Går i tankarna om att flytta tvättstugan till pannrummet så att vi frigör det rummet som vi har tvättmaskinen osv i just nu och kan då bygga tex en bastu där med duschhörna.

Idagsläget har vi en luft/vatten pump men hur blir det om vi byter till en pelletspanna.
Tänker på värmen som genereras i rummet hur maskinerna tåler det, Ska även nämna att det kommer stå en torktumlare där.

Tack för tips & råd!
 
Inget trevligt att tvätta kläder i pannrum, jag kör med en hyfsat modern pelletspanna och dammigt blir det när man sotar pannan. Jag skulle inte ha gjort så.
 
Då kanske man ska skippa det.
Samt ett pelletsförråd kanske kommer ta upp större delen av rummet ändå :(
 
Hej!

Vi ska göra samma sak (nästan). Vi har idag en konverterad oljepanna som eldar pellets som vi ska byta ut mot en luft/vatten. Sedan göra om rummet till tvättstuga. Jag håller med om att det är tokigt att ha det i samma rum. Även om man skaffar en modern pelletsbrännare så ska det sotas. Om det blir säckar så kommer de att damma rätt bra när de töms ner i behållaren.

Och som du säger, det kommer att ta upp plats. Vårt pannrum är på 14m2 och en månadstank plus 2-3 pallar pellets tar upp det mesta av utrymmet.

Nyfiken fråga men varför ska ni gå från luft/vatten till pellets?

mvh
Tobias
 
Det blir antagligen att vi kommer att komplettera nuvarande VP med pellets istället för att bara köra pellets så har man möjlighet att välja vad man vill värma med.
 
Vi har tvättmaskin och torktumlare i pannrum med pelletspanna och litet förråd som fylls med småsäckar. Det fungerar bra. Täcker över maskinerna med ett gammalt lakan då jag ska sota.
 
Inte att rekommendera, det blir alltid lite rök som tar sig ut och med tiden lägger som som ett skikt på ytorna i ett pannrum som eldas med fasta bränslen. Torktumlaren tar ju också luften från pannrummet till torkning.
Men visst kan man göra det som en nödlösning om det inte finns andra alternativ.
 
A
Jag håller med
Alla ytor är betydligt smutsigare i pannrummet än någon annan stans
Får torka alla ytor torklinor mm. innan man kan lägga ifrån sig tvätten osv
Tvättkorgar tvättmedelspaket ja allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.