Hur ska jag göra för att få bort det mesta av fukten i grunden? En avfuktare skulle vara perfekt men för dyrt, dem ligger ju på ca 30000- 40000kr.Får bli senare kanske.
Jag har tänkt slänga på ca 20 cm:s bädd med singel och sen en plastfilm över. Vad mer kan jag göra? Det finns ganska många ventiler i grunden. Om man ska tillföra värme vad kan man satsa på då? Skulle det inte funka att montera en eller flera fläktar som drar in den varma luften på sommaren?
Tänkte eventuellt dränera runt huset men det får bli nästa år. Vad kan man tänka på där (vid dränering alltså)?
Grunden är på ca 100 m2.

Mvh Jocke
 
Det är just den varma luften på sommaren som innehåller fukten som ställer till det.
På sommaren har du en luftfuktighet som inte är bra för grunden, ibland kan det fungera med en utsugsfläkt. Men jobbet att installera en avfuktare är mkt litet jmf med jobet med singel och plasten (som dock är en bra start).
Priset på en braavfuktare kan dock få nackhåren att resa sig......
 
Du hittar ju avfuktare till en bråkdel av de prisintervall du nämner, köp en billig på byggvaruhuset för några tusenlappar. Detta i kombination med plastffilm och tilltäppta ventiler blir bättre än utan.
 
De billiga fungerar tyvärr inte när temperaturen sjunker,
så det är bara att ta upp stora plånboken.
Dock finns det fler leverantörer än munters & anticimex att välja bland, sök på nätet!
 
Ett bra alternativ är att satsa på en värm grund. dvs.
Ingen ventilering utifrån, 40-50cm makadam, isolering och plast på marken.
Du behöver även isolera väggarna i grunden, minska isoleringen i golvet (beror på hur mycket du har) och ta bort ev plast i golvet.
Med detta sätt kan ev fukt fortsätta uppåt utan att du förlorar värme.
Fuktingheten i grunden blir den samma som resterade delen av huset. Skulle mot förmodan fuktigheten vara för hög (+70%) i grunden har du antagligen för hög luftfuktighet i huset och bör se över ventileringen.

Dräneringen är nog det viktigaste, och ev kan detta vara tillräkligt för att du ska bli av med dina fukt problem.
Mitt råd är att lägg inte pengar på något annat innan du ser vilken effekt dräneringen har.
Använd isodrän eller liknande vid dräneringen.

//Jonas
 
Har själv letat och ringt runt i ämnet. De priser som jag har fått ligger också inom området 35-40kSEK. Dock har det varit med installation (rördragning, igentäckning av ventiler, kabeldragning) och eventuell fungocidbehandling (stavning?). Själva avfuktaren ligger på 15-23 kSEK lite beroende på kapacitet och leverantör. Ett av de företag som jag varit i kontakt med ville inte sälja avfuktaren utan installation, gissa vilken offert som var dyrast.
 
Jag börjar i alla fall med att slänga på lite singel och sen en plastfilm över, så man får bort fukten från marken. Som det är nu så ligger det bara sand där, :-/ blött!

Jocke
 
TN skrev:
De billiga fungerar tyvärr inte när temperaturen sjunker,
så det är bara att ta upp stora plånboken.
Dock finns det fler leverantörer än munters & anticimex att välja bland, sök på nätet!
Men det är väl främst under den varma årstiden som behovet är som störst?
 
Jo förvisso, men inte obefintligt resten av året iheller.

Dock botar ju avfuktaren endast symptomen (tar bort fukten) felet kvarstår, nämligen att fukten kommer dit....
 
;)
Alltså gäller det att göra som i gamla tider, stänga till uteluftsventilerna så den kalla luften inte kommer in. Jag köpte en Woods MDE25 och den arbetar ner till +/- 0 och Du ställer in den fuktighetsgrad Du tolererar, så slår den till så fort denna överstiger detta. Just nu säljs den för 3.990:- vilket jag tycker är en hyfsad summa för att få kontroll på detta. Den har en stor behållare men kan också tömmas direkt via slang till ett avlopp/dräneringsunderlaget.
8)
Helena..
Sverige Stugan
 
vonSassen skrev:
;)
Alltså gäller det att göra som i gamla tider, stänga till uteluftsventilerna så den kalla luften inte kommer in. Jag köpte en Woods MDE25 och den arbetar ner till +/- 0 och Du ställer in den fuktighetsgrad Du tolererar, så slår den till så fort denna överstiger detta. Just nu säljs den för 3.990:- vilket jag tycker är en hyfsad summa för att få kontroll på detta. Den har en stor behållare men kan också tömmas direkt via slang till ett avlopp/dräneringsunderlaget.
8)
Helena..
Sverige Stugan
Ok. Så du vet att det funkar? Hur stort område klarar den av? Min grund är ca 100 m2.

Mvh Jocke
 
Den funkade i huset under vintern och när det var kallare så hade jag en värmefläkt så den kunde slå till när fukten översteg 35 RF. Kommande vinter ställer jag ner den i grunden tillsammans med en fläkt med termostat för att vara säker.
:)

Den jobbar med max 230 kvadratmeter (förstås) och har automatisk avslagning när tanken är full, såvida man inte använder slang till ett avlopp eller en brunn.
Den finns på Dala Hemtjänst
www.hemmabutikerna.com


Helena
 
Jag instämmer men nybyggaren, problem med fukt i torpargrunden har du troligt vis inte på vintern.
Det är vår, sommar när du får in varm luft i den kalla grunden som är problemet, då funkar säkert denna avfuktare utmärkt.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.