkostnader oxå. Vad tror ni, ni som kan lite mer?
 
känns som om du tjänar på att köpa ett hus som är "klart"'
badrum 50000 - 200000
kök samma summa
så säkert minst 600.000:- om man inte snålar
hittar man rätt hantverkare så kan man säkert komma ner i pris
 
Vad säger barnen, kommer de att agera arbetskraft så kan det vara görbart. Men kök och badrum behöver du nog hjälp med om du inte byggt förrut.

Jag tror också på ett hus som är direkt beboligt som förstahandsalternativ.
 
De "färdiga" husen ligger tydligen för högt för min budget., enligt bankens kalkyler. De räknar på så hög ränta, trots att jag skulle fixa det ekonomiskt.
Det huset jag funderar på hoppas jag kunna köpa för 600000 Max. Min limit ligger på 900000, så det skulle finnas 300000 till renovering. Jag behöver inte ha det värsta köket- Ikea gillar jag.
Jag har en släkting som går bygg, han kan bygga köket utom VVS.
En kompis pappa är mattläggare o kan fixa badrummet.
Mina barn kan jag nog dessvärre inte vänta mig så mycket hjälp från.
Vad tror ni?
 
Då går det nog att få det betydligt billigare, beg kök kan göra det ännu billigare

Dom som är hantverkare som du känner bör ju ha bra kontakter med de andra grupperna
 
Hittills har det bara nämnts interiör, men hur är skicket utvändigt? Behöver taket bytas? Måste det dräneras om? Är avloppsledningen slut?
 
Det verkar som att jag bör följa rådet att köpa ett nästan färdigt hus...:) tack alla ni som svarat!
 
Jag har ett hus byggt -47, jag räknar med att lägga ca: 500 000 bara på material till renovering.
Det är ju typ omöjligt att säga hur mycket du kommer behöva lägga. Jag skulle rekommendera att du börjar med att titta på lite andra saker än kök och badrum.


  • Hur gammalt är taket, och hur är skicket?
  • Hur ser fasaden ut? Är den i bra skick?
  • Hur är skicket på fönster och dörrar?
  • Hur gammal är dräneringen? Verkar den fungera? Viktigt för att kunna bo i källaren.
  • Hur ser det ut på vinden? Torrt och fint?
  • Hur har du tänkt inreda källaren? Det finns ju en begränsningar hur man kan inreda en källare med avseende på fukt.

Ovanstående är ofta rätt tunga och dyra renoveringar, ser allt sånt ok ut så har du bra förutsättningar att fräsha upp insidan i lugn och ro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.