Hej letar efter en överfräs till min hobbyverkstad.Vad jag är ute efter är ingen handöverfräs, det har jag redan.
Jag har hittat en liten bänkmodell i usa men den verkar inte finnas längre till försäljning.Kolla bif bild.
Är det nån som vet om det finns liknande överfräsar i samma smidiga format.Vill inte ha nån 400 kilos maskin i källarn..Vanlig bordsfräs med maskin under bordet är INTE intressant.Det är just överfräs som jag behöver
Alla tips och förslag tas tacksamt emot.
Vh Simon
uploadfromtaptalk1393595101106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.amazon.com/Shop-Fox-W1736-Overarm-Router/dp/B001R23T7G/ref=pd_cp_hi_0
 
Har inte sett någon i Sverige, men när man söker på "Overarm Router", så får man väldigt många varianter. Det som slår mig är att det borde vara "enkelt" att bygga en själv, man måste ju givetvis ha fräsen och då en mindre modell precis som på din bild..

Hittade en som byggt en i trä och satte den på pelarborren.. Det är ju en väg kanske..
pin-router1_zpsc8e8ccf7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bra svar!
Jag har funderat över att bygga själv och varit inne på att använda en pelarborr.
Men har kört lite fast i hur jag skall gå till väga.
Verkar vara en hyfsat stabil lösning enl bilden du skickade med.
Jag har en gammal jonsered vertikalfräs som inte är i fullt fungerande skick som jag funderar på att bygga om.
På fräsen finns en "överarm" som egentligen är ett fäste för matarverk, men som skulle kunna fungera som fräsfäste med lite ombyggnad.
Skulle vilja ha en upp och nedgångsfunktion på fräsen med . helst pneumatiskt.
Håller på att kolla geidrar typ laxstjärt eller liknande för att få en stabil gång.
Funderar vidare,,,,,,,,,,,,,
 
bax skrev:
Kan det här vara nåt att bygga vidare från?
[länk]

Jag tror inte matarverksstativet är stabilt nog att hålla en fräsmotor, det flexar för mycket.
Då tror jag hellre du skulle få tag på nån bänkpelarborrmaskin att ställa på fräsbordet.

Man ser ju luftdrivna borrenheter ute på Blocket ibland, kan det vara nåt att bygga på?
Jag tror att pelarborren kan vara bra att bygga vidare ifrån, är ju utmärkt för att sänka en överfräs, har precis samma funktion på min elu överfräs.

templar: vad bygger du för någonting?
 
Ska kolla vidare på pelarborrar , tack för fina tips.
Daniel: jag bygger musikinstrument. Elbasar främst.
Har haft paus i byggandet en längre tid , men har börjat att ta upp det igen.
Har du bilder på din överfräs?
Är det egen konstruktion?
 
Vilka är fördelarna med en överfräs jämfört med en "vanlig" vertikalfräs?
Kör man på frihand och "gröper ur" och vill se samtidigt, eller?
 
Beror nog på vad för fräsjobb som skall göras.
En vertikalfräs fungerar alldeles utmärkt vid kant och profilfräsning och många andra jobb.
För min del är överfräsen bättre då jag jobbar med en del mallfräsning.Jag gillar att jag ser hela tiden vad och hur jag fräser.jag kan låta ämnet ligga kvar på bordet och göra en djupjustering och sen sänka ner fräsen.Smidigare att jobba helt enkelt.
 
P
templar skrev:
Hej letar efter en överfräs till min hobbyverkstad.
Den här verkar passa dina behov: Proxxon mikrofräs
 
Här finns ju lite fräsmotorer och andra tillbehör för att bygga CNC fräsar: http://www.cnc-plus.de/Spindles---Accessories/
Det borde gå att fixa till en fast överfräs med delar därifrån.

Men antagligen blir det billigare att köpa en "fixed base fräs" och bygga själv i trä som på din bild. Det behöver ju inte vara "fixed base" heller, det är ju bara att ta en standardfräs och sänka ner den i botten så kan man fästa den med hjälp av hålen för sulan.
 
Ringde direkt men den var såld.Hade vart perfekt. Superbra tips!!
 
Ja, den gav de ju nästan bort, synd att du inte hann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.