ArneTW
hur ser du på att råsponten torkar och det uppstår glipor?

jag tror inte jag behöver vara orolig för fukt framöver... det är snustorrt överallt i grunden och dammar som tusan av allt man tar i...

MEN ska kanske in med en krypgrundsavfuktare ändå för att vara på säkra sidan vad gäller att hussvampen inte ska börja växa igen...
 
thestrut skrev:
Tack alla för bra svar!

Nu är tanken att använda fibercementskivor a la byggmax,
Regla efter halva skivans bredd,
Då stämmer "nästan" halva isoleringsskivans bredd med.
Fibercement 550, isolering 565
Det låter bra i teorin men sen när du ska bygga golvet så fungerar inte cc måttet för dina golvskivor. Alla skivor är ju baserade på cc 30, 60 alt 45 o 90
 
oceanis skrev:
Det låter bra i teorin men sen när du ska bygga golvet så fungerar inte cc måttet för dina golvskivor. Alla skivor är ju baserade på cc 30, 60 alt 45 o 90
glespanel passar nog? :)

men tack för omtanken! kanonbra att man får hjälp att tänka här INNAN man påbörjar något..
hade nog blivit rätt less om jag reglat upp och sedan skulle börja skruva golvspån tex...och det inte passat...
 
ImageUploadedByByggahus.se1395298729.334957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1395298747.480986.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ska det bli nytt golv:)
Ska gräva ut en hel del...
Men det finns ett par stooora stenar under bärande timret.. Blir knepigt att regla kring dessa så jag funderar på att gjuta nya plintar och helt enkelt ta bort stenarna.. Det blir dessutom rymligare i krypgrunden..

Hade tyvärr ingen bra bild på just stenarna.. Ska fixa det
 
Om man kör på oljehärdade masonitskivor (t=6mm). Lägger man dom kloss an varandra eller läggar man med överlapp?

Kloss an känns som det kan bli typ glipor/spänningar beroende på temperatur/fukt och med överlapp blir det liksom alltid 6mm glipa vid kanten.

Ser även att det finns blindbottenskivor i Plywood t=9mm, vad är vinsten med dom jämfört med masoniten?
 
thestrut skrev:
ArneTW
hur ser du på att råsponten torkar och det uppstår glipor?

jag tror inte jag behöver vara orolig för fukt framöver... det är snustorrt överallt i grunden och dammar som tusan av allt man tar i...

MEN ska kanske in med en krypgrundsavfuktare ändå för att vara på säkra sidan vad gäller att hussvampen inte ska börja växa igen...
För torrt, man kan ju börja med att se till att råsponten är relativt torr när man lägger in den då kommer den ju inte heller att krympa sedan tar ju sponten i sig upp mycket krympning innan det börjar glipa och om man även lagt vindskyddspapper ovanpå råsponten så har jag svårt att se något problem med glipor.

Nya välisolerade torpargrunder kan vara lite problematiska fuktmässigt så det är värt att fundera en extra gång hur luften/fukten transporteras under året....

/ATW
 
Golvspånskivorna behöver man inte skarva på regel! Så dela skivan på mitten är inga problem. Den oljehärdade masoniten stöts bara ihop med varandra och ej överlapp. Blir det nån glipa kan man dra T Flex tejp i skarven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.