4 133 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Invändig tilläggsisolering av oisolerad murad garagevägg
Hej!
Jag undrar hur man lämpligast (och lättast) tilläggsisolerar en oisolerad murad yttervägg på insidan.
Jag har fått rekommendation att mura på insidan men det blir en väldigt tjock vägg då. Jag skulle föredra mineralull men det förutsätter ju en lösning med luftspalt som hanterar eventuell fuktbildning.
Det är väl inte helt enkelt att skapa luftspalt invändigt.... eller?
Jag har bara 10 cm mineralull i resten av huset så jag känner att garaget behöver egentligen inte vara mer välisolerat en övriga huset. Finns det någon generell skiss i genomskärning att utgå ifrån tro?
Tacksam för alla råd
Nisse-Nisse, Halland
Jag undrar hur man lämpligast (och lättast) tilläggsisolerar en oisolerad murad yttervägg på insidan.
Jag har fått rekommendation att mura på insidan men det blir en väldigt tjock vägg då. Jag skulle föredra mineralull men det förutsätter ju en lösning med luftspalt som hanterar eventuell fuktbildning.
Det är väl inte helt enkelt att skapa luftspalt invändigt.... eller?
Jag har bara 10 cm mineralull i resten av huset så jag känner att garaget behöver egentligen inte vara mer välisolerat en övriga huset. Finns det någon generell skiss i genomskärning att utgå ifrån tro?
Tacksam för alla råd
Nisse-Nisse, Halland
Hej,
Kanske kan en isolerskiva typ Ytong Multipor vara ett förslag?
Kanske kan en isolerskiva typ Ytong Multipor vara ett förslag?
Hej! Tack för ditt svar! Det ser ju intressant ut. Frågan är om en sådan innervägg tål upphängning av hyllor etc. Mvh/ Nisse-Nisse
Inne i huset har jag skruvat reglar genom 30-100mm cellplast.
Tegel och siporex utifrån innan
Sen isolerat mellan reglarna med stenull.
TROR det har fungerat bra men har givetvis inte rivit ner och sett efter.
Var tvungen att göra nånting för väggarna är som egna kylskåp här på vintern....
Tegel och siporex utifrån innan
Sen isolerat mellan reglarna med stenull.
TROR det har fungerat bra men har givetvis inte rivit ner och sett efter.
Var tvungen att göra nånting för väggarna är som egna kylskåp här på vintern....
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Ytong Multipor måste tydligen putsas innan målning. Jag misstänker att de är för mjuka för att utgöra ytskikt.