Mitt hus har tre sammanbyggda huskroppar, som ett lite skevt plustecken, ungefär. Dessa har tillkommit vid olika tidpunkter.

Två av dessa huskroppar, båda ungefär 9 m breda, löper ihop som ett T. Under taket på dessa finns det ett rätt så stort outnyttjat utrymme, stort nog för ett rum på cirka 5,5x3 meter. Detta rum skulle dessutom kunna ha en öppen vägg ut mot "benet" i T-et, som är två våningar högt i tak, så att det blev som en balkong. Hoppas ni fattar vad jag svamlar om.

Et sådant rum skulle ta lite outnyttjat utrymme och göra det till ett väldigt trevligt litet kontor, med överblick över stora salen. "Balkongväggen skulle göra det till ett riktigt ljust och luftigt rum. Jag tror också att det skulle öka värdet på huset en hel del, till en ganska liten kostnad. En positiv bieffekt är också att det skulle förbättrat luftcirkulationen, vilket är bra eftersom värmen tenderar att lägga sig i taket i salen (6 m högt i tak).

Det som behöver göras är att ett par takstolar behöver kapas och en konstruktion för avbärning fixas. Ett par väggar behöver byggas mot resten av vinden, golv och tak behöver byggas samt lite isolering i utvalda bitar. En gipsvägg ut mot salen behöver också tas bort. Inget speciellt krångligt, alltså, mest reglar och gips. Avbärningen låter jag proffs sköta, likaså elen. Naturligtvis ska allting göras tekniskt sunt.

Nu till frågan: Behöver jag bygglov för detta? Utsidan på huset är oförändrad, huset ligger utanför detaljplan, inget kulturminne eller sådant.
 
Skulle tro att det endast krävs bygganmälan då du gör ingrepp i bärande konstruktion. Däremot ändrar du inte på exteriören och då borde du inte behöva bygglov. Kolla med kommunen för säkerhets skull!
 
Antagligen, även om de flesta av konstruktionerna inte är bärande längre (det nyare taket, "benet i T", går ju ut ovanför det gamla, så all last hamnar ju på det).
 
Minst bygganmälan eftersom du ändrar användningen av utrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.