Jag vill kakla kring gaskylen på sommarstugan och undrar vilken typ av underlag som man ska ha. Jag tänkte använda nån träskiva men när jag berättade det på jobbet så påstog alla "experter" att skivan kommer att röra sig så mycket av variationerna i luftfuktigheten att kaklena lossnar efter ett tag. Stugan står helt ouppvärmd på vintern...

Det bästa material med tanke på rörelser i "fuktig" miljö är väl gipsskivan? Fast gips och fukt gör sig ju inte heller så bra ihop. Kankse nån sorts våtrumsgips eller nått annat?

Vad tror ni om detta?
Funkar det med vanligt kakel eller måste det vara nån sorts utomhus kakel? Det blir ju innomhus under tak och annars ochså "tort".

:)
 
jakim skrev:
Jag vill kakla kring gaskylen på sommarstugan och undrar vilken typ av underlag som man ska ha. Jag tänkte använda nån träskiva men när jag berättade det på jobbet så påstog alla "experter" att skivan kommer att röra sig så mycket av variationerna i luftfuktigheten att kaklena lossnar efter ett tag. Stugan står helt ouppvärmd på vintern...

Det bästa material med tanke på rörelser i "fuktig" miljö är väl gipsskivan? Fast gips och fukt gör sig ju inte heller så bra ihop. Kankse nån sorts våtrumsgips eller nått annat?

Vad tror ni om detta?
Funkar det med vanligt kakel eller måste det vara nån sorts utomhus kakel? Det blir ju innomhus under tak och annars ochså "tort".

:)

Varför skulle inte gipsskiva funka ?
Det är det som används för våtrrumsinstallationer vanligtvis. 2x13 mm tjockt brukar rekommenderar för att får det styvt nog för kakel.

/K
 
klaskarlsson skrev:
Varför skulle inte gipsskiva funka ?
Det är det som används för våtrrumsinstallationer vanligtvis. 2x13 mm tjockt brukar rekommenderar för att får det styvt nog för kakel.

/K
Gipsskiva blir det mao. :)

Duger det med vanlig eller måste det vara våtrumsvarianten?
 
  • Gilla
maskan
  • Laddar…
jakim skrev:
Gipsskiva blir det mao. :)

Duger det med vanlig eller måste det vara våtrumsvarianten?

Våtrumsvarianten fanns inte när jag gjorde iordning min toa, men det beror väl på priset ?

Enligt Gyproc så är deras våtrumsvariant lite styvare och mer fuktresistent pga härdad kärna. Dock skulle jag tro att en vanlig funkar lika bra egentligen. Regeln med 2x13mm baseras på vanliga gipsskivor för våtrumsbyggnationer, sen finns det regler för regelverket också (vitsitgt :)) när det gäller golv, men om du kaklar väggar så är cc600 tillräckligt.

 
När jag reglar å bygger för badrum brukar jag göra så här, reglar 45cc+ dubbla gips altenativt reglar 60cc osb +gips
 
Mikael_L
Gips ska fungera fint.
Våtrumsgips, tja.. jag skulle kanske välja det, om prisskillnaden var ganska liten. mao jag tror inte det behövs, men inte skadar heller, typ.

Lite generaliserande ska ni antingen sätta reglar på cc60 och sen dubbel gips, dvs 2x13mm. Eller reglar cc30 och enkel gips. Annrs är det risk att fogarna spricker pga väggens (gipsskivans) rörelser.
Givetvis är det valfritt att använda t.ex. cc30 + dubbel gips, men inte nödvändigt alltså.

Patrik71, vilken storlek är det på gipsskivorna när du sätter CC45?
Jag får det till att skivan ska vara 135 cm bred för att skarvarna ska komma rätt. Eller menar du CC40 ? då funkar det ju bra.

//ML
 
Mikael_L
Ähh, kom precis ihåg att det finns ju 90 cm gipsskivor också, det måste vara sådana som Patrik71 använder... :surprised:
 
K
I badrum skall man ,enligt tillverkarens, anvisning använda våtrumsgips... Risken finns annars att man får problem om nåt händer om man inte följer anvisningar och rekommendationer.
 
ktm250 skrev:
I badrum skall man ,enligt tillverkarens, anvisning använda våtrumsgips... Risken finns annars att man får problem om nåt händer om man inte följer anvisningar och rekommendationer.
Tillverkarens ja - men i byggreglerna för våtrum står inte nogåt sånt specifierat, utan där står icke-organiskt material (eller "dött" material)- och sedan även en rekommendation om hur tjockt det kan vara om man tex använder gipsplattor.

I den jag läste för 3 år sen stod inte att det fanns något speciellt gips - och det fanns kanske inte då heller.
I princip ser jag inte varför våtrumsgips skulle vara så mycket bättre - fuktspärren skall ju hålla ute fukten. Får man väl in fukt i gipset så är det ju ändå felgjort och man bör byta ut skivorna, även om de är mer fukttröga !?

/K
 
Våtrumsgipsen ska framför allt stå emot den byggfukt som uppkommer vid badrumsbyggen bättre, t.ex. vid flytspackling/ gjutning av golv innan väggarna är färdigisolerade.
 
klaskarlsson skrev:
Tillverkarens ja - men i byggreglerna för våtrum står inte nogåt sånt specifierat, utan där står icke-organiskt material (eller "dött" material)- och sedan även en rekommendation om hur tjockt det kan vara om man tex använder gipsplattor.
BKR hänvisar till tillverkarens rekommendationer.
Sen finns det en del som inte står i branschreglerna -t.ex. max spännvidd på bjälklag, reglars/ bjälkars dimension och virkets kvalitet. Man är inte "home free" bara för att man gör precis som det står i reglerna, om man inte har koll på förutsättningarna förstås.
 
Det är lite olika bud hör jag men eftersom gipset inte ska vara i nått våtrum utan torrt i en oupvärmd sommarstuga så tolkar jag svaren som att det räcker med vanlig gips men att det är ganska noga med att regla tillräkligt för att inte skivorna ska röra sig så kaklet lossar.

Rätt ?

:)
 
Patrik71 skrev:
När jag reglar å bygger för badrum brukar jag göra så här, reglar 45cc+ dubbla gips altenativt reglar 60cc  osb +gips

Nu måste jag ställa en nybörjarfråga, vad är OSB för något?
 
K
Det är en träskiva liknande plywood.
 
ACME skrev:
Våtrumsgipsen ska framför allt stå emot den byggfukt som uppkommer vid badrumsbyggen bättre, t.ex. vid flytspackling/ gjutning av golv innan väggarna är färdigisolerade.
Tack!
Där fick jag ett braargument FÖR våtrumsgips då.

Annars ser jag som sagt inte någon större fördel jämfört med vanligt gips som verkar funka finfint...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.