Vi har en pågående diskussion hemma om det är bäst att odla tomater, gurka och paprika i odlingsbänk eller krukor.
Jag hävdar att det är mycket svårare i krukor jag får det antingen för torrt eller för vått. Jag påstår också att det blir för varmt för rötterna.
Erfarenheter? Åsikter
 
Det är väl bara att köra ett benchmark ;) i sommar?
 
C
Hustrun säger bänk.inte krukor....Jag delar av växthuset med ett litet utrymme vid gavel med en mellan vägg av plast 0. 20 o de 3 andra väggarna är växthusväggarna, i detta utrymme odlas gurka, med sand intill gurkplantsstammen, den får inte stå i vatten utan kupa upp sand...utanför sanden på jorden lägger vi gräsklipp. Blir fantastiska gurkor. I det stora rummet odlas allt annat även detta med gräsklipp som gödsel....Hustrun lyckas mycket bra med allt, tomater, dill ,physalis o, paprika. Allt i bänk, mycket lättare att hålla rätt fuktighet...gjort så i många år o också prövat med krukor o det blir inte lika bra....
 
Har man ingen bänk går det finfint med krukor till tomater, chili och aubergine i alla fall för det odlar jag varje år. ;)
Eller krukor och krukor, använder tiolitershinkar med hål i botten samt ett lager grus längst ner.
 
Vi har bara haft vårt växthus i en säsong men odlade då i krukor. Håller med om att det kan vara lite känsligt med bevattning men vi använde en automatisk droppbevattning för grundvattningen och kompletterade med kanna de dagar det inte räckte till. En gurkplanta och en paprika dränkte vi dock och den hade nog klarat sig om vi haft bänkodling istället med större jordmängd. Kommer dock fortsätta med krukor (hinkar) då det är så mycket flexiblare och smidigare än fasta bänkar! Mycket enklare t.ex. att flytta ut en planta som blivit angripen av något.
 
C
Glömde: Att vi delar av växthuset beror på att gurkorna gillar att duscha och vill ha mycke högre luftfuktighet än det andra..i
 
Den uppenbara volymskillnaden är det som främst skiljer dem åt. Ju större kruka eller bänk desto enklare att reglera vattenmängden. Det är dock en fråga om bekvämlighet snarare än avkastning, ett tag. Med odlingsbänkensvolym så får du en bättre rotutveckling, det blir därtill enklare eftersom bänken är stabil att driva plantorna högt.

Mitt tips är, förutsatt du odlar från frö att du låter de feta bifftomaterna växa upp i bänkar i växthuset emedan de små plommon eller körsbärstomaterna kan stå i krukor mot en varm vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.