R
Hej,
Har ett hus från 90-talet med från början helt svarta betongpannor. Jag har inspekterat läkt och papp som ser ut som ny. Förra året sprutade jag på en motsvarighet till "grön fri" på taket och nu är det i princip helt rent från lav och mossa (hade inte så mkt från början i och för sig). Det översta lagret på pannorna ser ut som det är helt borta och jag tänker att när det regnar så kan det inte ta lång tid innan pannan suger åt sig massa regnvatten och tillslut rinner de väl igenom pannan och ner på pappen eftersom inte pannan stöter bort regnvatten längre, eller??
Sökte lite på nätet och fann endel produkter som är till för att just impregnera betongpannor på nytt och som kan ge upp emot 10 års skydd. De lär ju kosta ett par tusen tänker jag, har jag igen detta?
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta har ju tidigare debatterats i din tråd nedan

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/227754-mala-om-betongpannor.html#post1911313

Det är ju inte gratis att byta takapannorna. Arbetet/Nya takpannor/troligen nya läkt/borttransport av gamla mm

Dom pannorna som finns på bilden kommer att fungera i mååånga år till. Det är väl närmast en estetisk fråga om man vill ha ett blackigt tak.

Dessutom; en ytbehandling förkortar ju inte precis livslängden ;)
 
Redigerat:
R
Jag har dock hört att endel får problem med färgen och att den flagnar, därför tänkte jag om det skulle räcka med att impregnera taket. Jag får ingen estetisk fördel med detta men ändå ett tak som lever längre. Jag tittade på följande produkt:
http://www.picakemi.se/images/content/pdf/Impregnering/pbpica_dricote_522.pdf
Jag antar att de är någon form av silikon i vätskeform man penslar/rollar pannorna med. Tänker jag fel om de här med vatten som tränger igenom pannan vid ett längre regnväder? Ger denna produkt någon fördel alls eller ska man bara strunta i det och hålla taket rent med "Grön Fri"?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Pannorna är ganska vattentäta, när jag bytte mina pannor som såg ut som dina var det inga tecken på att vatten skulle gått igenom dom.
 
R
hmm ok.
 
R
nån mer som vet nått om detta?
 
R
Okej. Jag snackade med en firma som håller på med att spruta tak med "grön fri". Han sa att de slutat med att måla tak för de blev i princip lika dyrt som att byta till nya pannor.
Han sa också att grön fri innehåller medel som går ner i själva pannan och som ligger kvar där i 4-5 år och detta medel gör de svårt för mossa att få fäste.
Att impregnera taket kan vara bra sa han men risken är samtidigt att man gör pannan för tät och det luftar inte mot pappen lika bra. Så just nu lutar de mot att spraya taket med grön fri och sen kanske måla med takpannelasyr från hagmann?
 
R
nån med mer erfarenhet?
 
Takpannelasyr, TPL, kan du nog glömma bort. Pratade med en representant ifrån dem på Nordbyggmässan i förra veckan och enligt honom så kommer de att sluta med TPL som tydligen inte fungerade så bra på Zandapannor. De visade en ny färg som liknar danska sionister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.