Har en gammal lada som vedbod, den har alltid fungerat som det och jag har inga planer att ändra på det inom snar framtid.
Däremot förbättra..

Taket är tätt, plåttak.
Väggarna har rejält med ventilation så det tycker jag räcker.
Däremot golvet funderar jag över, tidigare ägare hade lastpallar på en del av golvet och vissa delar utan så veden låg direkt på golvet.

Lastpallslösningen kan jag tänka mig är bra, att veden kommer upp en bit och luften kommer även underifrån.

De flesta pallarna som är kvar är slitna och trasiga, gör inte så mycket nytta.


Hur ska jag göra?
Försöka få tag i nya pallar, men isåfall blir det många, ganska stor lada.

Eller ska man bygga nån slags konstruktion, isåfall hur och i vilket material!
Det behöver inte gå att stapla veden, vi kör in den med band och den får ligga som den ligger.
 
D09
Pallar är nog den smidigaste lösningen. kanske om man bottnar med dränerande grus så pallarna inte ligger direkt på jord.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Palla upp ett bjälklag av enklare konstruktion och smäll på råspont med lite mellanrum så att luften kan cirkulera underifrån. Finns nog många lösningar, men man ska nog inte glömma bort att det är en vedbod.
 
Bäst är nog pallar ändå, gör man en mer fast lösning med ventilation blir det svårt att få bort bark och bös som trillar ner mellan springorna.
Med lösa pallar är det "bara" att lyfta bort dom och göra rent...
 
Tänkte nästan bygga lösa sektioner, "pallstuk" men längre som täcker hela bredden.
Men man ska kunna ta bort dom eftersom man tar bort veden.

Ska man använda tryckimpregnerat virke?
Eller är det bara en onödig kostnad?
 
Pallar. Helt klart! De tål vikten av tung ved, luftar och får att plocka bort. Prata med något företag som har en drös ståendes. Alla är det inte pant på och de blir glada att bli av med dem.
 
Jag la gamla trädgårdsplattor under hörnen så att dom inte stod direkt i fukten. Vill man, kan man lägga papp under också, men dom billiga engångspallarna brukar behöva bytas oavsett regelbundet.
 
kolla med folk som köper pellets om du kan få överblivna pallar...
jag är jätteglad att morsan köper pellets, där får man en del pallar att ställa på vebodsgolvet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.