Hej.

Hur gör ni med överbliven puts eller bruk i hinken? Var kastar ni det när ni är färdiga med ert arbete? Sköljer ur hinken som vanligt och låter avlopp eller mark ta hamd om det?
Hur gör man? Jag drar mig för att göra små arbeten där jag är osäker på mängden bruk som går åt. Det blir alltid för mycket och jag vet inte hur jag egentligen ska hantera överskottet.
 
Bruket brukade jag hälla i en hög på gräsmattan och bunken tvättades ut med vattenslangen i en hörna i trädgården.
När bruket härdat så fick det åka med nästa resa till återvinningen och slängdes i avsett hög där.
 
Skrapar ur i ett hörn i trädgården och spolar av den där. Sen när jag kommer ihåg/orkar åker det upp på släpet o åker till återvinningen eller hamnar i ett hål när man gräver i trädgården :)
 
Överblivet bruk skrapas ur och slängs i en tom brukssäck. Tas sedan med till tippen när det är dax att åka dit.
Alla verktyg och hinkar görs rena och överblivet vatten hälls ut i typ en rabatt.
 
  • Gilla
Arnesson
  • Laddar…
Att skrapa ur i säck är ju smart. Bara man inte samlar på sig sån mängd att man får ta fram motorlyften för att få upp säcken på kärran :).

Tack för tipsen!
 
S
mangen5 skrev:
Att skrapa ur i säck är ju smart. Bara man inte samlar på sig sån mängd att man får ta fram motorlyften för att få upp säcken på kärran :).

Tack för tipsen!
blanda liten mängd? kolla vad du ska putsa/laga uppskatta mängden
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Gör nåt kreativt? "Gjut" en plint med balksko?

Vi har en grund som ska putsas nån gång snart, där trycker vi i div överblivet bruk som fyllnad. Ibland förbereder vi formar och gjuter nån skylthållare eller ljusstake eller fågelbad med rabarberblad som form.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte för att vara taskig....men ifyllnaden mellan stenarna tillhör väl inte det vackraste murningsarbete jag sett. Tror t.o.m det varit bättre utan kladd.....;)
 
oceanis skrev:
Tror t.o.m det varit bättre utan kladd.....
jo hmm... Jag får delvis skylla på tidigare ägare och försvara oss båda med att den som sagt ska putsas... Fråga mig inte varför han använt kullersten här... Mycket kompromisser i en gammal kåk.
oceanis skrev:
Tror t.o.m det varit bättre utan kladd.....;)
men det tyckte mössen också.
 
SBH skrev:
blanda liten mängd? kolla vad du ska putsa/laga uppskatta mängden
Tänkte mest på min förmåga att inte åka till tippen i tid vilket innebär att risken är överhängande att jag samlar på mig många småslattar i säcken under lång tid tills den blir ohanterligt tung :)
 
mangen5 skrev:
Tänkte mest på min förmåga att inte åka till tippen i tid vilket innebär att risken är överhängande att jag samlar på mig många småslattar i säcken under lång tid tills den blir ohanterligt tung :)
Flera säckar med lite i varje brukar lösa ett sådant problem......
 
Använder blåa Ikeapåsar. Blir lagom tunga att lyfta för två. Håller fint om påsarna inte fylls till bredden. Går lätt att tömma på ÅVC. Lyft i ena handtaget, dra det över påsen så innehållet rullar ur påsen.

Lagom stora även för jord, sten, sand, bortbilad betong etc. Transporterade en gång bort ett bortbilat betonggolv i 51 Ikeapåsar till ÅVC (dock inte på samma släplass). En påse brukar hålla för 5-6 lastningar innan ett av handtagen ryker. Men eftersom de kostar 5 kr/st blir det bra ekonomi ändå.
 
  • Gilla
Emil Karlsson
  • Laddar…
På allmänna fyllnadsmassehögen i trädgården hamnar betong, fix, fog, kakelrester etc. Någon dag ska högen bort... Skölj aldrig murbruk ner i avlopp.
 
Göran.W
Jag bara spolar tills det är en grushög på gräsmattan och cementen i blandningen flyter ut över gräsmattan blandat med rikligt med vatten.
 
Göran.W skrev:
Jag bara spolar tills det är en grushög på gräsmattan och cementen i blandningen flyter ut över gräsmattan blandat med rikligt med vatten.
Tar inte gräsmattan stryk av "cementvattnet"? Kan tänka mig att det inte är några problem att exempelvis rengöra verktyg på det sättet. Är dock tveksam till hur bra det är för gräset om man har några kilo överblivet bruk man vill bli av med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.