Skruvade i centralen (Fibox IP65) i maskinhallen idag, och när jobbet var klart och centralen ihopskruvad igen lade jag märke till vattendroppar på kablaget under centralen.

Det måste alltså ha droppat vatten ur centralen när jag öppnade den.

Jag visste på förhand att detta kan förekomma och hade isolerat centralen från stenväggen med både formplyfa och minerit. Dessutom finns det en liten luftspalt bakom.

Nåväl, kondenserar gör det tydligen i alla fall, och frågan är nu hur man ventilerar burken på ett klokt sätt.

Finns det någon form av ventilationspluggar man kan sätta i hålen för förskruvningarna eller gör man på något annat vis? Jag vill helst inte ha öppna hål för då kommer det in allehanda småkryp.
 
Det där är ett känt fenomen. Jag har inte personlig erfarenhet av just elcentral. Men jag har varit med om annan utrustning med hög IP klass där det samlats så mycket kondens att det till slut blev kortslutning. vattnet stod 5cm högt i lådan.

Den satt väldigt utsatt för sol i ett halvtropiskt klimat.

Det som händer är att när det blir varmt så stiger trycket inne i lådan, luft pressas då ut förbi packningarna. När det sedan svalnar igen så sugs fuktig luft in i lådan, det blir ännu svalare på natten och fukten kondenserar. När lådan värms upp igen nästa dag, så pressas luft ut innan den hinner ta åt sig fukt från kondensdropparna, ny fuktig luft sugs in osv.

Såvitt jag vet kan man i princip inte undå detta utan dräneringshål.
 
Det du ska göra är att ta upp ett eller två dräneringshål, kvarstår problemet inne i boxen kan man koppla in en eller en par dm självbegränsande värmekabel.
 
Ok, jag får borra några små hål. Riktigt små så inte spindlarna kryper in.

Tack!
 
Ja, kondens i helt täta inkapslingar är ett problem. Speciellt i tropiska områden. Har en del erfarenhet av detta genom jobbet. Små hål i botten gör att ev kondens som samlas där kan komma ut. Det finns speciella Gore-tex membran, men de kräver att det finns något som alstrar värme inne i inkapslingen för att fungera optimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.