Jag har precis köpt ett radhus 2 plan med källare (suteräng). Huset är byggt 1974 och det står i prospektet att det är lättbetong. Jag frågade mäklaren om det var sånt lättbetong det kunde vara radon i eftersom jag läst att de inte slutade bryta på radonmarker förrän runt 1975. Mäklaren sa då att det var tidigare de slutade bryta på radonmarker runt 1972-73. Men det var inget problem för huset var inte ens byggt med sådant material. Sedan sa han att det absolut inte finns radon där och att det aldrig varit ett problem i dessa hus. Jag van budgivningen och när vi skrev kontrakt nämnde jag att jag ville ha en radonklausul ifall det fanns radon. Mäklaren och säljaren sa båda att det inte fanns radon och säljaren gick med på att skriva in att de stod för kostnaderna om det fanns förhöjda värden och att en snabbmätning skulle göras.
Nu visar det sig att det är 720 i radonvärde i gillestugan och att det är radonhaltig lättbetong i innerväggarna i källaren. Radonet kommer både från väggar och från marken. Radonkonsulten sa att ca 150 kom från väggarna.
Jag känner mig lurad. Visst säljarna ska stå för kostnaderna att åtgärda så att värdet kommer under 200, men jag har nu köpt ett hus som består av blå lättbetong med radon i. Jag ville inte ha ett sådant hus utan hoppat över andra hus för att det kunde vara så. Markradon är däremot lite anorlunda. Jag anser nämligen att ett hus med radon i väggarna har ett betydligt mindre värde än om det bara funnits markradon. Har jag fel? Och kan jag häva köpet eftersom jag fått fel uppgifter från mäklaren även när jag ifrågasatte hans uppgifter. Om jag inte kan häva köpet kan jag få ner köpekillingen eller kan jag få något från den försäkringen som mäklare oftast har?
Någon som vet. Jag ska träffa säljaren och mäklaren om någon dag och diskutera så jag behöver snabb hjälp. Jag är helt förstörd. Betalade 2 miljoner för radhuset och det hade jag inte gjort om han sagt att det kunde finnas radon i väggarna.
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
 
Häv köpet! Dolt fel! Du har ju rätten på din sida som jag ser det. Om mäklaren inte inser det så går du till advokat. Du har gjort allting rätt som jag kan utläsa ur din text.

Har du erlagt den slutgiltiga köpeskillingen? Egentligen spelar det ingen roll men det är lättare att sätta press på både mäklare och säljare om du ej reglerat skulden.

Markradon kan ventlileras bort så att den ej påverkar din hälsa. Värre är ju med väggarna.
 
Tack för ett snabbt svar. Jag hoppas jag har rätten på min sida.....
Troligen kan jag inte hävda dolt fel eftersom det står lättbetong på beskrivningen och radon (vad jag har hört) kan inte hänvisas som dolt fel.
Har inte betalat hela köpesumman ännu. Vi ska träffas om tillägsavtal först, troligen torsdag el fredag.
Jag tar gärna emot fler svar och förslag på vad jag kan göra. Är lite desperat om det märks.
 
Det är inte dolt fel, utan det hadlar om att säljaren har gjort en felaktig utfästelse. Om det sedan är skälig grund för att häva köpet vet jag inte. Kontakta ex. villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning (bara du blir medlem).
 
Får du det minsta problem med hävning av köpet vid möte med mäklare och säljare kan det vara värt att ta med en fastighetsjurist som backup. Kostar visserligen men det är en stor affär det gäller och du bör dra dig ur detta så snabbt som möjligt. Framför allt om du är ung och har/ska skaffa barn.
 
Om man har en utfästelse på att det är lättbetong och sedan ställer frågan konkret vad det är för typ, den bra eller dåliga och får till svar att den är OK så tycker jag det känns dolt, man har ju upplyst på ett vilseledande sätt och uppenbarligen försökt dölja "problemet"....men jag håller nog med Hempularen och Yonna....ta med någon sakkunnig....du blir lätt överkörd av en snacksalig mäklare.
 
Lilla Nyborjaren skrev:
... när vi skrev kontrakt nämnde jag att jag ville ha en radonklausul ifall det fanns radon... Mäklaren och säljaren sa båda att det inte fanns radon och säljaren gick med på att skriva in att de stod för kostnaderna om det fanns förhöjda värden och att en snabbmätning skulle göras...
Klausulen innebär att det inte längre är fråga om ett dolt fel.

Att lyckas häva köpa är svårt med tanke på klausulen. Vet dock inte innehållet i detalj men utgår ifrån att där står att säljaren skall stå för kostnaderna för att åtgärda de förhöjda värdena.

Sen kommer man till den mera allmänna diskussionen kring värde på hus med radon respektive utan radon. Den svåra "nöten att knäcka" blir vilket värde ett hus har som har fått de förhöjda radonvärdena åtgärdade så att nivån efter åtgärd är under gränsvärdena.

Skall ta en liknelse så ni förstår problemet:

Porscheägaren krockar med sin bil som är helförsäkrad. Om bilen repareras och åtgärdas enligt konstens alla regler av en auktoriserad verkstad på ett fackmannamässigt sätt; är bilen då sämre och skall den anses ha ett längre värde nu efter krocken och reparationen än före krocken?

De flesta bilägare och bilköpare skulle nog anse det och det även om bilen skulle lagats på Porschefabriken i Tyskland  ;). Försök dock övertyga ett försäkringsbolag att bolaget skall ersätta, inte bara den fackmannamässiga reparationen utan, även en kvarvarande värdeminskning som ju de facto inte skall finnas om bilen är fackmannamässigt reparerad. Försök också övertyga Porschefabriken att fabriken aldrig kan återställa en bil så värdet är detsamma som före krocken.  ;)

Åter till frågan: Är huset mindre värt åtgärdat än om det inte funnits någon radon alls?

Lycka till!  :) :) :)
 
Skitfult av mäklaren, anmäl honom! alldeles för många ljuger sig blå. Huset hade nog blivit billigare om det stått blåbetong i prospektet men många vet om risken fram till '75 så det är inte helt säkert.

Försök få säljaren att acceptera en hävning av köpet. En bekant radonsanerade ett hus (250 m3) för 350.000 förra året, det kanske kan skrämma honom. Då var det både markradon och blåbetong (en vägg) i huset, markdelen som gav störst bidrag var inte så dyrt att fixa med blåbetongen krävde ordentlig ventilation med värmeåtervinning (FTX) för att huset inte skulle bli svindyrt att värma upp. Det var inte billigt att dra till- och fråluft till varenda rum och bygga in rören snyggt i ett befintligt hus men nu är värdena nere under 50Bq/m3. Leta upp den mest professionella firman för radonsanering du kan hitta i stan och kräv garantier på uppnådd maxnivå, gärna lägre än dagens gränsvärden, snygg installation, låg driftskostnad osv. Då kommer de nog ge säljaren ett chockbesked. Mäklarna brukar tro att man kan ordna allt med ett par PAX-fläktar för 2-3000 :(
 
Mellan raderna pekar betula på en möjlig lösning utan att följa tråden ända ut.

betula skriver att du skall se till att få en proffsfirma att offerera kostnaden för att göra ett superarbete och på så sätt få säljaren att vilja häva.

Varför skall du låta säljaren häva? Huset kanske blir i ett skick som du annars aldrig skulle få!

Om säljaren skall få häva, vilket inte är säkert, måste denne betala för den skada du lider av att han häver. Det blir i så fall den merkostnad du har haft och kommer att få av att inte genomföra köpet. Här finns pengar.... ;D :cool: :cool: :cool:

Kontakta en jurist!

Lycka till! :) :) :)
 
Tack alla för era svar och ert stöd. :)
Det har varit ett tung tid.
Tog kontakt med en svindyr advokat som gick igenom alla papper. Mot mäklaren hade vi inte direkt något case eftersom han verkligen trott att uppgifterna han haft var rätt. Däremot så kunde man tvista om säljarna visste att det var blå lättbetong eller ej. Så advokatens råd var att vi skulle ta en stor funderare på om vi ville ha huset. Ville vi det så skulle vi försöka komma överens med säljarna innan trillträde för att slippa ta det till tingsrätt.
Så efter ett möte och några telefonsamtal samt några mail så kom vi överens om att de skulle dra av vad det kostar att ta hand om markradonet samt installera en till och frånluft med värmeväxlare. Vi tog på oss att bygga in rör etc efter installationen. Visst vi skulle ha velat ha mer betalt och sluppit stå för inbyggnationen men någonstans måste vi vara tillmötesgående. Eftersom säljarna inte ens ville betala en krona mer än en radonsug och en massa ventiler så tycker vi att vi fått till det ganska bra utan att behöva gå till tingsrätt. För i tingsrätten vet man inte vad som händer....

Förhoppningsvis så känns det bättre efter en tid när vi flyttat in. Nu jobbar vi på att få tillbaka flyttglädjen...
Vi lär säkert höras efter inflytten när jag frågar efter byggtips
;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.