Ja, välkommen till forumet, såg inte att du var ny.Man kan bli frustrerad över sånt här men ska man hänga ut någon på ett öppet forum så ska man ha torrt på fötterna och kunna gällande bestämmelser oavsett om man har studerat forumet eller inte, hör till vanlig allmänbildning.För att vara krass kunde du som många innan mig sagt lätt ha upptäck detta innan köp och det finns inget som hänger ihop med hur han är som företagare (säkert kass men det hör inte hit). Om du köper något begagnat så köper du i befintligt skick, man kan inte begära att en husägare ska kunna allt om värmepannor heller men det hör inte heller hit.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Huset är byggt med blåbetong så radonhalten ligger lite över det normala och det har gjorts mätningar år 2003 där värden låg under gällande tillåtna värden och ett nytt mätvärden gjordes år 2007 med värden som låg något över tillåtna värden. Då han sålde huset genom mäklaren så undanhölls dessa värden för mäklaren och först då jag kontaktade kommunen kom detta till min kännedom och man kan tycka vad som helst men det verkar inte seriöst.
 
Oavsett är det heltokigt att hänga ut en person med fullständiga personuppgifter och anklaga densamma för att vara en usel företagare när det inte är detta som det handlar om utan fortfarande som flertalet redan nämnt du själv som köpare som har undersökningsplikt om du köper en fastighet...

Det har som sagt inte med att göra hur han är som företagare !
 
Fortfarande har säljaren inte gjort något fel. Köparen skall själv eller med hjälp av sakkunnig undersöka husets skick! Om det är byggt med blåbetong så upptäcks det vid en besiktning och eftersom protokoll fanns hos kommunen så var det lätt för köparen att få se dem.
Att inte som en öppen bok berätta vad det är för kända och för säljaren okända fel kan kanske anses som oseriöst, men knappast något som är olagligt och absolut inte något som ger dig rätten att hänga ut säljaren och hans företag på ett forum.
 
MajaLasse skrev:
Huset är byggt med blåbetong så radonhalten ligger lite över det normala och det har gjorts mätningar år 2003 där värden låg under gällande tillåtna värden och ett nytt mätvärden gjordes år 2007 med värden som låg något över tillåtna värden. Då han sålde huset genom mäklaren så undanhölls dessa värden för mäklaren och först då jag kontaktade kommunen kom detta till min kännedom och man kan tycka vad som helst men det verkar inte seriöst.
Men det kan ju finnas massor med rimliga förklaringar på det. Antag att han vidtagit åtgärder mot radon efter senaste mätningen. Även om åtgärderna visar sig vara otillräckliga så är ju mätningar som gjorts före åtgärden ianktuella och missvisande.
 
En mer trolig förklaring är att radongränsvärdet sänktes från 400 till 200 Bq/m3 luft 2004
 
  • Gilla
Fein
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.