Hej hej,

Håller på att ta in lite offerter på uterum och det är spridda skurar om vad som rekommenderas i uvärde på glas, kanalplast takets tjocklek och golvisolering.

Så om du har ett uterum som du värmer upp ibland eller ständigt på vintern, hur bra isolering har du och upplever du att det är tillräckligt?

/Mvh Luvan
 
Vi håller också på med vårt uterum, skickade in bygglovet igår.

Har jämfört lite olika glaspartier och fick fram följande:

Det billigaste partier vi hittade kostade 4000:- med u-värde 5,7 som var 225*200 cm
Det bäst isolerade vi hittade kostade 36.000:- med u värde 1,1 som var 270*200
Det som vi tyckte var prisvärdast var det näst bäst isolerade med u-värde 1,6 som kostade 8000:- för 240*200.

Så gjorde vi med glaset, man kan värma upp rummet kanska mycket för dom pengarna som skiljer mellan det vi vald och det med bäst u-värde och dessa priserna gällde för parti och vi skulle ha 3 st vilket hade varit ca 80.000:- dyrare om vi valt det bästa.

Väggarna är inte bestämda än men blir nog 120*45 tror jag. Golvet blir ca 200mm.
 
Ja nu på vårkanten är vi många som håller på med uterum, så även jag.
Resonerade precis som huggan, man kan värma väldigt mycket för de extra pengar som bästa U-värde kostar. Vi kommer att köra på U-värde 1,6 på fönster/dörr partier och 1,1 på taket, 145x45 i vägg och 170 i golv.

Med detta upplägg bör man kunna hålla det varmt utan problem vi enstaka tillfällen även på vintern.

Tanken med vårt uterum är att man ska kunna använda det från typ mars till november med hjälp av lite värme.
 
Mmm sant, man måste ju väga in priset i bilden. Men närmare nånstans runt 1.6 känns rimligt för glasen tycker jag.
Vi har en vikvägg bakom uteplatsen in till vardagsrummet, så den vill man ju gärna ha öppen så mycket som det går.
Och även kunna använda uterummet mitt i vintern med lite uppvärmning.

Eftersom man inte har några uterums erfarenheter så vore det guld värt att höra vad ni som redan har ett uterum tycker om eran isolering, ångrar ni er att ni inte tog bättre isolering eller klarar man sig på mindre än vad man tror?

/Mvh Luvan
 
MB77 hur varmt har ni när solen står och värmer? Vi kommer köra med plåttak för att det inte ska vara så mycket värme plu att vi ska ha balkong ovanpå uterummet.
 
huggan skrev:
Vi håller också på med vårt uterum, skickade in bygglovet igår.

Har jämfört lite olika glaspartier och fick fram följande:

Det billigaste partier vi hittade kostade 4000:- med u-värde 5,7 som var 225*200 cm
Det bäst isolerade vi hittade kostade 36.000:- med u värde 1,1 som var 270*200
Det som vi tyckte var prisvärdast var det näst bäst isolerade med u-värde 1,6 som kostade 8000:- för 240*200.
Håller också på och bygger uterum och pratade med en glasmästare för en liten stund sedan om vilka mått ect glasen ska vara. Han pratade om 1 glas, 1 glas med isolerglas samt 2 glasfönster....

Vilka är 1-glas respektive 2-glas (3-glas?) i det du nämnde ovan?
 
huggan skrev:
MB77 hur varmt har ni när solen står och värmer?
Uterummet är ännu inte klart, har precis makerat ut var plintarna ska vara och lagt beställning på limträ.
 
Alla glas var säkerhetsglas.

Det billigaste var 1-glas 5mm.
Det dyraste var 2-glas 4mm + argongas 16mm
Det vi valde som prisvärdast var 2-glas 4mm + argongas 9mm

Sen skiljer det mycket på profilen på det dyraste och mittenalternativet för att minimera köldbryggor så ni inte tror att dom tar 28.000.- extra för 7mm argongas till.

Detta är från Willabs sortiment som var billigare när jag jämförde än Skånska byggvaror. Plus att Skånska inte skrev ut vilka u-värden deras partier hade.
 
Jag blev klar i höstas med vårt uterum. Har partier wg 62 från willab. U-värde 1,6 har jag för mig. Gjuten platta med 200 isolering. Tak med pannor och 145 isolering.
Vi satt ute både jul och nyårsafton med enbart en liten värmefläkt som värmekälla.
Nu i mars har vi haft över 25 grader klara soliga dagar. Helt klart nöjd med isoleringen.
Nu har vi uterummet i söderläge och bor i södra delen av landet och det spelar ju en viss roll.
Kan även rekommendera riktigt panntak. Lite mer jobb och kräver lite kraftigare balkar men i övrigt bara fördelar.
 
Lillgus skrev:
Jag blev klar i höstas med vårt uterum. Har partier wg 62 från willab.
Tack för ett bra svar :)
Det var liknande som jag tänkt fast med kanalplast tak eftersom jag vill få in mer ljus på kvällarna.
Håller på att diskutera priset för de partier jag vill ha, jag siktar på runt 1,6 jag med. Känns som en lämplig nivå att lägga sig på.

De senaste stället jag pratade med ville använda sig av Jordankare istället för plintar, vilket låter helt ok. Men de räknade med att det skulle räcka med 4 st ankare, vilket jag tyckte lät snålt på runt 16-17 kvm, men det kanske räcker förhoppningsvis :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.